Annons

Varför olika mappar på minneskortet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle tro utan att veta helt säkert att det handlar om hur filsystemet på ett minneskort är uppbyggt, att det finns en gräns för hur många filer man kan ha i varje katalog, vilket tvingar kameran att dela upp filerna i olika kataloger.

MVH Erik
 
ergu skrev:
Jag skulle tro utan att veta helt säkert att det handlar om hur filsystemet på ett minneskort är uppbyggt, att det finns en gräns för hur många filer man kan ha i varje katalog, vilket tvingar kameran att dela upp filerna i olika kataloger.

MVH Erik


Hej!

Stämmer tyvärr inte. Det är begränsning i kameran som gör att det blir olika mappar. Antar att du har en Canon 10d, 20d eller 350d?

Med min 1d så skapar den bara 1 mapp och lägger alla bilder där tills jag säger till att den ska lägga det i en ny mapp.
 
geronimo13 skrev:
Hej!

Stämmer tyvärr inte. Det är begränsning i kameran som gör att det blir olika mappar tror det är maxx 99 bilder i varje mapp, inte säker dock. Antar att du har en Canon 10d, 20d eller 350d?

Med min 1d så skapar den bara 1 mapp och lägger alla bilder där tills jag säger till att den ska lägga det i en ny mapp.
 
Goldfish skrev:
Varför skapas olika mappar på minneskortet, ex)

105CANON
106CANON

osv...

?

Min Canon IXUS skapar mappar på detta sätt. I mappen 105CANON hamnar bilder med nummer 500-599, i mappen 106CANON bilderna med nummer 600-699 o.s.v. (har jag för mig). Vet inte riktigt varför Canon valt att göra så.

På min KonicaMinolta A2 finns bara en mapp och där hamnar alla bilder. Jag föredrar nog det sättet. Alla bilder har ju ändå sina egna unika serienummer och tidsstämplar.
 
är det någon som vet om det finns något program som automatiskt sorterar filerna in i mappar som är namngivna efter datum?

Jag vet att canons camerawindow gör det när man tar in bilderna, och jag brukar använda det, men nu under semestern har jag varit tvungen att bränna ner bilderna direkt från minneskortet, och alltså inte fått rätt mappstruktur.
 
Manjill skrev:
är det någon som vet om det finns något program som automatiskt sorterar filerna in i mappar som är namngivna efter datum?
Vill man betala några dussin dollar (närmare bestämt $30) kan jag rekommendera Downloader Pro (PC/Win). Den kan sortera på väldigt många olika sätt (kanske olika kataloger för olika kameramodeller eller till och med olika kameror av samma modell). Dessutom är den snabb, gör massa magi som rotera jpegbilder förlustfritt, extrahera exif-data till textfil, kollar så att bilderna inte laddas ned flera gånger, raderar inte bilder som inte är nedladdade etc. Den kan även importera från valfritt medium, till exempel dina brända skivor.

Såg denna innan Lennarts program dök upp men nu vill jag inte byta eftersom Downloader Pro funkar så otroligt smidigt för mig. Det går att prova i trettio dagar innan man bestämmer sig för att köpa. Testa gärna och se vilket du tycker passar bäst för dig.
 
Var med om något märkligt.

Jag fotade ett antal bilder idag med Nikon Z9. Nu när jag kollar på minneskortet har jag 3 mappar.

1 I första mappen har sista bilden namn DSC_9999.NEF

2 I andra mappen börjar första bilden på DSC_0001.NEF fram till bild DSC_0452.NEF

3 I tredje mappen börjar första bilden på DSC_0001.NEF fram till bild DSC_0039.NEF

Alla bilder är olika, inga kopior i mapp 2 och 3.
Varför nya mappar? Jag förstår om det byts mapp efter bild 9999, men varför skapa en tredje med egna nollställda nummer?
 
Olika menybanker med olika nummersekvenser på mapparna?
Nikon brukar väl komma ihåg den senaste använda mappen för respektive sparad bank som väljs?
 
