Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Spansk fotograf vinner ärofylld fototävling

Spansk fotograf vinner ärofylld fototävling

Foto: José Luis Rodríguez / Veolia Environnement Wildlife Photographer of the Year 2009.
José Luis Rodríguez har blivit Wildlife Photographer of the Year 2009. Bland 43 135 inskickade från 94 länder bidrag föll juryn för hans trollbindande vargbild.

Ett urval av de bästa bilderna från djurlivstävlingen visas nu på Naturhistoriska museet i London.

Till bilden använde sig Rodríguez av en Hasselblad 503CW med 6x6 Fujichrome, Planar 80mm. Han fotograferade först med en Nikon D2X men bytte till sin Hasselblad för att få ett annat format.

- Jag hoppas att denna bilden ska spegla vargens stora kvickhet och styrka, att det kommer att bli en bild som kan användas för att visa hur vacker den iberiska vargen är och att de spanska invånarna kan vara stolta över att ha en sådan fantastisk skapelse, sa han under öppningen av utställningen på Naturhistoriska museet i London.

Fototävlingen Wildlife Photographer of the Year ägs av Londons Naturhistoriska museum och BBC Wildlife Magazine och är i år sponsrat av Veolia Environnement.

Fotografer som vill vara med och tävla under 2010 kan ladda upp sina bidrag från januari till mars. Läs mer om tävlingen här: www.nhm.ac.uk/wildphoto.

Källa: British Journal of Photography

Publicerad 2009-10-22.

66 Kommentarer

Rei Trulsson 2009-10-22 17:18  
Fantastisk ögonblicksbild. 80mm, då stod han inte särskilt långt ifrån. Häpnadsväckande att vargen vågade springa förbi så pass nära.
mc bruno 2009-10-22 17:35  
Det är inte ofta man ser en naturbild man känner att detta har jag inte sett förut!
Nilsson84 2009-10-22 17:45  
Man får nästan känslan av att han har svällt vargen ett par veckor och sedan släppt in en flock får i hagen och sedan riggat upp en blixt och väntat på att vargen ska hoppa över, lite den känslan får ja. Förövrigt va de en häftig bild
parus 2009-10-22 18:12  
Efter många år i naturen undrar man hur detta gick till. Once in a lifetime. Och han gör det två gånger med en annan kamera. Visst, bilden är häftig men är vargen vild ?
zanoii 2009-10-22 18:14  
Ja, någon ögonblicksbild tror jag knappast det är. Någon som har (länk till) mer info om själva bilden?
Digitalbrus 2009-10-22 18:27  
Min spontana reaktion.

Aldrig att detta är en "äkta" vild varg.
Att först ta med en kamera, och sedan rigga upp en annan kamera med blixt och allt, nopp, inte en chans!

Bara att åka till närmaste djurpark och be vargskötarna om assistans så gör man nog själv något liknande, släng över ett köttstycke bara.

MVH Julle.
n3ro 2009-10-22 18:29  
På tävlingens sida står det lite mer info.

"Hasselblad 503CW with a 6x6 Fujichrome backing + Planar 80mm lens; 1/30 sec at f11; ISO 50; purpose-made Ficap infrared camera trap." <<<

