Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
14 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Now it's over!
Synd på ett så stort, fint och anrikt företag!
Jag förstår inte varför allt kommer så sent på FS, är det då inte bättre att låta bli att komma i bakvattnet och i stället satsa på originalitet?
Men, jag tycker ändå att det är rätt att Fotosidan publicerar ”för sent”. Någon kan ha missat hela grejen.
Däremot borde man, som Kai skriver, gjort något mer originellt än bara ”torrskriva” av andra medier.
För övrigt, själv skyndade jag mig att beställa 60 rullar Tri-X från Tyskland. Säkert helt i onödan om man ser på konkurshotet, men som alla vet så höjer Kodak priserna i år, så ska ni beställa enligt gamla priser så gör det nu!
Att allt vi skriver skulle komma sent är helt faktiskt fel. Vi är oftast snabbare än våra konkurrenter även om det inte var så i det här fallet.
Men blir ju säkerligen så, Kodak lever vidare, men i en betydligt mindre skala!
Jag tycker Fotosidan är jättebra på många sätt. Redaktionellt kan den bli bättre. Att man missade Kodak-nyheten med två dygn, en nyhet som knappt kan bli mer skräddarsydd för läsarmålgruppen, är besynnerligt och antagligen något som redaktionen kommer diskutera. Därför är det jättebra att vi läsare hör av oss med konstruktiv kritik.
Det finns säkert hundra liknande positiva exempel.
Men att ingen i Fotosidans redaktion snappade upp att världens mest legendariska fotoföretag var nära att konka, och att ingenting publicerades kring detta på flera dagar är väl så nära ett systemfel man kan komma?
Man ska väl alltid ha en om än minimal beredskap.