Här publicerar jag mina foton, utan tanke på vem som kan tänkas gilla dom eller inte. Allt möjligt som fastnar i "skottgluggen" kommer hamna här.

Försök med att frysa rörelser

På sistone har jag blivit intresserad av att försöka frysa rörelser i ett rörligt objekt, dvs låta en bil i full karriär bli frusen i sin rörelse medan bakgrunden blir suddig. Hittills har jag gjort det utan stativ så resultatet har väl blivit sådär. Men jag förstår inte hur ett stativ faktiskt ska kunna göra bilden bättre. Nån som kan förklara hur det skulle gå till?

IMG_5915.jpg

Inlagt 2015-08-08 14:42 | Läst 4302 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
2015-08-08 20:51   Daniel Malmberg
Det du behöver för att frys rörelsen är en betydligt kortare slutartid.
1/640 som längst. Om ljuset tillåter rekommenderar jag 1/1000 (eller kortare).
Ett vanligt stativ kan kanske fungera ibland, men i så fall med en lämplig led som en riktigt bra kulled eller ännu hellre en wimberly-led. Det man nog oftare använder vid panorering är enbensstativ. Ett sådant ger gott om rörlighet att svänga kameran med motivet, men håller kameran rimligt stilla i höjdled.

Annars är standardmetoden nog många gånger att köra just på frihand.

Panorering kräver träning, massor av träning, både för att öva upp handhavandet som ett bra grepp och att från början ställa fötterna i en bra vinkel så du inte får en onaturlig vridning i kroppen i slutet av panoreringen osv. Men också för att lära sig bedöma olika typer av motiv, både hur fort de rör sig och på vilket sätt de rör sig. Bilar är bra träningsobjekt, de rör sig oftast i en jämn hastighet, i en förutsägbar riktning och knappt alls i höjdled :-)

Nu tror jag Daniel missförstod lite vad jag antar att du menade med att "frysa en rörelse", men i just det här fallet hade du verkligen kunnat köra med lite kortare tid för att få en snyggare panorering. En gammal mycket grov tumregel för panoreringar är att i alla fall börja med en tid som är 1/[motivetshastighet], så för en bil i 50 km/h, så kan en 1/50 vara en bra utgångspunkt. Sedan får man öka och minska och se vilket som ger bäst resultat.
Tack så mycket Daniel och Martin för tipsen och informationen! Jag ska testa vidare. Jag lyckas nog endera dagen.