Alltså, han stod antagligen inte själv bakom kameran.
Makten 2009-10-22 18:53  
Det är väl rätt uppenbart att det är vargen som utlöser kameran. Bra bild, lik förbannat. Det är ju inte "bara" att sätta upp kameran var som helst och peka den åt något godtyckligt håll. Det ska komma en varg, kompositionen ska bli bra, exponeringen rätt, och så vidare.
Indy 2009-10-22 18:58  
En helt underbar bild och helt underbara kommentarer. Nu är jag ju ingen naturfotograf utan får väl sella mig till de där det är slutresultatet som räknas. För hur många av "de stora fotograferna" har inte arangerat en del av sina bilder? Om fallet är så här, har ingen betydelse för mig! En förträfflig bild!
Lasse
Tom Svensson - Bevarandefotograf 2009-10-22 19:00  
Vacker bild men tråkigt att en kamerafälla vinner för andra året i rad, eller kanske skall man säga att fotograferna förlorade för andra året i rad. Det har ju varit djuren som tagit bilderna inte fotograferan. Hur kommer det se ut i framtiden ?
Stefan Johansson 2009-10-22 20:30  
Trist att en "infrared camera trap" bild vinner, när det finns så många som sliter för att fånga drömbilden.
Lucanus 2009-10-22 20:38  
"Camera trap" använder man mycket för fotografering av skygga djur. Det går till på det sättet att man placerar en fotocell på ett lämpligt ställe (gärna med lockbete kött etc) och riggar upp kameran som fokuserar dit. När djuret paserar fotocellen så utlöser den kamera med blixt. Mycket vanligt att fota så i djungel.
NPA 2009-10-22 21:00  
Oavsett hur bilden är tagen, huruvida vargen är vild eller i fångenskap, om bilden är arrangerad på någotvis eller en ögonblicksbild, så är detta verkligen den bästa "art-porträttbild" jag någonsin skådat. Overkligt. Skulle den vara arrangerad så gör det knappast bilden mindre bra. Bilden är ju fortfarande vad ni ser. Och planeringen, kreativiteten bakom en eventuellt arrangerad bild av denna kaliber gör den oavsett storartad!

Ålen
xlxl67 2009-10-22 21:07  
Bilden är fantastisk men att den inte är tagen manuellt gör den inte kvalificerbar som bäst tagna bild för året. I så fall kommer förmodligen automatiskt tagna bilder med superkameror vinna varje år framöver...
Rei Trulsson 2009-10-22 21:10  
Ok, så det användes en infraröd trigger för exponering och blixt. Arrangerad men ändå grymt kreativt och väl utfört, tycker jag. Och jag personligen tycker att den är lika äkta som en icke-arrangerad bild. Det är ju slutresultatet som räknas och vad de som ser bilden anser. Huruvida unik en sådan wildlife-bild är, det vet jag inte. Men jag gillar den i alla fall.
Henrik Randén 2009-10-22 21:18  
Grym bild, väl utfört får man lov att säga.
Rickard Johansson 2009-10-22 21:25  
Bara en kommentar : "Unchain the Wolves"!
Makten 2009-10-22 21:33  
Stefan Johansson skrev: "när det finns så många som sliter för att fånga drömbilden."

Om du tror att det skulle vara lätt att ta en dylik bild, varför gör du det inte själv istället för att gnöla? Fotografen kanske inte har "slitit hårt", men har du någonsin sett en liknande bild?
Ut och var innovativ själv istället för att klanka på andras otroliga uppfinningsförmåga.
MyClover 2009-10-22 22:31  
Helt ärligt så tycker jag att bilden ser photoshoppad ut. -.-'
DanielBergman 2009-10-22 23:06  
Många åsikter ifrån två helt klara läger. Fotar alla som är negativa fortfarande analogt är frågan jag ställer mig...Jag anser att bilden är fantastisk. Vare sig det är tamvarg eller vildvarg, riggat eller med ögat i sökaren är det riktigt jävligt att få den bilden. Bara för att han använt IR-utlösare gör det inte bilden mindre fantastisk i mitt tycke. Sannorlikheten att få denna bild med utlösare är minimal, utan näst intill omöjlig. Så skulle bilden aldrig tagits? Eller skulle fotografen skämts för den? Och visst är den redigerad men inte mycket mer än vad som går att få fram "analogt". Dock är hans smak i mitt tycke åt det kitschigare hållet.
Makten 2009-10-22 23:26  
Staffan Johansson skrev: "Den här bilden är på sitt sorgliga sätt en tydlig fingervisning om vad som är problemet med amatörfotografin..."

