Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
13 Kommentarer
Logga in för att kommentera
80-tal: Den som använder flest typsnitt, storlekar, stilar och färger vid DTP är bäst, eller?
90-tal: Den som använder flest av Photoshops atristiska filter på sina bilder är bäst, eller?
10-tal: Åter igen verkar effektinflationen som nybörjare alltid tycks hylla och drabbas av återfödas i ännu en skepnad.
Wow liksom.
Hört i sandlådan: "Jag har 140 gaziljoner fler effekter i min app än du har."
Det viktiga är att aldrig tappa barnasinnet och sluta våga experimentera. När den försvinner säljer man snart sina kameror. Men vist man tar färre och färre bilder av just den anledingen att man vet på ett ungefär hur slutresultatet kommer se ut. Det är där dessa appar kommer in i bilden.
@Lars, "effektinflation" och "nybörjare" behöver väl inte vara ngt negativt, eller hur?
Fler nybörjare ger förhoppningsvis så småningom fler proffs, vilket gör att proffs som du måste börja variera sin inkörda stil för att fixa konkurrensen. Mao blir det fler grymma fotografer av det här :)
Sen handlar effekter mycket om känslor, vilket mottags olika av alla. Om det är en 12-åring eller en fotoproffs som tagit bilden kvittar ju för betraktaren, bara han/hon blir berörd och gillar bilden i sig.
Givetvis är allt öppet för tolkningar, så även personliga påhopp som tråkighet, och kanske finns det bruk för bilder/filmer som skapats med framslumpade filter - resultaten är en sak och hur de tillkommit en annan.
Vissa strävar i sitt skapande åt att ha en genomarbetad process, att veta vad man gör etc. för att kunna återskapa och utvecklas i sitt fotograferande eller filmande. Andra litar på kamerans automatik att sköta alla inställningar och kanske slumpmässiga filter är det nya svarta.
Kanske kommer kameror som slumpar fram tid, bländare, vitbalans, brännvidd, ISO, etc. och det finns de som kommer älska det men blir fotografen del i den kreativa processen?
Jag kom att tänka på tidiga analoga syntar där det lär ha varit så svårt att ställa in samma ljud två gånger att en musiker tejpade fast alla rattar och reglage varje gång något bra ljud hittades och sen köpte en till identisk synt.
Dessutom är det ju så att ingen tvingar någon att köpa dessa nöjes-appar. Vill man inte ja dem så är det ju bara att låta bli att köpa.
Mikael