Bildjournalistik
Som svar på att TT lagt ner sitt fotopris har Helsingborgs Dagblad instiftat ett fotopris ”för betydande bildjournalistik”. Den första vinnaren är 25 år och har redan gjort uppdrag för National Geographic.
Vinnaren Nora Lorek, 25-årig fotograf från Göteborg, får 25 000 kronor och produktionen av en utställning betald.
Nora Lorek är utbildad vid bildjournalistikprogrammet på Mittuniversitetet i Sundsvall. I fjol utsågs hon till College Photographer of the Year för sitt arbete ”Europeisk djungel”, en skildring av det stora flyktinglägret i franska Calais.
Tidigare i år gjorde hon praktik vid National Geographic och fick under en längre period arbeta med ”Milaya”, ett projekt i ett flyktingläger i i Uganda där hon lät porträttera kvinnor framför de färgstarkt broderade lakan som ofta var det enda de fått med sig på flykten undan kriget i Sydsudan. Projektet kommer att publiceras i National Geographic under våren.
Nora påpekar att det finns problem med dagens bildjournalistik. Tidningar utan egna fotografer eller utan bildredaktörer utsätter sig för risken att under tidspress illustrera händelser med bilder från bildbyråer, vilket kan bli helt missvisande.
- Jag märkte det under de perioder jag jobbade i flyktinglägret "Djungeln" i Calais. Det var ett par andra fotografer som bevakade lägret, de gjorde säkert sitt bästa utifrån sina arbetsförhållanden. Men de bodde inne i stan och kom på besök varannan vecka. Då rörde de sig mest längs huvudvägen och tog snygga genrebilder, stämningsbilder. En palestinsk man som jag känner hamnade på en bild som sedan återkom i alla möjliga sammanhang - även då det handlade om grova anklagelser mot andra i lägret, berättar Nora för HD.
Vissa typer av fotouppdrag som tar tid existerar inte längre. "Som Lars Tunbjörks Sverigeskildringar. Eller all den vardag, det är ju det svåraste av allt, som till exempel Åsa Sjöström skildrar i sin aktuella bok och utställning med Moldavienbilder."
Det finns helt enkelt inte längre några större resurser inom bildjournalistiken, men genomslagskraften kan ibland vara stor.
- Jag får välja ett enkelt liv, små utgifter. Och ställa in mig på att hitta andra plattformar än dagspressen. Mina bilder från Uganda spreds på National Geographics Instagramkonto och gillades av upp till en halv miljon människor. Det leder både till uppmärksamhet och ger chanser till stipendier och priser. Och så hoppas jag att det ger visst resultat när tidningen publicerar arbetet till våren, troligen både som interaktiv sida och i tryck, säger hon till HD.
Nora Lorek tar emot priset på Landskrona museum den 16 december, i samband med att vår utställning med hennes bilder från Calais och Uganda öppnar. Den ställs ut till 21 januari.
Årets jury bestod av Anna Clarén, fotograf och utbildningsledare vid Nordens fotoskola Biskops Arnö, Thomas H Johnsson, fotograf, Johan Malmberg, kulturredaktör HD.
Juryn motiverar sitt beslut så här:
”Det finns några få bildjournalister kvar som riskerar mycket för att berätta om andra människors levnadsvillkor. Nora Lorek är en av dessa – med en sällsynt förmåga att i utsatta miljöer bygga relationer över tid skapar hon trovärdighet och tyngd åt sin fotografi. Hennes envisa förhållningssätt att låta värmen, skönheten och humorn trotsa mörkret gör henne till en osedvanligt färgstark bildberättare.
Helsingborgs Dagblads fotopris 2017 går till en djupt humanistisk bildjournalist som utan romantiskt skimmer skildrar vår omvärld.”'
Årets jury bestod av Anna Clarén, fotograf och utbildningsledare vid Nordens fotoskola Biskops Arnö, Thomas H Johnsson, fotograf, Johan Malmberg, kulturredaktör HD.
Bli först att kommentera
Logga in för att kommentera