Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Kontroversiell utställning till Södra Teatern

Kontroversiell utställning till Södra Teatern

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin. 

När Elisabeth Ohlson Wallins utställning "Jerusalem" premiärvisades i Göteborg fick utställningen bevakas av vakter. Nu kommer de kontroversiella bilderna till Södra Teatern i Stockholm.

Elisabeth Ohlson Wallins utställning "Jerusalem" innehåller 14 porträtt på bilder av homosexuella, bisexuella och transpersoner på religösa platser. Till premiärutställningen på Världskulturmuseet i Göteborg fick hon ta bort några av de mest laddade bilderna, som kunde verka kränkande. Världskulturmuseet anställde också extra väktare och besökarna fick passera en metalldetektor.

Nu kommer den kontroversiella utställningen till Södra Teatern i Stockholm. Boken Jerusalem som stoppades under premiärvisningen på Världskulturmuseet kommer att släppas på Södra Teatern. Utställningen visas 4 till 13 januari 2011.

Läs Fotosidans tidigare artiklar:
Förstärkt säkerhet under utställningen Jerusalem



Publicerad 2010-12-13.


Foto: Robert Paraniak.

22 Kommentarer

Flottyrfrasse 2010-12-13 10:35  
Får jag förestå att vi madrasserar alla kyrkor, synagogor och moskeér och har gruppsex varje söndag efter nyår. Bögar, bisexuella, transsexuella och svenssonsexuella. Gudrun Schyman bjuder säkert på glidkräm och Aftonbladet på våtservetter. Vilken härlig kulturellt korrekt etnisitets, könsliberal, etik och regelbrytar basaar! Alla får ligga med varandra i en kärlekens kaskad av förståelse.

Jag och mina söta små barn ska hyra en Disneyfilm och äta popcorn. Vi vill inte veta vilket hål ni väljer eller om ni sväljer vare sig du är arab, jude eller kristen eller bi-religös.
dajli 2010-12-13 11:29  
Erik: jag håller med.

Jag tycker att var och en ska få tro på vad man vill, utan att bli påhoppad, ifrågasatt och uthängd för att man har en tro på något som inte följer den frisläppta nivå som samhället är på.

Jag tror kristna är jävligt trötta på hetsen kring homofrågan. Håller du inte med kristendomen så lämna den ifred, och ägna dig åt en religion som du själv tror mer på. Det vore en sak om kristendomen var en påtvingad religion, men valet är helt fritt att tro eller inte tro på vad man vill. Samma konstverk kring islam skulle garanterat fällts som hets mot folkgrupp.

Är less på konstnärer som söker provokation och uppmärksamhet som en tonåring. Väx upp.
Makten 2010-12-13 11:46  
Man undrar lite stilla vad det är för idioter som medvetet går och ser utställningar som de kan känna sig kränkta av. Jag har mina aningar.
dajli 2010-12-13 12:20  
Martin: Man behöver ju uppenbarligen inte gå dit för att se delar av den. Det diskuteras och visas ju till leda i tidningar och radio. Varför visar man detta så öppet, när nästan ingen vågar visa Muhammed-karikatyrerna? Det känns som att kristna ska vara förstående och tåla lite jämfört med andra religioner, vilket jag tycker är lite skevt bara.
the_cain 2010-12-13 12:50  
Hm, jag tycker det är fruktansvärt viktigt att konstnärer ifrågasätter (och tillåts ifrågasätta) religion. Någon skrev nedan att det är helt frivilligt att vara kristen eller inte. Det är väldigt lätt att glömma bort att det inte alltid varit så, det är inte så många år sedan vi i det här landet brände upp kvinnor levande på bål för att någon hade fått för sig att de var "häxor". Det är heller inte så många år sedan homosexualitet klassades som "sjukdom".

Kristendomen är en högst påtvingad religion, det är än färre år sedan alla arbetande i det här landet tvingades betala skatt även till kyrkan oavsett vad man trodde på.

Så, alla konstnärer, musiker, författare etc - ifrågasätt allt vad ni orkar!
melanderhenrik 2010-12-13 14:28  
Bästa med hela spektaklet är att de inte fick den reaktion på plats som de (mest troligt) hoppats på. Fotograferingen gick tydligen lugnt till.

Hoppas alla som detta, uppenbart provocerande, "verk" skall provocera; totalt ignorerar alltihopa.

Bästa sättet att hantera sådana frågor. För det är uppmärksamheten de vill ha, och utan den så dör de.
dajli 2010-12-13 14:49  
Pierre:
Jag hållet helt med om att det varit galet att religionen fram till alldeles nyligen inte varit ett helt fritt val. Men kan du utveckla varför det är fruktansvärt viktigt att konstnärer ifrågasätter frivilliga religioner? Tycker frågan kring konstnärskap är intressant.
Kinkladze 2010-12-13 14:53  
Jag vill bara nämna att "verket" inte innefattar endast Kristendomen, utan de tre stora världsreligionerna. (Kristendom, judendom, islam)

Konstnären vill sätta fingret på hur homosexuella behandlas inom religionen. Jag håller med om att hon gör det en smula extra ekivokt för att provocera. Däremot såg jag Debatt (som iofs nästan alltid är värdelöst) och då tyckte jag att hon hade en väldigt ödmjuk framtoning.
Makten 2010-12-13 17:20  
Anders, det är ju just därför man SKA provocera. För att visa hur jävla galna vissa människor är, så att övriga kan göra något åt saken. Till exempel så att vi i Sverige förstår att vårt samhällsklimat radikalt förändras när vi välkomnar extremister.
J. Patric 2010-12-13 18:52  
Bilden är tagen i Gravkyrkan, där Jesus sägs ha blivit begraven och där han återuppstod. Alla är rätt vana vid försök att kränka kristna, så det är inte direkt modigt av Ohlson. Fotokonstverket Piss-Christ är redan gammalt, och för de flesta mest osmakligt eftersom det är ett glas urin än för att det ligger ett krucifix däri.