Och jag tycker precis motsatsen. Den ovanstående kommentaren är på ett sorgligt sätt en fingervisning om vad som är problemet med bakåtsträvande gubbar som inte förmår att uppskatta innovationer inom ett område där de för länge sedan fastnat i invanda hjulspår.
Zipsweden 2009-10-22 23:47  
Intressant att diskussionen handlar om hur bilden är tagen...jag funderar mest på hur den stackars vargen lyckades med landningen efter att ha fått en blixt i ansiktet!!!
raskolnikov 2009-10-23 00:01  
Ärligt talat, vad är problemet, hur ballt som helst se en varg hoppa. Att bilden är tekniskt bra är väl inget att klaga över. Eller vore det mer av ett fotografi om det var ett uppförstorat utsnitt av en bild med rörelseoskärpa på vargen, färgbrus och ej ställd svart/vit-punkt? Bilden som räknas inte ansträgningen för den. Om ni motsäger mig så knyt ihop era ben, leta rätt på en engångskamera, släpas efter en bil och fota ett rådjur i farten. Sannolikt blir det en skitbild. En skitbild med en rolig historia - men det är en historia för närmast sörjande, inte en bild som hänför och väcker fascination för rådjuret. Om det krävs fotoceller för att ta bilden så är det väl smart att nyttja det, annars blir det ju ingen bild. Superkamera eller ej, klurighet, kreativitet och kunskap ger bra bilder. I detta fall verkar kunskapen om vargens habitat och vanor varit avgörande.
raskolnikov 2009-10-23 00:01  
Ärligt talat, vad är problemet, hur ballt som helst se en varg hoppa. Att bilden är tekniskt bra är väl inget att klaga över. Eller vore det mer av ett fotografi om det var ett uppförstorat utsnitt av en bild med rörelseoskärpa på vargen, färgbrus och ej ställd svart/vit-punkt? Bilden som räknas inte ansträgningen för den. Om ni motsäger mig så knyt ihop era ben, leta rätt på en engångskamera, släpas efter en bil och fota ett rådjur i farten. Sannolikt blir det en skitbild. En skitbild med en rolig historia - men det är en historia för närmast sörjande, inte en bild som hänför och väcker fascination för rådjuret. Om det krävs fotoceller för att ta bilden så är det väl smart att nyttja det, annars blir det ju ingen bild. Superkamera eller ej, klurighet, kreativitet och kunskap ger bra bilder. I detta fall verkar kunskapen om vargens habitat och vanor varit avgörande.
Arlemo 2009-10-23 00:09  
Håller med Johan m fl till fullo! Det är inte precis så att det är skitenkelt bara för att man har en fotocell att ta en sån bild! Grym bild!
J_R 2009-10-23 00:10  
Oavsett hur bilden är tagen så är det en otroligt vacker bild, den är så trolsk att det nästan är löjligt.
jelu1661 2009-10-23 01:34  
Cecilia Olsson skrev: "Helt ärligt så tycker jag att bilden ser photoshoppad ut. -.-'"

Jag håller med! Han har nog justerat kontrasterna lite. Men jag tycker det ser ut som The Gimp, eller möjligen imagemagick, vad tror du?
Erlandssons 2009-10-23 02:07  
Ooooommmmmggggg ! ! ! ! ! !!
eljenmyr 2009-10-23 02:30  
Tveksam till det här och känner att juryn är lättköpt. Snubben råkar bo där det finns vargar, ställer kameran på stativ, slänger fram lite kött och går och lägger sig.

När han vaknar är han en av världens bästa fotografer.

Nääää!
mile 2009-10-23 03:00  
Jag är så arg att jag kokar.

Bilden är ju sanslöst bra.

Oavsett han har riggat kameran eller vad, fan i hela dj**la h****** han gjort för att ta bilden, så är den unik.

Ni som klagar, gå ut och ta en lika unik bild och se hur länge ni får vänta.

(den här kommentaren är SÅ många sidor längre i min notepad just nu, med personangrepp och allt, men det tänker jag inte publicera här.

Jag kan bara be er som kritiserar att rannsaka er själva innan ni funderar över andras bilder. Ni som till exempel har en eller två bilder på djur varav ALLA är tagen i djurparker. Tssss, pinsamt.)

Ni kan ju tänka en gång till innan ni öppnar eran mun inför ett sånt här mästerverk.

/ Richard
Agneta Viklund 2009-10-23 05:04  
I would like to take the opportunity to CONGRATULATE Jose Luis to his winning image.

Agneta.
Peter Thållen 2009-10-23 07:20  
Kan bara instämma med Niclas Andersson,Martin Hertsius mfl..detta är en otroligt bra och unik bild ovs hur den är tagen.
salar 2009-10-23 08:20  
Kanonfin bild
M.Schärström 2009-10-23 08:34  
Awesome... super skön bild. Kul med diskussion, men jag ställer mig på den sida som hävdar att det faktiskt är en rättvis och bra bild som har blivit tagen.
JessicaW 2009-10-23 09:06  
Vilket gnäll, alla bilder oavsett teknik vill väl säga "Se vad bra jag är!" på ett eller annat sätt?
Den är fantastiskt kreativ den här bilden, även om den är riggad och utlöst med trap. Har vi teknologin,varför inte använda den? Fotografen har ju fortfarande satt upp all skit, rattat in inställningar, tänkt till gällande komp i bilden och tjafs, spela roll om vargen utlöser kameran eller fotografen.
Det är en sjukt bra bild och man kan inte annat än att bli avis att man själv inte tog den. :D
Tom Svensson - Bevarandefotograf 2009-10-23 09:25  
Tror man missar lite i en sak.
Bilden är fantastisk och det ligger säkert en del arbete bakom denna. Tar man förra året vinnare så placerade Steve ut runt 40 fällor och sedan var det bara att vänta.
Jämför det med några av världens främsta fotografer som lägger ner år av arbete för att få en liknade bild. Man kan ju egentligen sätta upp filmkamror och sedan filma sekvenser och sedan plocka ut en stillbild av detta, säkert helt ok men att vinna världens största fototävling känns märkligt. Vad är en naturbild och spelar det någon roll hur den är tagen eller om den är fejk, vart för detta naturfotograferingen i framtiden ?
Maverick 2009-10-23 09:46  
Håller med Staffan.

Det här är en fin bild, men det är en "showoff"-bild. Personligen har jag inga problem med triggade kameror men den här bilden får oreflekterat mycket cred.

Vi har en varg som uppenbarligen inte är rädd för civilisationen. Antagligen för att den hittat mat där. Det är inte svårt att se ett tassavtryck i marken. Som de flesta djur är de vanedjur. Har de lyckats än gång på ett ställe försöker de igen. Således är det bara att rigga kameran där du sett tassavtrycken. Fungerar väl i stora drag lika dant när man placerar ut passen på året jakt.

Den här bilden har vunnit för att den är "häftig" snarare än att den har så mycket med natur att göra.

/Maverick
tormig 2009-10-23 10:25  
Det är synd om alla bakåtsträvande puritaner. De ligger i ur och skur i sina gömslen och tar emellanåt ännu en knivskarp bild på ännu en ... fågel och ingen värdesätter slitet. För uppenbarligen måste man ta med alla umbäranden i beräkningen när man skall bedöma en naturbildbild.

Men vi andra kan glädjas åt en fantastisk bild och vara glada att vi slapp ännu en knivskarp bild på ännu en ... fågel.
Dalcar 2009-10-23 11:09  
Ja men hur lätt är det att få till ett sådan bild utan kamerafälla?

