Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förprogrammera inställningar för olika motiv Panasonic FZ1000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Jag undrar om det i Panasonic FZ1000 går att förprogrammera inställningar för olika typer av foto. Jag vill inte använda "auto mode" utan göra inställningar som funkar för de vanligaste motiven jag har tänkt ta. Jag avser här inte mindre justeringar av t ex slutartid utan sådant som typ av fokusering, om fokus ska ske på en mindre punkt i bilden eller över ett större fält osv.

Jag skulle vilja programmera inställningar för

  1. Makrofoto - för blommor och insekter
  2. Landskapsfoto, för att fota ut över fina landskap och nå god skärpa över hela bilden, även på långa avstånd
  3. Fågelfoto, för flygande fåglar

Jag ämnar inte stå vid en plats med ett stativ och ägna flera timmar åt att fota och laborera med inställningar utan är ute efter att hitta bra inställningar som funkar för de tre områden jag nämnde ovan. Att mindre justeringar görs av t ex slutartid är givet men inte att gå igenom olika menyer och andra inställningar varje gång jag ska ta en bild.

Om detta är möjligt, var sparar jag dessa inställningar, går de att koppla till någon av funktionsknapparna, Fn?

Jag tar gärna emot tips om detta!
 

apersson850

Aktiv medlem
Det där borde väl stå i bruksanvisningen i så fall. Mina kameror (som inte är Panasonic) har en möjlighet att lagra tre olika inställningar, där nästan alla menyval följer med, så funktionen finns i alla fall i vissa kameror.
 

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Tack för tips.

Jag läste där men tycker det är svårt att se vilka inställningar som faktiskt går att lagra utifrån de typer av foto som jag nämnde i inlägget.

Vet du om det finns någon videoguide på Youtube eller liknande som går igenom just de här inställningarna?

Det finns möjlighet att lagra upp till fyra olika och det beskrivs med början på sidan 120 i manualen.
 

Staffan_T

Aktiv medlem
Vet du om det finns någon videoguide på Youtube eller liknande som går igenom just de här inställningarna?
Nej, det känner jag inte till. Jag har för egen del inte känt något stort behov av att lagra inställningar på det här viset och brukar inte använda det. Jag tycker att man kommer rätt långt genom att välja det manuella läget ("M") och sedan ställa in bländare, tid och iso utifrån aktuella ljusförhållanden, rörelse och behov av skärpedjup. Fokuseringsmetoden kan behöva justeras ibland, men inte så ofta om man har ställt in den för rörliga motiv. Mycket mer ändrar jag sällan och de gånger jag vill ändra någon annan inställning, så är det oftast så svårt att förutsäga att det skulle vara knepigt att lagra de inställningarna på förhand.

Jag kan visst se fördelar med förinställda lägen om man brukar växla mellan några få väldigt specifika typer av motiv, men för egen del har jag inte så stort behov av det och har därför inte provat det på den här kameran.
 
ANNONS