Annons
Canon Eos 1D Mark IV ger mycket av det mesta

Canon Eos 1D Mark IV ger mycket av det mesta

Eos1dmk4-ingress
Eos1dmk4-ingress
Canon presenterar nu en ny version av sin sport- och presskamera, Canon Eos 1D Mark IV. En ny sensor på 16 megapixel som klarar 102400 iso, ett helt nytt AF-system och videoinspelning med full HD är de imponerande huvudpunkterna.
Det finns vissa nyheter alla vet att de kommer. Att Canon snart skulle visa upp en ny variant på Eos 1D var en lågoddsare. Efter dundersuccén med förrförra versionen Mark II så fick förra versionen Mark III ett lite mer ljummet mottagande. Dels för att Nikon hade en stark konkurrent med D3, dels för att Mark III dragits med ett bitvis överdrivet rykte om en svårbemästrad autofokus. Nu verkar Canon ha bestämt sig för att ta tillbaka förlorad mark, den nya Eos 1D Mark IV bjuder på mycket godis som lär locka många i målgruppen.

Ny sensor på 16 megapixelDen kanske mest uppenbara nyheten är den nya sensorn på 16,1 megapixel och ett känslighetsomfång på 100-12800. Känsligheten kan dessutom utökas till 50 - 102400 iso, ett totalt omfång på elva exponeringssteg. Det här är ett ganska rejält kliv iväg från de 10 megapixel och 100-1600 (50-3200) iso som föregångaren Mark III hade. I den nya sensorn har man bland annat mikrolinser utan mellanrum och som dessutom flyttats närmare själva fotodioden.

Canon uppger i pressmaterialet att den nya sensorn i Eos 1D Mark IV skall ge bilder på iso 6400 som har samma brusnivåer som på iso 1600 med föregångaren Mark III.

Hastigheten är fortfarande 10 bilder per sekund. Man har dubbla Digic IV-processorer och de har dessutom fått utökad buffert så kameran kan ta kontinuerliga bildserier på upp till 28 råfiler eller drygt 120 jpg-filer. Kameran stödjer för övrigt numera de senaste UDMA-korten, en annan tydlig förbättring jämfört med Mark III.

En egenskap hos sensorn som säkert kommer att orsaka en del upprörda forumdiskussioner är att den precis som i tidigare versioner av 1D har måtten 27,9 x 18,6 mm. Den har med andra ord en beskärningsfaktor på 1,3x. Men Canon hävdar bestämt att de flesta av deras kunder vill ha det så. Troligen har de rätt. För en sport- eller naturfotograf är det ofta lockande med vad som känns som en 1,3-gångers telekonverter som inte väger något eller påverkar bildkvaliteten. Det innebär till exempel att du får samma bildutsnitt med en 300/2,8 på Eos 1D Mark IV som med en avsevärt tyngre 400/2,8 på en Nikon D3.

Det finns givetvis också baksidor med att använda med en mindre sensor. Först och främst i andra änden av brännviddsomfånget, när du kör med extrema vidvinkelobjektiv. Sedan får du en något sämre kontroll över skärpedjupet. Sist men inte minst så samlar en mindre sensor in mindre ljus än en större. Men så länge du kan få ut lika bra bilder vid lika höga känsligheter som hos konkurrenterna så har den sista punkten ingen egentlig praktisk betydelse.

Det skall bli mycket, mycket intressant att ställa Canon Eos 1D Mark IV mot Nikon D3s. Med sina 16 megapixel ger Eos 1D Mark IV mer att beskära ur och mer att skala ned med vilket ofta ger en fördel.

Helt nytt auotofokussystemEn annan punkt som säkert också kommer att leda till diskussioner är det nya autofokussystemet. Här hamnar Canon i en PR-mässigt bökig situation. Hade de bara finputsat på det autofokussystem som sitter i Mark III hade många blivit upprörda över att de inte ändrat mer. Nu när de uppgraderar rejält så lär andra istället peka finger och mena att Canon nu indirekt erkänner att autofokusen i Mark III inte var bra. Hur de än vänder sig lär de få kritik.

Men det viktiga för fotograferna är trots allt att det faktiskt fungerar och gör det på ett tillförlitligt sätt. Det skall bli mycket intressant att provköra det nya systemet. Specifikationerna är imponerande med 45 punkter varav 39 är korspunkter. Systemet har en särskild hjälpprocessor för fokusföljning. Möjligheterna att ställa in olika beteenden för initial fokus har utökats.

Man har bland annat gjort flera förändringar med bland annat nya algoritmer i den följande autofokusen, AI Servo. Flera av åtgärderna syftar till att minska problem med plötsliga omfokuseringar som kan inträffa när du följer ett rörligt motiv.

Det var påtagligt hur mycket uppmärksamhet Canon lade på just autofokussystemet under pressvisningen. Produktchefen Roel Lammers och produktspecialisten Per Karlsson talade nästan lika mycket om autofokusen som om kamerans alla andra funktioner sammanlagt. Man tryckte flera gånger på att det varit väldigt viktigt för Canon att låta fotografer testa det nya autofokussystemet. Provkameror har tydligen varit ute hos alla de större bildbyråerna i världen.

Videofunktioner som i Eos 7DCanon går helt klart in för det här med video. Eos 1D Mark IV har fått samma fina videofunktioner som Eos 7D. Det innebär att du kan välja mellan 24, 25 eller 30 bilder i sekunden för full HD, 1080p, eller 50 och 60 bilder/sekund med 720p.

Precis som i 7D är de egentliga hastigheterna i 24 bildersläget 23,976 bilder per sekund och 29,97 i 30-bildersläget. Det gör att du slipper de problem med ljudsynk som ibland uppstår med Eos 5D där 30-bildersläget är just 30 bilder/sekund.

Bättre jpg-filer direkt ur kameranEn annan sak Canon tryckte på under presentationen var förmågan att skapa färdiga jpg-filer direkt i kameran. Även här hänvisade de till information de fått från sina användare som vill kunna leverera bilder snabbt. Man har inför bildstilar, Picture Styles, som gör det enklare att snabbt välja lite olika bearbetningsalternativ. Man har dessutom valt att skärpa jpg-filerna mer direkt i kameran än förut.

Det här är mycket välkomna förbättringar, Nikon har plockat många pluspoäng med de mycket fina jpg-filerna direkt ur D3. För en riktigt stressad fotograf gör sådant mycket för att förenkla arbetet.

Ny bildskärmEos 1D Mark IV har nu en tretums skärm med 920000 bildpunkter. Här har man bland annat tagit bort luftspalten mellan själva skärmen och fyllt den med ett fotoelastiskt material. Tanken är att minimera de reflexer som lätt uppstår i solljus. Jämfört med skärmen i Eos 7D har den i i Mark IV ett ännu tåligare skyddsglas.

Högre prisEn nyhet som kanske kommer att väcka lite irritation är att Eos 1D Mark IV är närmare 10000 kronor dyrare än sin föregångare Mark III. Nu spelar nog den skillnaden inte någon direkt avgörande roll för de yrkesfotografer kameran är byggd för, men höjningen är ändå påtaglig. Nu kostar en Eos 1D Mark IV lika mycket som Nikons D3s där föregångaren Mark III låg runt 10000 kronor lägre än konkurrenten Nikon D3.

Rekommenderat cirkapris från Canon är alltså 57300 kronor och Eos 1D Mark IV skall finnas tillgänglig i handeln från mitten av december.

KommentarVän av ordning kanske frågar sig varför en kamera för runt 50000 kronor är så speciellt intressant för majoriteten här på Fotosidan. Saken är att Eos 1D Mark IV tillsammans med Nikons nyligen presenterade D3s visar vart utvecklingen är på väg. Den tekniska utveckling vi ser i de här proffsmodellerna ganska snart kommer att leta sig in även i entusiastkamerorna och med tiden även till de rena konsumentkamerorna.

Sedan är det onekligen intressant att se kampen mellan de två dominanterna på proffsmarknaden. Det är uppenbart att varken Canon eller Nikon vill ge den andre för stort försprång när det kommer till tekniska specifikationer. Det är ingen slump att både Nikon D3s och Canon Eos 1D Mark IV presenteras inom ett par veckor från varandra. För oss konsumenter är det här förmodligen en stor fördel. Det sämsta för oss vore en situation där tillverkarna är nöjda med vad de har uppnått inte ens på allvar försöker konkurrera.

Många yrkesarbetande Canon-användare lär bli både nöjda och glada över Eos 1D Mark IV. Föregångaren Eos 1D Mark III har hamnat lite i skuggan av konkurrenten Nikon D3 och dessutom plågats av osäkerheten kring dess autofokus. Med nya Mark IV är Canon definitivt tillbaka på banan igen. Det var påtagligt hur Canon under pressvisningen, precis som när de visade upp Eos 7D, gång på gång hänvisade till hur de talat med användare och låtit dem testat saker. Canon har fått utstå en del kritik bland yrkesfotografer för att inte riktigt lyssna på sina användare. Det är uppenbart att de vill visa att de tagit åt sig av den kritiken.

Vi misstänker att även många entusiaster lär svälja det nya högre priset och byta upp sig. Fotograferar du djur och natur eller sport i svagt ljus gör de två extra steg i ljusstyrka som Canon talar om mycket stor skillnad.

Så här glad blir en chefredaktör på Kamera & Bild när han får känna på två stycken Eos 1D Mark IV

Publicerad 2009-10-20.

Eos 1D Mark IV

Hanteringen skall ha förbättrats med nya knappar och reglage

Iso-omfånget
Iso-omfånget i en Eos 1D Mark IV imponerar, 50-102400 är elva exponeringssteg. Notera den nya trådlösa sändaren WFT-E2 på sidan av kameran.
Diskutera
Tråden om denna kameran är redan 17 sidor lång. Och då är det mest spekulationer innan släppet. Läs och diskutera om kameran här..

25 Kommentarer

drejjan 2009-10-20 17:32  
Vilken kamera! Här ligger man i lä med sin 40D =) Undra hur 60D blir, 50D verkar ju vara lite som 1d mark III, något man hoppats lite för mycket på(?)...
angelcom 2009-10-20 17:41  
Martin! Risk för fjäsk igen, men jag tycker du skriver mycket lättförståeligt och bra om avancerade produkter.
Stort tack.

Garbis H. Sarafian, Aneby
Grevture 2009-10-20 17:47  
Michael Ahlén: Det skulle förvåna mycket om inte autofokusen i Mark IV är riktigt bra. Dels för att Canon traditionellt har varit oerhört duktiga på den saken, dels för att den här gången verkligen verkar ha dubbelkollat med arbetande fotografer så det blir som de vill ha det.

Om priser så har ju alla tillverkare höjt priserna, det har vi nog valutaoro och konjunkturen att tacka för. I just fallet 1D har ju Nikon visat att det går att sälja en sådan här kamera dyrare så det kan ha lockat Canon att hänga på. Så är ju inte fallet med 1Ds/D3x där istället Nikon verkar ha följt Canons prisnivå.
Altari 2009-10-20 17:57  
höj studenterna bidrags peng så vi också kan få råd med detta ;)
Arne Bivrin 2009-10-20 17:58  
Tack för en mycket bra skriven artikel, det är en njutning att få läsa dina texter.

Det blir en riktigt vass kamera, enligt specifikationerna. Mark III är fortfarande vass, men fyran lovar gott!

Tråkigt att Canon precis som andra tillverkare använder sig av begreppet bildpunkter, som antyder att det handlar om pixlar. Skärmen bör ha upplösningen 640x480 pixlar, vilket är riktigt bra. Att sedan multiplicera detta med tre (röd, grön, blå) är snudd på ohederligt. Martin, du är ju überkunnig på bildskärmar, borde inte ett förtydligande vara på sin plats?
Teodorian 2009-10-20 18:20  
"Vän av ordning kanske frågar sig varför två kameror för runt 50000 kronor är så speciellt intressanta för majoriteten här på Fotosidan. Saken är att de här kamerorna visar vart utvecklingen är på väg. Den tekniska utveckling vi ser i de här proffsmodellerna ganska snart kommer att leta sig in även i entusiastkamerorna och med tiden även till de rena konsumentkamerorna."

Din poäng här är viktig. Vi ser en utveckling mot DSLR med

1) fler MP med allt bättre bildkvalitet,

2) utökat ISO-omfång som ger fler möjligheter att ta de bilder vi behöver i befintliga situationer,

3) bättre AF-system med fler inställningsparametrar,

4) DSLR med video av allt bättre kvalitet,

5) bättre bilder direkt ur kameran och möjligheter att påverka resultatet innan och efter exponering i kameran.
Morjas 2009-10-20 18:26  
Detta bådar mycket gott!
Knight Palm 2009-10-20 18:43  
Underligt att APS-H sensorn inte slagit igenom mer? Det är kostnadsmässigt den största sensorn som kan tillverkas i ett litografisteg m.a.p. kapaciteten hos använda steppers. Leica och Canon är mig veterligen de enda som erbjuder produkter i denna sensorstorlek. Dock är det formatet (~1.3x) en kompromiss ifrån begynnelsen för båda tillverkare, i väntan på att kunna producera 135FF.

Intressant är att APS-H sensorn bara är ~2/3EV sämre i handikapp än en småbildsensor (135FF), samt att det faktiskt är en mindre skillnad i handikapp mellan en Canon APS-C kamera och en Micro Four Thirds kamera från Panasonic / Olympus. Tillspetsat skulle man därför kunna säga att 135FF inte erbjuder några väsentliga fördelar över APS-H, ej heller APS-C över m4/3! Historien har dock visat att det inte alltid är formaten med de flesta fördelarna som består, så en intressant fråga är följdaktligen när APS-H och m4/3 försvinner från marknaden? Om 18 månader, eller efter 3 år ?
Grevture 2009-10-20 19:12  
Thore I. Sundvisson:

På ett sätt håller jag med dig, APS-H är en smart kompromisstorlek. Dessutom passar den storleken utmärkt för målgruppen till Eos 1D - kör man mycket med teleobjektiv så får man en del gratis i upplevd brännvidd utan att offra speciellt mycket i sensoryta. Det är nog ingen slump att Nikon inför 1,2x beskärningsläge på nya D3s - det är ofta behändigt vid t.ex. sportfoto.

Min misstanke är att APS-H-formatet numera inte har så stora kostnadsfördelar jämfört med en 24x36-sensor.
Makten 2009-10-20 20:03  
Jag är personligen helt ointresserad av kameran ifråga, men det är glädjande att en riktigt kunnig och insatt teknikguru fått skriva denna artikel. Det har varit lite väl många "teknikartiklar" på sistone, skrivna av uppenbart ickekunniga. Fint Martin! :-)