Personligen kan jag inte förstå hur man kan vinna när man inte ens har tagit bilden..
Marleéne 2009-10-23 11:10  
Oavsett tycker jag att det är en riktigt härlig bild. Och nog tycker jag att man får använda sig av vilken teknik man vill när det gäller att fota. Man måste ju fortfarande ha kunskapen, det är inte bara att rigga kameran och hoppas på det bästa. Man måste veta vad man håller på med för att få till något i stil med denna bild...
Carpe H Diem 2009-10-23 11:42  
I`m looking at the picture! And would like to CONGRATULATE José Luis Rodríguez to his winning picture,,Lollo
bebi 2009-10-23 12:22  
Är det en bra bild? ja
Är den äkta? JA
Kan den vara arrangerad ? Kanske
Vad menas med arrangerad ? Det kan diskuteras.
Det kan ju vara så att vargen besöker ett hägn i jakt på föda och en duktig naturfotograf har räknat ut eller observerat hur och var han tar sig in.
Han arrangerar med kamera och utlösare och vittjar kameran varje dag och så en dag sitter den där.
Bra bild blev det i all fall
Tom Svensson - Bevarandefotograf 2009-10-23 12:49  
Tror Richard och många med honom missar hela poängen vidrörande José Luis Rodríguez bild.
Att det är en super bild är ju uppenbart även för en halv blind. Men frågan är skall denna typ av fotograferande vinna världens främsta WILDLIFE foto tävling ?
Och när det gäller Torbjörns kommentar så ser jag gärna fler bilder av fåglar tex ifrån Brutus även om Torbjörn inte gillar skarpa vackra bilder ifrån Brutus så älskar jag dem.
Peter Thållen 2009-10-23 13:00  
Tom..Varför ska den inte vinna världens främsta WILDLIFE foto tävling om det nu inte är en arrangerad bild?? Det är väl bilden som skall bedömas..inte tekniken,tiden mm som ligger bakom bilden?? Hade bilden varit bättre om han suttit själv i ett gömsle på samma platts o knäppt bilden???
Tom Svensson - Bevarandefotograf 2009-10-23 13:42  
Hej Peter !
Bilden blir varken bättre eller sämre om den är tagen med en fälla, tam varg eller inte. Men det intressanta är vad får man göra i en sådan tävling ? Är det ok med fälla ? Är det ok med tam varg ? Är det ok med filmning och sedan ta ut en ruta och deltaga ? Är det ok att Photoshopa ?
är det som du säger så torde allt vara tillåtet eftersom man bedömer bilden inte det bakom. (Nu är det så att det inte går att tävla med PS bilder i denna tävling då man måste lämna in raw bilden om man går vidare) men vart går gränsen för vad som anses tillåtet i en sådan stor tävling.
Jag talar INTE om kvaliteten på bilden för den är uppenbar men mer vad som man får göra eller inte i en sådan typ av tävling ! Skall man inte behöva ta bilden själv ? vart går gränsen ?
Jag är intresserad av vad ni tycker om dessa tankar inte om kvaliteten på bilden den är uppenbar !
Maverick 2009-10-23 13:53  
Tycker det är helt okej att man använder en trigger. Men denna bild är mest överskattat pga dess innehåll och att folk tror att det är en enorm prestation att få till den. Inte för att det är sån särskilt bra bild. Byt ut vargen mot en häst och ingen skulle ha brytt sig.

/Maverick
Tom Svensson - Bevarandefotograf 2009-10-23 13:58  
Mycket bra poäng fredrik!
Det visar att vi faktiskt lägger in aspekten hur svårt det är att fota
en VILD varg.
Men då har vi ju reda tagit steget med att lägga andra aspekter in i bilden !
Det är som du säger Fredrik hade den vunnit om det varit en häst ?
Om nu det visade sig var en tam varg som hoppade skulle den då vinna ?
Fortfarande samma bild ! ;-)
Men vart går gränsen ?
Tom Svensson - Bevarandefotograf 2009-10-23 15:14  
Tycker ni skall titta på den Svensk som faktiskt blvit omnämd !

http://www.nhm.ac.uk/visit-us/whats-on/temporary-exhibitions/wpy/category.do?category=12&group=1

Det är en grymt bra bild!
MyClover 2009-10-23 15:25  
Daniel Högberg skrev: "Var ser denna bild photoshoppad ut? Öh, sådär ser alla min blixtbilder ut tagna på mörka kvällar eller på natten.. Inget konstigt med det."

Bakbenet vid grinden... och på nått sett ser vargen lite för liten ut. Fast det är bara min åsikt. Bilden är rätt cool ändå. Jag gillar den ^^
seochtamed 2009-10-23 15:40  
Fenomenal bild!
Peter Thållen 2009-10-23 15:46  
Ser inget fel i att använda en trigger.
Visst hade det varit en häst istället för en varg så hade den inte varit alls lika bra och då hade den med all säkerhet inte vunnit heller med tanke på reglerna ;)...bilden är unik i sitt slag eftersom det är en varg det rör sig om..är väl det som va det avgörande när dom korade bilden som vinnare.