Elisabeth Ohlson Wallin är politiskt korrekt och ligger långt efter Lars Vilks när det gäller att provocera. Jag undrar om hon ens hade tanken på att bege sig till al-Aqsamoskén, när hon ändå var i Jerusalem, och ta liknande bilder där? Eller låta homosexuella män utnyttja håligheterna i klagomuren mitt bland ortodoxa judar? Jag tvivlar på det. Någon skulle kunna bli kränkt och provocerad på riktigt, och det vore väl synd?
Pellerin2 2010-12-13 19:18  
Suck!! Är inte religion och sexualitet lite uttjatat? Dessutom löjligt känner jag.
MattiasL 2010-12-13 22:08  
På vilket sätt är det löjligt?
Förmodligen finns det de som tycker sig ha skäl att tjata en vända till, kan vi inte låta det få finnas?
Michael f8 2010-12-13 23:40  
Jonatan Ingvarsson, om jag byter ut ordet "tro" och "kristendomen" mot fotografera eller varför inte fotosidan, på ditt inlägg så håller jag med dig.
Kinkladze 2010-12-14 10:06  
Makten:
Det är väl för i helvete ingen som välkomnar extremister i Sverige. Lägg ner skitsnacket. Samma visa varje gång från dig.

Det är väl självklart bra om konstnärer provocerar, sålänge de har något att säga. Och även om de inte har något att säga så har de väl rätt att göra det ändå.

Sedan säger jag igen: Den här konstutställningen pekar ut kristendom, islam OCH judendom. Inte endast kristendom som några som kommenterar försöker göra gällande.
Chasid 2010-12-14 13:24  
Det bästa sättet att bemöta den konceptkonst som både Elisabeth Ohlson och Lars Vilks håller på med i olika former är att tiga ihjäl den! Det är mediautrymmet, debatten och den personliga uppmärksamheten som de strävar efter och om debatten tystnar så uppnår de inte sina syften!
//Chasid
MattiasL 2010-12-14 18:38  
Varför tiga ihjäl? Varför inte låta konsten göra det den är bra på och väcka tankar och samtal?
Vad får dig att tro att det handlar om ärelystnad?

Det är så svårt för mig att förstå inställningen att det jag inte gillar ska inte få finnas.
Chasid 2010-12-14 21:08  
Svar till Mattias L: Det räcker att se på vilka ämnen som de valt för att förstå att det är maximal personlig uppmärksamhet som de strävar efter. Hade Lars Vilks exempelvis valt att framställt Budda eller Jesus som en rondelhund hade han mötts av en axelryckning och en djup suck och ingenting mera!
//Chasid
Michael f8 2010-12-14 23:49  
Elisabeth Ohlson Wallin gör en utställning och plötsligt ska man "madrassera alla kyrkor", en person vet precis att Elisabeth hade velat ha en reaktion på fotograferingplatserna. J. Patric Dahlén tycker inte att Elisabeth är modig nog, kanske vi kan få se på något modigt från Patric i framtiden?
Tipset att tiga ihjäl är ett bra tips, men det blir självmål om man skriver där man inte vill ha en levande debatt.

Tycker det var bra idé och bra bilder!

Att dom behövdes är de ovanstående inlägg själva bevisen för.
Johan Ericson 2010-12-15 00:19  
Får man säga att man tycker att Elisabeths bilder inte är så bra, rent fotografiskt? Båda de bilder som visas här upplever jag som väldigt mediokra och intetsägande. Eller är detta lika med att "svära i kyrkan"? ;-)

Jag tror att hon sårar fler än hon lyckas provocera. Kan inte det som anses heligt av vissa respekteras av andra?
Eller är HBT-frågorna det "yttersta heliga", det som allt annat måste rätta sig efter?

/johan e
MattiasL 2010-12-15 00:37  
Ska de religiösa institutionerna få framföra sina åsikter så måste väl konstnärerna få det också? Utställningen öppnar för debatt om vilken plats HBT-personer har i en värld som faktiskt präglas av religion, oavsett hur det ser ut i det formella. Nu känner jag inte Ohlsson Wallin personligen, men jag förmodar att hon inte förväntar sig att verket ska vara sista ordet och så är det bra sen. Självklart kommer religiösa företrädare ge sin syn på saken, liksom hon nu gett frågan ett konstnärligt uttryck. Vad är det som är så svårt?

Som sagt, jag känner henne inte själv, men för mig handlar detta om en intellektuell och konstnärlig bearbetning av ett ämne som ligger väldigt nära mångas hjärta. För mig räcker det inte att titta på verket för att dra slutsatsen att det skulle röra sig om personlig uppmärksamhet. Det låter i mina öron mer som ett slarvigt omdöme i syfte att förminska, men jag kan ju ha fel.

Hmm, är det inte en logisk kullerbytta att bilderna är sårar om de är intetsägande?
matsd7 2010-12-18 17:03  
Har varit och sett utställningen i Göteborg och tycker den var bra och tankeväckande.
Jag tycker den på ett tydligt sätt visar hur den etablerade makten via religionen bestämmer på vilket sätt man får vara som människa (heteronormativt).
Bilderna visar också på hur i de tradiotionella religösa texterna nedvärderar kvinnan.
Som jag ser det handlar det inte alls att provocera utan att visa på företeelser som vi i det dagliga livet inte ens ser.........
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar