Prylnytt
Nikon D3s överraskar med både många och stora uppdateringar jämfört med den nuvarande press- och sportfotokameran D3. Största nyhetsvärdet är väl det sexsiffriga maxvärdet för iso-känslighet.
Vi fick i förra veckan chansen att klämma lite på D3s innan den presenterades. På plats fanns den kände Sports Illustrated-fotografen Bill Frakes som redan provkört D3s i några veckor och som visade bilder och videoklipp han tagit med D3s. Som alltid med förseriekameror fick vi inte ta med oss några testbilder, men sådana lär dyka upp på webben inom någon månad eller så.
Ny sensor
Den största och mest uppenbara nyheten i D3s är den nya sensorn. Måtten och antalet pixlar är detsamma som hos D3, men känsligheten sträcker sig nu från iso 200 till 12800. Utöver det finns hela tre höglägen där det högsta då motsvarar häpnadsväckande iso 102400. Nikon har alltså vidareutvecklat den reda fina sensorn i D3, bland de skillnader Nikon nämner är helt nya färgfilter. Enligt Nikon skall D3s klara mer än ett steg högre känslighet med bibehållen bildkvalitet jämfört med D3.
En annan mycket efterlängtad nyhet är att sensorn i D3s har dammskak. Till skillnad från D700 har D3s fortfarande 100 procent sökarteckning, trots dammskakningen.
Prestandaförbättringar
Ännu en efterlängtad nyhet, i alla fall för alla sportfotografer är att minnesbufferten i D3s är dubbelt så stor som i D3. Nu skall du få ut 42 råfiler i 12-bitarsläge mot 18 förut, eller 36 stycken i 14-bitarsläge mot 16 i D3. Ser du på JPEG av högsta kvalitet så har bufferten hoppat från 52 till 82 bilder.
En tämjd uggla fick agera försöksfågel för de journalister som ville känna på AF-prestanda hos D3s.
Autofokusen har trimmats för att bli en aning snabbare och lite mer exakt. Även autovitbalansen skall vara stabilare och ha högre precision. Just den automatiska vitbalansen är något D3 fått kritik för, Canons proffskameror är ofta mer träffsäkra med vitbalansen i blandat konstljus.
Nya funktioner
Ett nytt beskärningsläge har tillkommit, 1,2 gångers beskärning. Läget ger till skillnad från DX-läget inga prestandaökningar, det är avsett för dem som vill beskära direkt på plats och dessutom få lite mindre filer.
Lasse Pettersson från Nikon demonstrerar tystläget hos D3s för en journalist
(Rättelse, "journalisten" är Julian Hollingshead, brittisk Nikon-kollega till Lasse)
Nytt är också ett tyst slutarläge. Du väljer det med inställningsringen uppe till vänster, tystläget sitter där Live view förut satt. Live view aktiverar du istället med en separat knapp. En annan liten med trevlig nyhet är att kamerans klocka kan ställas med hjälp av datum och klockslag från en ansluten GPS-enhet.
Video
D3s kan filma i upp till 720p, 24 bilder/sek, M-Jpeg, max 5 minuter i högsta kvalitet. Inbyggd monomikrofon och ingång för stereomikrofon. Kontrastavkännande autofokus, men erfarenheterna från D300s indikerar att den troligen är av begränsad nytta. D3s kan filma i hela känslighetsomfånget, upp till iso 102400. Den har en ny funktion för att dämpa flimmer som kan uppstå både under filmning och i live view.
Rent praktiskt fungerar video i D3s på samma sätt som i D300s. Du kan ställa in exponering manuellt, men kan till exempel inte ändra bländare under filmning. Känns lite märkligt när en poäng med att filma med så här stor sensor är just att få god kontroll över skärpedjupet.
Jämfört man med den nyss presenterade Canons Eos 7D känns onekligen videofunktionerna i D3s ganska begränsade. Men Nikons val av videoformat, M-Jpeg, har faktiskt en fördel: det är enkelt att plocka fullt användbara stillbilder ur videoklipp gjorda med en D3s.
Knappar och reglage
D3s har på samma sätt som D300s fått två nya knappar. Dels en direktknapp för Live view som placerats till höger om den under lcd-displayen. Dels en Info-knapp nere till vänster om stora skärmen.
Mindre men trevliga ändringar är att AF-on-knappen och multiväljaren har ändrats så det skall vara lättare att känna om man trycker på dem. Inte minst viktigt för den som ofta fotograferar med handskar. Även låsspärren till batterifacket har ändrats så att det går lättare att öppna med handskar.
Intern hantering
I D3s kan fokusföljning med låsning nu ställas i fem steg istället för tre som i D3. Autostyrningen av iso kan nu justeras i mindre steg, 1/3 EV mot 1 EV förut. Menybankarna kan utökas att även omfatta exponeringsläge, slutartid och bländare. Smidigt för den som ofta vill växla mellan några olika grupper av inställningar.
Aktiv D-lighting har fått två nya lägen, Auto och Extra Hög. Dessutom kan du nu gaffla Aktiv D-lighting i fem steg. I visningsläget kan du nu se en vy med 72 miniatyrbilder mot max nio i D3. Om du istället zoomar in i en bild kan du välja att se histogram bara för dem delen av bilden som visas.
Undermenyn för retuschering har fått lite nya alternativ, bland annat för att redigera start och slut på videoklipp direkt i kameran. Multiexponeringen har förbättrats och kan nu knytas till gafflingsknappen.
Pris och tillgänglighet
D3s kommer att finnas tillgänglig innan årsskiftet och priset är 55.990 kr. D3 kommer finnas kvar en period och priset kommer troligtvis hamna ca 10.000 kr under det rekommenderade priset på D3s.
Kommentar
D3s kommer säkert orsaka en upprörd kör av klagomål från de purister som retar sig på videofunktioner och de som tycker att känslighet över iso 400 är onödigt. Men som Nikons europachef uttryckte det när D3s först visades: "Nikon always listen carefully to the market voice". Det är ett annat sätt att uttrycka samma sak som Canon upprepade flera gånger när de visade upp Eos 7D. Man inför de saker användare frågar efter.
Trots vad en del bakåtsträvare ibland hävdar så vill yrkesfotografer definitivt gärna ha högre känsligheter och många vill faktiskt ha tillgång till video. Och D3s är en kamera byggd för just yrkesfotografer. Att ha en kamera som kan ta tryckbara bilder på iso 12800 eller rent av 25600 är en välsignelse i många sammanhang. Som Bill Frakes uttryckte det: "It gives me more oppurtunities. Lots of them."
I förhandsryktena om D3s spekulerades det både om 14 bilder/sekund och video med 1080p-kvalitet.
Det här med 14 bilder/sekund är en önskedröm hos de som nog inte riktigt tänkt igenom hur dagens spegelmekanismer och autofokussystem fungerar. Pressar du en spegelreflexkamera bortom 11-12 bilder per sekund hinner helt enkelt autofokusen inte mäta mellan bilderna. Det har funnits så snabba stillbildskameror, men det var med halvgenomskinliga speglar och utan autofokus.
När det gäller filmning i 1080p så är Nikons officiella ståndpunkt att 720p ger den idag bästa kompromissen mellan filstorlek och bildkvalitet. Men i bakgrunden lurar ett problem Nikon lär behöva åtgärda i kommande kameror. De kan tydligen i dagsläget bara hantera upp till 2 gigabyte data i taget internt i kamerorna. Det här är orsaken till att det bara blir fem minuter video i 720p. Med 1080p hade de sannolikt tvingats hålla sig under två minuter.
I slutändan är ändå det mest förvånande med D3s att Nikon gjort så många och framför allt så stora förändringar från D3. Det här är den största s-uppgraderingen de gjort hittills. Den som är konspiratoriskt lagd kanske undrar om det är ett tecken på att en D4 blir fördröjd. Mer troligt är att Nikon helt enkelt vill visa målgruppen för den här kameran, press- och sportfotografer, att de verkligen lyssnar på deras önskemål.
55 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Tysta läget kan ju vara guld värt för en naturfotograf...
Men bra med video tycker jag!
...Den gången pressfotografen behöver 102400 kan han eller hon pressa upp den själv. Står aldrig nikons d3 ägare i studio?
"Nikon always listen carefully to the market voice"
"It gives me more oppurtunities. Lots of them."
Nu gäller det bara att köpa ett stadigt stativ som man kan låsa fast i anslutning till det man vill ta en bild av. Ett gigantiskt minneskort, självutlösare, och en billig assistent så är saken biff!
Spännande yrke att vara fotograf idag... eller operatör kanske man snarare ska säga... Många "perfekta bilder" att välja mellan blir det i alla fall i Bridge eller Aperture. Kanske assistenten kan göra det medan man sitter på krogen och tar sig en stor stark.