Japp visst är Magnus L,s bild är riktigt fin.
Peter Thållen 2009-10-23 15:55  
Cecilia Olsson bilden är tagen med en analog kamera och reglerna tillåter endast mild "manipulation" av dom digitala bilderna(ökning av kontrast/färg,beskärning mm).
Tom Svensson - Bevarandefotograf 2009-10-23 16:05  
Cecilia man måste dessutom lämna in raw bilden om man går vidare.
Så PS fusk kan vi nog utesluta här
Tjena Peter
Vild häst ;-)
Alltid en intressant diskussion detta,kommer du till Vårgårda nästa vecka ?
Jag är där hela helgen (föreläser på lördagen)
Så vi kanske ses
Peter Thållen 2009-10-23 18:33  
Tjena Tom.

Visst e det alltid intressant med en diskussion.
Hehehe ja vildhästar finns ju ;)...men jag tor även dom som är såpass insatt i natur/djur håller med om att fånga en varg i denna situation är mer unikt än om det hade varit en vildhäst..chansen att fånga en vildhäst på bild som kommer flygandes över nått är nog betydligt större.

Trevligt Tom..det är inget jag har planerat in att göra men man vet ju aldrig..hade varit kul o titta förbi en runda.
jelu1661 2009-10-23 18:59  
Cecilia: Can you tell by some of the pixels, and by seeing quite a few shops in your days? :D
Tom Svensson - Bevarandefotograf 2009-10-24 08:37  
Hej Peter
Nej det är så att det finns färre vildhästare i det vilda än det finns varger, mycket färre !
Jag hoppas vi ses till helgen
Må väl
Flahultarn 2009-10-24 12:14  
Som någon skrev i annan tråd angående bilden, vilda djur är lata och skulle inte lägga energi på att hoppa över grinden (och defenitivt inte 20-25 cm högre än nödvändigt!) när det går att först ta sig upp på stenmuren och sedan kontrollerat ner på andra sidan. Eller ännu enklare – kravla sig mellan spjälorna i grinden.
Det här luktar dresserad tamvarg lång väg. Eller möjligen fotomontage! Tycker det borde synas skuggor på vargens undersida/bakben från grindens översta pinne. Eller inte vet jag, en rätt ointressant bild egentligen.
Nilsson84 2009-10-24 16:34  
Där sa du någonting, har också svårt att tänka mig att den skulle hoppa över när det finna en bekväm stenmur att hoppa upp på
Makten 2009-10-24 22:22  
"Den här bilden har vunnit för att den är "häftig" snarare än att den har så mycket med natur att göra."

Vem bryr sig om ifall det är en "naturbild" eller inte? Är det bara naturbilder som kan vara bra och intressanta? I mina ögon är den här bilden tusen gånger mer tankeväckande än en bild på en ovanlig fågel, fjörtonhundra meter från fotografen, tagen med tvåtusen millimeters teleobjektiv.
Ylva96 2009-10-26 13:07  
Jag gillar inte den här bilden alls! Även om den är "riktig" eller riggad, eller om den nu kanske till och med är photoshoppad, så gillar jag den inte! Det ser så ... onaturligt ut på något sätt.
Essen 2010-01-20 16:23  
Och så visade det sig vara arrangerat....
Leif Lillandt 2010-10-16 19:53  
Jag söker fotoceller för att utlösa kameran, och kunde inte låta bli att läsa alla kommentarer om denna bild.

Med tanke på riggad bild så tog jag en gång för några år sedan en bild på en räv i farstun eller innanför ytterdörren.
Jag råkade ha lite skivad korv som jag lockade med och fick den att komma in, och det var näst intill att den hade bitit mig i fingrarna. Jag såg ju inte riktigt hur nära den kom när jag skulle kolla i kameran samtidigt.

Med tanke på fotoceller, så skulle jag behöva sådana vid fotogrfering i samband med rallytävlingar. Problemet är att man inte får stå var som helst.
Leif
PS. En häftig bild. Den vargen hade förstås(?!) hoppat över denna grind många gånger. Det var väl därför fotografen hade satt upp kameran just där. DS
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar