Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
6 Kommentarer
Logga in för att kommentera
http://www.metrophotochallenge.com/se/show/rules
"och tillåtelse till Metro International och dess dotterbolag inklusive Metro Nordic och sponsorer och sina licenstagare oåterkallelig, evig, världsomspännande icke-exklusiv licens att reproducera, distribuera, visa, och skapa härledande värk av bidraget"
Vi får ursäkta den luddiga regeln, vi ser över punkten och försöker skriva om den så den blir mer förståelig. Innebörden under Villkor, punkt 13 är först och främst att man ska kunna påvisa att det är Din bild. Med inklippta texten nedan menas att Metro ska kunna använda bilden i samband med Metro Photo Challenge framöver men att Du som fotograf har Copywright för bilden. T.ex. görs ett reportage, marknadsföringskampanj för Metro Photo Challenge så har vi rätt att använda bilden och skriva att Du är fotograf. Gäller INTE andra saker än just Metro Photo Challenge.
Vi ser över detta med en gång,
Mvh
Kia Agerhem, Metro
Men jag ska nog ändå leta reda på en bild att delta med, om den blir uppredigerad till en vinnarbild är det ju en bonus:-)
Denna regel beror på att vi kan komma att publicera bilden i tidningen. Beroende på hur vi publicerar bilderna, flera på en sida, stående och liggande foton blandat - helt enkelt hur kompositionen av artikeln ser ut, kan vi behöva göra enklare justeringar för att bilden och artikeln ska se så bra ut som möjligt.
Mvh
Kia Agerhem, Metro
"Genom att skicka in ditt bidrag till Metro Photo Challenge 2012, ger du Metro rätten att, inklusive men inte begränsat till, mångfaldiga, ändra, ställa ut, trycka, använda eller ge en tredje part möjlighet att använda bidraget i vilken form som helst, för marknadsföringssyften eller redaktionella syften i alla media som är relevanta för tävlingen, under fem (5) år efter tävlingens slutdatum."
Ett billigt sätt att skaffa sig ett stort bildarkiv.