Bakåtsträvare? Jag? Ja kanske lite grann...
Take care!
Peter
Vad finns det kvar att göra om du 4D ska komma så snart?
Intressant kamera, härligt.
För studio- och stativfotografer finns D3x som är bättre optimerad för den typen av foto.
Tänk på att det här är yrkeskameror, inte allt-i-allo-lösningar för hobbyfotografer.
Jag är fascinerad av alla dessa fotomänniskor som tycks vara insnöade att ta samma bilder som farfar gjorde - själv vill jag kunna fotografera i situationer som förut inte varit möjliga. Och helst vill jag kunna göra det med de slutartider och bländare jag vill ha, inte de jag tvingas använda.
Vad är det för fel med att kunna fotografera kreativt i situationer där vi förut knappt kunna ta bilder alls? :-)
Men det är fasen vad ISO talen lägger iväg. 102400 ISO. När konkurenterna svarar så är vi snart uppe i sexsiffriga belopp.
Det är kanske dags att damma av gamla DIN normen igen och skriva 54 DIN i stället för 102400 ISO.
Planerad säljstart för D3s är
november/december 2009.
Det rekommenderade priset
är 55 990:- ink moms.
MVH /David.
Det vore spännande att höra ett gäng erfarna pressfotografer diskutera vad som skulle göra deras arbete "enklare, snabbare och smidigare". Jag tror att dom skulle nämna andra saker än t ex höga ISO-tal, snabbare motorer och fler megapixlar etc. Men... jag kan ju naturligtvis ha fel, har hänt förr. Men det är ju en annan diskussion.
Hur som helst, en mycket fin kamera för den som har pengarna, höga krav och en bra fysik.
jag väntar själv på en M9, som knappast går att ta bilder med över ISO640, som bara tar 2 bilder/sek och endast innehåller en massa gammal teknik och romantik. Och linserna är ju alldeles för små och det är dåligt med zoomar också... Men... så är jag ju inte press/sport eller naturfotograf heller.
Vi ses därute ;-)
Det är tydligt att de som skriver här enbart utgörs av två grupper:
1. Hågade och tålmodiga proffs som med välvilja försöker komma med klocka inlägg eller relevanta frågor, och
2. Den kategori som alltid till slut förstör forumfunktioner av den här sorten, dvs de ärkemuppar som springer runt i buskarna med sin gamla Eos 350D köpt på Elgigantens utförsäljning, och aldrig varit i närheten av riktig verksamhet. Dessa muppar älskar tydligen att komma med korkade kommentarer om produkter de aldrig kommer närmre än glasskåpen i proffsbutikerna. Där de aldrig handlar. Häng på Facebook istället, där ni hittar likasinnade.
Jag har tröttnat. Kommer dock definitivt titta närmare på D3s som känns som ett naturligt och självklart steg för Nikon. Jobbar själv med D3 idag och är toknöjd efter ca 25000 bilder.
Dessutom saknar jag 24mm /1.4!!
Håller med dig. Bortsett från jag inte känner till många "proffs" dvs duktiga yrkesverksamma (inte bara folk som skickar fakturor) som hänger på fotosidan. De flesta som gnäller här och framställer sig som "gamla rävar" avslöjar sig ofta i sina gallerier/hemsidor som mer eller mindre inkompetenta fotografer. det finns väl ingen fotograf som använder ALLA funktioner? själv har jag använt iso 12800 EN gång. Och det var grymt att ha den gången. För min del kunde alla gafflingsfunktioner byggas bort. Men jag blir inte förbannad på att de ligger där ändå!
bara för att man har en gammal fin analog systemare hemma så
1. Är man inte en duktig fotograf.
2. Kan man inte allt om foto.
you buy a proffesional camera - you´re a photographer. You buy a flute - you own a flute. :-)
Du tror att Nikon inte kommunicerar med fotografer alls under processen utan bara lanserar kameror i blindo?
Att Nikon, en av världens största kameratillverkare skulle ha koll på hur fotografer i verkligheten jobbar eller kanske till och med ha den kompetensen inhouse verkar rätt så troligt, tycker jag.
Som jag skrev tidigare vet jag att i alla fall vissa pressfotografer vill ha möjlighet att koppla upp kameran direkt och skicka filer utan att mellanlanda i en dator. Det går ju från en iPhone. Det tycker säkert massa bakåtsträvare och Ken Rockwell är onödigt. Men det skulle snabba på i sportsammanhang och press då tidningen/redaktionen har bilden sekunder efter exponeringen om man vill. Själv har jag som amatör/ibland yrkesfotograferande saknat den funktionen vid ett par tillfällen då det varit superbråttom.
Canon, vakna upp annars förlorar ni snart en trogen användare av er utrustning. Börjar bli lite trött på Canons tystnad. Dock tror jag att när Canon väl kommer med nästa generations 1D, då blir det med besked. Men för guds skull, ge oss något som talar för att det är påväg. Tiga är inte alltid guld ...
Som det ser ut nu, behåller jag mitt radarpar D2x och D3 ett tag till.
Bilderna blir aldrig bättre än den som håller i kameran!
Ja, tänk er en kamera med till exempel ett någorlunda brusfritt ISO-omfång på 8-30000 eller något! Förhoppningsvis bara en TIDSFRÅGA innan detta sker; även om det kanske kan ta ett tag.
http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/digitalcamera/slr/d3s/sample.htm
Vad betyder egentligen 102400? 10 steg över ISO 100. Dags att återinföra DIN-skalan för känslighet .... DIN 51 är obegripligt nog.
Men bra utveckling, ju större DIN- eller ASA-omfång en sensor klarar att räknas om till desto bättre kan svåra fototillfällen utnyttjas.
och förklara den otroliga bildkvalitets skillnaden mellan denna och den gammla :-) Personligen gillar jag inte stora och tunga kameror, fotade med en D3a för ett tag sedan på en koncert men säger aldrig mer, fick ont i axeln och armen av den..! Denna med 24-70 eller 70-200 är som att bära omkring på ett litet granatgevär. Jag tror säkert den är helt utmärkt och tekniskt sett förmodligen mycket bra men i mitt fall är det en utveckling i fel riktning. Mindre och bättre kameror für alle!
D300 och D700 är i mina ögon de bästa koncertkamerorna med deras lilla storlek men fullfjädrade och proffsreglage. Det jag kanske saknar i d300 och d700 är framförallt att nå bankerna via knappar i stället för via menyn.
Studio, sport och natur ja men inte musik och annat där man måste bära den hela tiden och kanske skjuta av 300 bilder på kort tid.!
Men, min erfarenhet är ändå den motsatta till din. Jag går och står ofta i timmar och fotograferar på frihand, ofta med Nikons gamla AF-S 80-200 som är tyngre än den nyare 70-200, eller med ett 300/2,8. De gånger jag gjort det med en D200 eller D300 (utan batterigrepp) har jag fått ont i handled, armbåge och axel - vilket jag inte får med den tyngre D3. För mig, och vågar jag säga, många andra, ger det större greppet en så stort fördel (man kan hålla mer avvslappnat och med större yta i handen) att det kompenserar för den ökade vikten. Så jag säger tvärtom mot dig: När jag skall bära kameran i timmar vill jag ha det stora huset. I studio eller när jag skall packa för en resa kan jag däremot korta ögonblick sakna ett mindre hus :)
Och vad ska man plåta med iso 102400 svart materia i universum?
Har aldrig plåtat över iso 3200 och det räcker gott
De är bättre ändå :)
D700 har två lägen under 200 vilket borde bli först 100 och sedan 50.
Har man lite motorik kvar i fingrarna så kan man dessutom tona ned med filter ;)
Som tidigare nämnt, om inte canon får till brus och omfång så kommer knappt en enda pressfotograf hålla kvar vid dem.
Ganska förödande om så sker då de stor för en markant del av "proffsexponeringen" dvs de som vanligt folk möter och frågar vad de har för kamera...
1) Nikon har sedan ett år tillbaka en kamera som heter D3x och som inte bara har iso 100 (rent av iso 50) utan är dessutom avsedd för just studiofoto. Den fungerar för övrigt riktigt bra även upp till iso 3200, men är som bäst just på iso 100.
2) Nikon D3s är, vilket påpekades flera gånger i texten, avsedd för press- och sportfotografer. För dem är iso 100 rätt ointressant medan det knappt finns någon över gräns för hur höga iso de inte bara vill ha utan faktiskt behöver.
Hört talas om uttrycket "olika verktyg för olika ändamål"?
Jag kan tillägga att jag så sent som idag stått och fotograferat en hel arbetsdag och bittert önskat att jag kunnat köra iso 12800 eller ännu högre. Jag låg och pendlade mellan 3200 och 6400 och fick tänja gränserna för exponeringstid.
