Annons

Vilken A3+ skrivare att rekommendera?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusG2

Aktiv medlem
Hej! Jag har funderat i några år nu på att införskaffa mig en skrivare för personligt bruk men även mindre beställningsjobb där A3+ är tänkt att vara maxstorlek. Det finns ju väldigt mycket olika varianter och typer, så vad har ni för tips? Är det något man bör undvika och vad finns det för saker man bör ha i beaktning? Jag har en SW270 med färgkalibrering och hyfsad koll på ICC-profiler och hur man bör förbereda bilder inför utskrift men inser ju mer man läser desto mer komplext är det o_O
 
Hej, vi köpte en Epson ET-8550 med ecotank för ett par månader sedan.
Den känns smidig och lättarbetad. Bilderna på satinpapper blir fina.
Den stora grejen är att bläcket är så billigt. Jag kollar misstänksamt på nivåerna som nästan inte rör sig.
Den är också behändig i storlek och tyst.
Tidigare har vi haft alla möjliga Epson, senast en P800.
 
Senast ändrad:
Spännande! Är det något du testat själv och hur dyr är den i drift?
Nej jag har aldrig ägt en printer.
Men jag funderar starkt på att det skall bli en i black week eller innanjul.

Jag har läst många trådar i ämnet och egentligen vill jag hellre köpa kopior. Rent krasst är det billigare med den lilla mängd jag får utskriven.

MEN sist köpte jag en bild av Crimson o den skulle jag ge bort.
Bilden såg ut som kattskit.
Saknade kontraster, skärpa, färger, vithet... kort sagt allt.
Så det slutade med att jag fick åka till en fotovän o han printade ut en fin kopia. EN Epson som stått oanvänd i 3 månader....

Jag har också pratat med flera som har haft problem med sina Epson.
Men jag har aldrig träffat någon som har haft problem med sina Canon.
Det kan bero på flera saker.
Dels att det säljs mer Epson i de här klasserna.
Dels är Epsonfolket mer petiga.
Dels att Canonfolket köper en ny när den gamla krånglar.
Och givetvis är det så att även Canon har problem men det innebär inte att jag har träffat just de personerna.

Jag gissar att det inte spelar någon roll om man väljer X eller Y i de här prisklasserna.
Om det är billigare beror nog mer på hur stora bläckbehållare printern har.
Men framförallt om printern kan stå en månad oanvänd utan att becka ihop och det verkar som att printrar över lag har blivit mycket bättre på det med åren.
 
Spännande! Är det något du testat själv och hur dyr är den i drift?
Har kört Epsons pro modeller i många år. Det har alltid varit strul med dom förr eller senare. Du får stå där och mecka och frilägga skrivhuvet o rengöra. Står epson ett tag så åker du på ränder på printen.
Jag köpte canon pro 1000 för typ 3 år sedan, Aldrig några nozzelcheck, inga ränder osv. Känner många kollegor som tröttnat på allt strul med epson o den helt otroligt dåliga servicen på epson skrivare.
Nu har canon pro 1000 funnits ett tag, borde komma en efterföljare snart men printkvaliten är riktigt bra. Inga som helst problem i jämförelse mot epson.
 
Jag har gått från Epson p600 till p900 och är väldigt nöjd. A3+ skrivaren heter p700 och är samma som p900 förutom gällande storlek. Jag länkar en gigantisk tråd där de flesta för och emot Canon/Epson avhandlas i början. Några valde Epson och en Canon under och efter tråden.


Just gällande att fungera utan igensättning. P700/900 är något helt annat än tidigare modeller. Lycka till
 
Håller med Jonas. Har kört P900 i ett år nu och aldrig behövt mecka med några skrivhuvuden eller mickla med några igensatta kanaler o patronmunstyckena för den svarta kanalen som man ibland behövde med exv. P600.

De nya skrivarna (P700 och P900) är även mycket mer ekonomiska och kör ALDRIG några rengöringscykler vid uppstart som gamla P600 ALLTID gjorde. Nu körs sådana bara om de piezoelement i munstycket upptäcker någon igensättning av något munstycke eller för hög viskositet i bläcket. Det har hänt mig två ggr med samma färg (Vivid Magenta) när skrivaren var ny. Det har dock inte hänt igen sedan den patronen byttes för mer än ett halvår sedan.

En fördel med att det inte längre körs några automatiska rensningscykler vid uppstart är att jag nu kan printa även på nätterna utan att störa min frus nattsömn (det gör man f.ö. annars inte ostraffat) :)

Så ni som står i begrepp att välja en ny skrivare gör nog klokt i att helt bortse från det som sagts om tidigare modeller av Epsons A3+ och A2 fotoskrivare som ALLA haft ett designfel (två svarta färger har tidigare delat samma fysiska kanal). Det har nästan alltid varit detta problem med svart som spökat ända från den helt olycksaliga P3000-modellen till P600-generationen. Inget konstigt att det skedde mig när jag skulle börja printa matt-svart efter att den patronen inte använts på tre-fyra år. De problemen behövde man som ni förstår inte ens be om. Jag tar det på min egen dumhet.

Det är en helt ny teknik nu. P600-generationen hann tyvärr heller inte få den självdiagnosticering som Epson tog fram som en del av det s.k. Precision Core-projektet som var det som tog fram de nya skrivhuvudena.

Behöver systemet köra en rensning nu så behöver det inte längre ödsla alla färgers bläck, utan bara den som diagnostiken upptäckt behöver rensas. Det spar mycket bläck.

Detta hindrar inte att det säkert finns användare som rapporterat problem med även de nya skrivartyperna men det är nu mera undantag och inte en regel och de vanligaste felen är inte färgrelaterade vad jag sett utan har istället handlat om pappersmatning som man tyckt inte funkat med många papper eller att man gnäller över att den initial uppsättningen bläck inte räcker så länge efter att skrivaren initialiserats och bläckslangarna fyllts.

Förr behövde man alltid ägna sina Epson-skrivare en viss omtanke och köra en nozzle check åtminstone en gång i månaden. I dag ägnar jag inte min P900 en tanke av de skälen och jag har helt slutat köra nozzle checks också för de behövs inte längre som tidigare. Man skulle kunna säga att lugnet har lägrat sig.

Canon-skrivarna har uppnått ett visst rykte om driftsäkerhet och det är säkert välförtjänt men det bygger på att de hela tiden står och läcker bläck genom automatiska rensningar (om de är inkopplade och påslagna). De har också till skillnad från Epson-skrivarna skrivhuvuden som har flera redundanta uppsättningar av munstycken, just för att en del faktiskt blir igensatta med tiden - även om många lever i tron att sånt inte sker. De är även designade för att lätt kunna bytas, vilket Epsons inte är.

När dessa munstycken är förbrukade behöver skrivhuvudena bytas i värsta fall och då behöver inte bara huvudet bytas utan förmodligen även patronerna. De som råkat ut för det hamnat snabbt i ekonomisk överväganden om det är värt priset eller om man ändå ska köpa nytt. Det finns en del sånt skrivet kring Canons fotoskrivare också.

Själva munstyckena upphettas till höga temperaturer och kan med denna teknik inte användas för diagnostik så den vägen är stängd för Canon med den teknik de valt. Det är nog även de krav denna teknik ställer som gör Canon-skrivarna både större och ca dubbelt så tunga som Epson-skrivarna. Jag antar att det krävs ordentliga transformatorer för att driva skrivhuvudenas extrema munstyckstemperaturer och att detta påverkar även vikten och storleken.

En fördel med P900 A2-skrivana är att de märkligt nog bara är någon enstaka centimeter större än min gamla P600 A3-skrivare, hur nu det är möjligt. Det är också en faktor att beakta när man tar in den skrivaren i ett arbetsrum.

Det finns en hel del rapporter om Epsons usla service och värst var det kring P3000-skrivarna med sina defekta skrivhuvuden. Jag har dock aldrig behövt använda den för jag har alltid kunnat sköta och underhålla mina skrivare själv. Jag har haft Epson sedan runt 2006/2007 och både min P1800 A3 och min P600 höll drygt ca 8 år vardera. Jag har aldrig upplevt några bandningar som folk skriver om men däremot lade båda av till slut och min P600 just p.g.a. problemet med en gemensam svart kanal och det problemet finns som sagt inte längre.

Jag har ingen avsikt att påverka någon åt vare sig det ena eller andra hållet men vi kan väl ändå försöka hjälpa varandra att kunna basera ett val på hyfsat korrekta och färska underlag och nu vet alla i denna tråden att det faktiskt skett en genomgripande förändring i design och funktion i de senaste av Epsons fotoskrivare och att det är en ny teknikplattform nu som i princip helt ändrat på villkoren sedan P700 och P900 kom. Det som drabbat Epson-fotografer tidigare är nog dessbättre inte särskilt relevant i en valsituation idag.

Nu lanseras dessutom en helt ny A2-skrivare P5300 som nog i grunden är rätt identisk med föregående modeller men där man effektiviserat printningen med bl.a. inbyggda skärverktyg. Det kan nog behövas för att skriva ut tjocka Fine Art- papper handmatat är ett jäkla ineffektivt pyssel som verkligen behöver rationaliseras om det nu går.
 
Senast ändrad:
Jo tjena! dryga 35 000kr

Det låter saftigt men jag tror den är framtagen för typ print shops. Om den verkligen är mycket smartare och snabbare så kanske man räknar hem den rätt snabbt trots allt - arbetskraft är dyrt. Att använda min P900 i högt produktionstryck skulle ju vara rena skämtet med Fine Art-papper som ska frontmatas, duttas och micklas med.

Jag tror man får kolla på någon film för att se hur det där verkligen är tänkt att funka. Den där skrivaren är nog inte framtagen för hobbyfotografer kanske.

Möjligen är det "produktionshöjande funktioner" man betalar för:

"Skrivaren erbjuder fyra sätt att fylla på olika mediatyper, har papperskassett för produktion, inbyggd rullhållare och automatisk skärfunktion.", skriver Fotosidan.

Epson Europa skriver:
“The productivity demands of today’s professional fine-art environment are higher than ever while users naturally still want the very highest levels of image quality,” said Boris Creischer, Product Manager C&I, Epson Europe, “.

Papperskasett för A2 papper och en snabb matning för Fine Art-printar kanske kan öka produktiviteten avsevärt, för som sagt, den är urusel med en printer som min P900. Den är ju absolut inget för industrilik produktion.
 
Senast ändrad:
Vad vet du (och jag) om vad de som deltar i Fotosidans trådar om skrivare egentligen har för preferenser och behov. Hit kommer nog alla sorter. Varför skulle ett företag som Epson göra reklam för en skrivare som P5300 om "ingen" på Sveriges största fotosida skulle tänkas vara intresserad av en sådan?

Den teknik Epson nu rullat ut de senaste åren skalar från A3-skrivare ända upp till mer industriellt anpassade skrivare. A5300 är väl en skrivare som skulle kunna passa många fotografer som kanske är på väg att skala sin verksamhet ett snäpp och inser att skrivare som Image Prograf Pro 1000 eller Epsons motsvarigheter som P700 och P900 inte är helt ideala för sånt. De erfarenheter jag har från P600 och 900 är att inget väsentligt hänt för att effektivisera printing i de maskinerna på nära 10 år av tjockare ark. Det kan inte bara vara jag som sett begränsningarna i att använda dagens mer populära fotoskrivare i några längre produktionsserier.

Jag tror en skrivare som gör att även tjockare Fine Art-ark kan hanteras lika smidigt som tunnare via bakre facken skulle vara välkommen i många verksamheter.

Jag har själv just fattat beslut att helt gå över till Scandinavians Matte Pro 230 gram från Canson Etching Rag 310. En jättestor vinst med det är att jag slipper det tidsödande micklet med frontmatning som kan ta minuter per ark ibland och istället kan mata flera ark i taget mycket smidigare via bakre facket helt utan strul.

Men om man nu faktisk vill använda styvare 310 grams papper som alltså inte kan matas via bakre facket så måste bara en kassett som kan hantera upp till A2 i en kassett vara en väldigt välkommen produktivitetsförbättring som man dessutom kanske snabbt kan räkna hem genom att slippa alternativkostnaderna en mycket lägre produktivitet faktiskt skapar - åtmintone om man sysslar med verksamhet som lämnat hobbystadiet.
 
Det är inte ovanligt att jag gör tusen utskrifter på en dag. Men det kan jag inte göra på en fotoskrivare - den hinner inte med.
 
Nej jag har aldrig ägt en printer.
Men jag funderar starkt på att det skall bli en i black week eller innanjul.

Jag har läst många trådar i ämnet och egentligen vill jag hellre köpa kopior. Rent krasst är det billigare med den lilla mängd jag får utskriven.

MEN sist köpte jag en bild av Crimson o den skulle jag ge bort.
Bilden såg ut som kattskit.
Saknade kontraster, skärpa, färger, vithet... kort sagt allt.
Så det slutade med att jag fick åka till en fotovän o han printade ut en fin kopia. EN Epson som stått oanvänd i 3 månader....

Jag har också pratat med flera som har haft problem med sina Epson.
Men jag har aldrig träffat någon som har haft problem med sina Canon.
Det kan bero på flera saker.
Dels att det säljs mer Epson i de här klasserna.
Dels är Epsonfolket mer petiga.
Dels att Canonfolket köper en ny när den gamla krånglar.
Och givetvis är det så att även Canon har problem men det innebär inte att jag har träffat just de personerna.

Jag gissar att det inte spelar någon roll om man väljer X eller Y i de här prisklasserna.
Om det är billigare beror nog mer på hur stora bläckbehållare printern har.
Men framförallt om printern kan stå en månad oanvänd utan att becka ihop och det verkar som att printrar över lag har blivit mycket bättre på det med åren.
Jag har haft kanske fem-sex olika Epsonskrivare och det som krånglar är att bläcket torkar, om den får står mer än någon vecka.
Tanken som samlar upp överblivet bläck blir bräddfull med om man skriver ut ( printar som det heter på nysvenskan) många kantlösa bilder.
Ett annat problem med mina skrivare är piloten.
Det krävs ett visst mått av utbildning och erfarenhet, men jag och min kollega har trots allt klarat att skriva ut tusentals bilder utan annat än ovan nämnda problem.
Nuhar jag en ny Epson med bläck på flaska och hittills har den fungerat klanderfritt.
 
Nuhar jag en ny Epson med bläck på flaska och hittills har den fungerat klanderfritt.

Jag köpte en Epson ECOtank-skrivare på Black Friday för två år sedan.
För A4, och inte speciell för photo, billigast möjliga av den sorten, alltså.
Jag är väldigt nöjd.
Ekonomiskt har den redan betalat sig, med råge, jämfört med om jag köpt en skrivare med små engångs färgpatroner.
Dessutom är det skönt att inte hela tiden behöva hålla på att köpa färg, och behöva slänga använda behållare med elektronik.
Som TS funderar jag på att skaffa en A3+ skrivare, för fotoutskrift.

Jag har tidigare följt flera av de långa debatttrådarna om skrivare här på fotosidan.
Mycket som skrivs i denna tråd är redan framfört, Canon vs Epson, och lärdomen från den förtjusande damen med släggan minns säkert många av oss.
Jag kan däremot inte påminna mig att det skett någon ordentligt granskning av fotoskrivare för "flaskbläck".
Därför är det glädjande att vi fått en person bland oss, som skaffar sig sådan erfarenhet.

Fördelarna med "flaskbläck" är självklara.
Vad är nackdelarna?
Sämre utskriftskvalitet?
Sämre bläck?
Inte den senaste teknologin beträffande munstycke?
Något annat?
Något måste det ju vara, för annars skulle väl alla rekommendera "patronfritt" till TS.
(Att själva påfyllningen av bläck är enkel och kladdfri kan jag intyga.
Att ett eventuellt något högre inköpspris betalar sig i längden, kan jag också intyga.)

Vad säger ni som är duktiga på teknik?
 
Jag köpte en Epson ECOtank-skrivare på Black Friday för två år sedan.
För A4, och inte speciell för photo, billigast möjliga av den sorten, alltså.
Jag är väldigt nöjd.
Ekonomiskt har den redan betalat sig, med råge, jämfört med om jag köpt en skrivare med små engångs färgpatroner.
Dessutom är det skönt att inte hela tiden behöva hålla på att köpa färg, och behöva slänga använda behållare med elektronik.
Som TS funderar jag på att skaffa en A3+ skrivare, för fotoutskrift.

Jag har tidigare följt flera av de långa debatttrådarna om skrivare här på fotosidan.
Mycket som skrivs i denna tråd är redan framfört, Canon vs Epson, och lärdomen från den förtjusande damen med släggan minns säkert många av oss.
Jag kan däremot inte påminna mig att det skett någon ordentligt granskning av fotoskrivare för "flaskbläck".
Därför är det glädjande att vi fått en person bland oss, som skaffar sig sådan erfarenhet.

Fördelarna med "flaskbläck" är självklara.
Vad är nackdelarna?
Sämre utskriftskvalitet?
Sämre bläck?
Inte den senaste teknologin beträffande munstycke?
Något annat?
Något måste det ju vara, för annars skulle väl alla rekommendera "patronfritt" till TS.
(Att själva påfyllningen av bläck är enkel och kladdfri kan jag intyga.
Att ett eventuellt något högre inköpspris betalar sig i längden, kan jag också intyga.)

Vad säger ni som är duktiga på teknik?

Jag misstänker att Linus tänker använda pappersprofiler för softproof och då går tankarna till att det är en lite vassare fotoskrivare han vill ha. Tolka inte detta som att flaskbläck skulle vara dåligt. Det blir dock svårt att få fram tillräckligt med nyanser i jämförelse med en fotoskrivare som p700 med 10 olika patroner. Jag kan ha missuppfattat honom men då är jag inte ensam i tråden iallafall. Det lär även finnas skillnader i hållbarhet.

Jag har sett jättefina exempel utskrivna med flaskbläck. I vissa fall är skillnaden svår att upptäcka. Det är först när bildens färger är mer komplexa det blir stor skillnad. Däremot kan flaskbläck ge lite mer klarhet i färgerna om man önskar det och det blir positivt med vissa motiv. Var ribban läggs är upp till var och en.
 
ANNONS