Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
De ville inte sälja till amatörer utan enbart proffs. Problemet är att det finns få fotoproffs sedan utslagningen på 2000-talet.
Vi amatörer köper där vi har råd och där vi kan lita på en säker leverans.
/Thomas
Nej, det där tror jag inte på, åtminstone inte om du avser andra svenska fotohandlare.
Jag ställer alltid (åtminstone när det gäller dyrare grejor) frågan till leverantörerna "nu står jag med pengarna i handen och jag tänker beställa objektivet idag så nu måste du glömma din publicerade prislista och i stället fundera ut var jag VERKLIGEN ska betala".
Jag har genom åren köpt en kompaktkamera, ett kamerahus, ett objektiv, ett enbenstativ och kanske något mer hos Yfo och de har i samtliga fall varit billigare än alla andra svenska leverantörer som jag kollat.
Objektiv nummer två var beställt hos dem men konkursen kom emellan så jag fick köpa hos näst-billigaste leverantören drygt 500 spänn dyrare.
Forum på Internet som behandlar kamerautrustning och dess för- och nackdelar, finns i överflöd. Dessa forum är tyvärr undantagslöst fulla av "snicksnackare" som alltid har tusen åsikter men som aldrig tagit en kommerciellt gångbar bild i hela sitt liv. Kolla bara kommentarsfälten när Canon eller Nikon släppt ett nytt proffshus, för där finns syrliga och kritiska kommetarer från flera pladdrare, som vid närmare kontroll visar sig spendera sina eftermiddagar efter högstadiet med sin EOS 350D bakom mammas och pappas hus.
Jag har varit kund hos YFO i flera år, och jag har spenderat ett obehagligt stort antal tusenlappar hos dem. Mina erfarenheter är till 100% positiva, både gällande kunskap, sortiment och prisbild. Självklart skulle jag kunna hitta en sladd eller väska för någon hundring mindre på nätet, men jag har inget emot att betala för kunskap, personlig service och ett genuint kundåtagande. Synd att denna åsikt verkar saknas hos fler och fler.
Hoppas att några tar sitt förnuft till fånga, innan alla står och trängs runt "servicedisken" på El-Giganten. För där kommer ingen att bli lycklig. Och varken dem eller MediaMarkt säljer den utrustning som YFO med sålt under många år. Att klämma och känna kan snart vara ett minne blott! Och försök få garantiservice på något köpt från Hong-Kong eller USA...
Mina tankar finns hos dem som nu riskerar att stå utan jobb. Hoppas ni blir varmt välkomnade någon annanstans i branschen!