Iso 102400 ... Jag skulle gärna haft fem, sex, sju steg till bortom det ...
Bra artikel för övrigt. Visst, lite tunn. Men det vesäntliga fragår med all tydlighet och räcker för mig. Hatten av för Nikon, högt iso-tal har jag saknat många gånger i dunkla idrottshallar.
Fråga yrkesverksamma press- och sportfotografer (dvs de användare som D3s är byggd för) vad de föredrar - iso 25-1600 eller iso 200-102400. Om du hittar en enda i den yrkesgruppen som föredrar det lägre intervallet så skulle jag bli mycket förvånad :)
Jag kan kontra med att jag, bortsett från studiojobb som D3/D3s faktiskt inte är avsedda för, tar sisådär 98% av mina bilder i intervallet 800-6400 iso. Av de återstående två procenten är hälften över iso 6400 och hälften under iso 800 :)
"varför detta nya race?" frågar du - för att majoriteten av användarna av sådana här kameror frågar, kräver, ber och bönar om det :)
Vad gör du i en sådan här artikel och framförallt, varför väljer du att kommentera när du inte har något att komma med? Du fotar inte ens med Nikon och är med största sannolikhet inte ens i närheten av att tillhöra målgruppen för kameran. Jag blir så trött...
Som Martin säger är kameran riktad mot Sport- och pressfotografer som ofta hamnar i situationer där ljuset (eller rättare sagt bristen på det) är ett problem.
Du undrar "varför man valde att ta bort de lägre möjligheterna (ISO 50-200)"
Enkelt svar, för att man måste välja vilken ände av känslighetsskalan som är viktigast för målgruppen. Nikon kan lika lite som någon annan bygga universalverktyg som klarar precis allt.
Det fungerar likadant för alla typer av verktyg - du använder knappast samma typ av skyffel när du skovlar snö som när du gräver i potatislandet, eller hur? Du väljer knappas samma typ av bil om är resande säljare eller om du fraktar timmer? :)
Kort sagt, man väljer verkyg efter vad det är man vill göra.
Föregångaren till D3s, D3, är ett fotoverktyg med makalöst brett användningsområde. D3s verkar kunna utöka det användningsområdet ytterligare i den riktning som är mest intressant för målgruppen.
Prioriterar man istället maximal upplösning och detaljåtergivning utan krav på höga känsligheter så är det snarare D3x man bör titta på i Nikons utbud.
Hade du haft en Nikon motsvarande D3/D700/D3s så hade du garanterat inte stannat på ISO 1600. :-)
Själv har jag slutat se efter. Med D700 är det liksom inga problem. Ofta är bilderna iso 6400 och det ser bättre ut än exempelvis D200 presterade på iso 800...Man blir snabbt bortskämd. Gällande vilket märke som leder den ligan kan det väl knappast ses som kontroversiellt att påstå att Nikon är ledande just nu. Själv längtade jag mer efter det tysta läget än mer ljusstyrka. Hoppas bara att tysta läget får följa med på D700:as uppföljare.
Jag har tagit mycket fågelbilder från iso 2000 och uppåt :)
3200 är inget större problem med D3, vilket innebär att 6400 sannolikt fungerar helt ok med nya D3s.
Höga iso är kul :)
Det du ser i de dyrare kamerorna idag brukar dyka upp i de billigare inom ett par år. Sedan kan det dröja lite ytterligare innan vi ser en 24x36-kamera i 10000-kronorklassen, men förr eller senare kommer det också.
Kan man fota fåglar i fullt dagsljus fungerar det med låga iso, men ofta hamnar också man i lägen som där i regnskogen där du var en tidig morgon.
Kul att du ser hur höga iso öppnar upp för kreativiteten, det är precis en av mina huvudpoänger - med hjälp av höga iso kan man i fler sammanhang fota så som man _vill_ och inte så som man blir _tvungen_
Jag hoppas få provköra Canon 7D snart, men har ännu inte gjort det.
En 24x36-sensor har dubbla ytan mot an APS-C-sensor och kommer med samma sensorteknik alltid samla in ungefär dubbelt så mycket ljus, dvs få ungefär ett steg bättre iso-egenskaper. Men har vi 100000 iso på fullformat så kan de med andra ord göra en APS-C som klarar 50000 med ungefär samma bildkvalitet.
Det sägs inte direkt som siffra, men så här:
"Måtten och antalet pixlar är detsamma som hos D3 ..."
vilket alltså betyder 12,1 megapixel.