Var med om något märkligt.

Jag fotade ett antal bilder idag med Nikon Z9. Nu när jag kollar på minneskortet har jag 3 mappar.

1 I första mappen har sista bilden namn DSC_9999.NEF

2 I andra mappen börjar första bilden på DSC_0001.NEF fram till bild DSC_0452.NEF

3 I tredje mappen börjar första bilden på DSC_0001.NEF fram till bild DSC_0039.NEF

Alla bilder är olika, inga kopior i mapp 2 och 3.
Varför nya mappar? Jag förstår om det byts mapp efter bild 9999, men varför skapa en tredje med egna nollställda nummer?
Jag har råkat ut för samma fenomen (Z 8). Efter mycket grubblande upptäckte jag att jag satt i ett nytt SD-kort i sekundärfacket som redan hade samma startnummer på biblioteket (101ND800) som startnumret på cfexpress-kortet i primärfacket (101NCZ_8). Då skapades automatiskt nya bibliotek på båda korten med namnet 102NCZ_8. (Rörig beskrivning, men hoppas du förstår vad jag menar).

(Har inte tänkt på det tidigare men man kan nog använda biblioteksnamnen på korten för smartare arbetsflöde. Tex olika bibliotek för varje dag under en resa, eller olika namn för olika projekt eller uppdrag,)
 
Olika menybanker med olika nummersekvenser på mapparna?
Nikon brukar väl komma ihåg den senaste använda mappen för respektive sparad bank som väljs?

Det är möjligt, ska kolla upp det för jag bytte Bank under fotosessionen. Har nämligen Bank A för singelpoint af, Bank B för Eye tracking, Bank C för 3D tracking och bank D för manuellt fokus.

Edit: Det stämmer, olika banker var tydligen vald på olika mappar av någon anledning. Kommer inte ihåg att jag ändrat det.
 
Senast ändrad:
Med min 1d så skapar den bara 1 mapp och lägger alla bilder där tills jag säger till att den ska lägga det i en ny mapp.
Det gör den inte alls.
Det är dock inte begränsningen på hur många filer det kan finnas i en mapp som orsakar skapandet av en ny i det här fallet. Det är i stället den gamla överenskommelsen om hur filerna ska namnges som är orsaken. De får namn i sekvensen XXXX0001 till XXXX9999. När man passerat den sista kan man inte lagra nästa fil i samma katalog, för då skulle den skriva över den ursprungliga XXXX0001. Därför skapas en ny katalog i mappen DCIM. Om den första heter 100CANON blir nästa 101CANON och så vidare.

När kameran börjar numrera från något annat än 0001 beror det vanligen på att man sätter in ett minneskort där det redan finns bildfiler. Om kameran räknat till XXXX3000 och man sätter in ett kort som har filer upp till XXXX4000, då kommer kameran att hoppa fram till XXXX4001 för att undvika dubbletter.
Om istället kameran kommit till XXXX4000 och man sätter in ett nytt kort med XXXX2000 som högsta nummer börjar kameran om med XXXX0001 i en ny mapp, för att det inte ska bli ett hopp i den man håller på med.
 
Kanske inte men du svarar på ett nästan 20 år gammalt inlägg...

Då var det väl på tiden att ett felaktigt påstående blev korrigerat, någon annan får kanske för sig att köpa en begagnad och söker information.

Alternativt har apersson850 behövt några decennier på sig för att formulera sitt svar, det blev ganska långt.
 
Du tror inte att de har rett ut det på 20 år?
Jag syftade på de som först idag läser det gamla inlägget.
För övrigt var det så att jag inte uppmärksammade att trådens början var mycket äldre än de sista inläggen.

Och nej, fullt så trögtänkt är jag inte att det tar 20 år att få ihop några rader. Däremot har jag noterat att många idag verkar ha besvär med texter som består av mer än några få meningar. Av någon anledning.
 
ANNONS