Nu undrar vi förstås när det kommer en FF-kamera med samma sensorgrund. Där finns nämligen nästan ett helt steg till i bruslöshet att tjäna:-)
Taiga 2009-10-20 20:32  
Det ska alltså äntligen gå att ta bilder med en kamera jiiiipiiiiie ! ;)
mc bruno 2009-10-20 20:52  
ÅÅ,nej och jag som ville ha en bara en generation gammal kamera ett tag till. Dumma teckniska utveckling! (sarkasm)
marjos 2009-10-20 21:57  
Alla Canons kameror är sport- och presskameror, någon annan modell av systemkamera för sas. mer "exakt" och eftertänksam fotografi för bildskapande snarare än knäppa kort säljer de inte. Detta gäller tyvärr också alla tillverkarna som bara apar efter varandra i ett ständigt race om att lura av folk så mycket pengar som möjligt för saker de inte ens efterfrågat förrän reklamen nått deras hjärnor. Med ett undantag då beträffande efterapandet och "featurehitis", Leica, men det är ju en mätsökare. Det spelar alltså ingen roll om jag så var beredd att betala 200 tusen, någon vettig digital spegelreflexkamera som inte är av typen "gröna rutan" ämnad för skottgalet enhandskjutande knäppa kort finns inte.
jönnis 2009-10-20 23:27  
Mark VI!! Detta är kameran!!!
Men fortfarande blir jag alltid varm i själen då jag greppar min analoga Minolta 800 si!! ALLTID!!, välexponerade bilder, å så förbaskad skön att
hålla i!!!
jönnis 2009-10-20 23:29  
Man blir ju kåt värre! ;-) av sånhär läsning! Mark IV skall det ju vara!!
gdip 2009-10-20 23:42  
Jag är lite undrande inför det faktum att Canon håller fast vid en cropfaktor på ca 1.3.
Kan en (av flera) förklaringar vara att kompensera sämre närgräns än Nikon har i lite längre teleobjektiv?
Det ser lite märkligt ut när mellanringarna åker fram hos kompisar med Canon som skall fota relativt nära med sina telen men att de som har Nikon i princip aldrig gör det.
Autofokusen blir ju snabbare ju sämre närgräns man har men samtidigt blir ju allround-egenskaperna lidande.
Grevture 2009-10-21 00:16  
Günther Dippe:

Många sport- och naturfotografer gillar beskärningsfaktorn. Fotograferar du mycket med teleobjektiv ger den vissa tydliga fördelar.

Vad gäller närgränser kan jag inte se att det är någon systematisk skillnad mellan Canons och Nikons objektiv, så det är nog knappast en faktor.

Det handlar nog mest om att Canon hittat en sak som vissa fotografer gillar, Nikon har valt ett lite annat spår som andra fotografer gillar. De vill ju bägge ha någon som särskiljer 1D från D3 när de nu är rätt lika på många andra sätt :)
präntare 2009-10-21 00:59  
Kan man få se bilder som är tagna med denna storslagna kamera, kontera en kamera i prisklass överkomlig för amatören. Dom stora mästarna tog storslagna bilder med betydligt enklare analoga kameror. Bilder som idag är klassiker. Så jag undrar är det kameran eller människan bakom den? Tror också att denna inbyggda tecknik i dagens digitala kameror bidrar till en stor okunskap om den fotografiska bilden, man lämnar till kameran att välja och allt blir så fantastiskt platt och tillrättalagt. "Var och en om man har förmågan kan ta helt fantastiska bilder med en helt vanlig analog lådkamera" tex en agfa. Kan du...
paaven 2009-10-21 07:49  
Och här sitter man som en fattig student och försöker spara ihop till en begagnad 5d, haha.
dexters 2009-10-21 09:22  
ÄNTLIGEN kan jag byta bort MKIII. TACK Canon för den totalt fullständigt lysande nyheten. :)
HNormark 2009-10-21 09:32  
Marie Johansson:

Det känns som att du helt har missat 5D? Den om nånting passar väl för ""exakt" och eftertänksam fotografi för bildskapande"?
clawfinger 2009-10-21 10:00  
"Martin A"- var glad för för varje nyhet sjunker priserna på de "äldre" modellerna och du får en bättre kamera till lägre pris.
imajica 2009-10-21 12:10  
Hans-Åke Öhlin: Självklart är människan bakom kameran viktigare. Men den här är ändå i första hand tänkt som ett arbetsredskap. Och i alla yrken är det väl så att bra arbetsredskap underlättar jobbet?
Robert_Vallentuna 2009-10-21 15:09  
"Hanteringen skall ha förbättrats med nya knappar och reglage"

Vilka knappar då? Jag hittar inga på de side-side bilder jag sett på mk3 och mk4.
Grevture 2009-10-21 17:31  
Robert Lee:

Jag uttryckte mig slarvigt
"Hanteringen skall ha förbättrats med nyutformade knappar och reglage"
borde det ha varit.

Man har alltså gjort om många av knapparna och reglagen (inte tillfört nya) så det skall kännas tydligare när man till exempel tryckt in en knapp. Det kan idag ofta vara lite svårt om du står ute i kylan med stela fingrar och handskar.
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar