Annons

Varför envisas med "Nypris" vid annonsering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
.

Tyvärr går det inte heller att se vad de tidigare annonserna var för några, de kan alltså vara femtioelva lika dana annonser som lagts ut och tagits bort bara för att få upp statistiken. Det ser ju bättre ut om det i en annons står att säljaren tidigare lagt ut femtioelva annonser och det inte finns några kommentarer i forumen om dåligt resultat av affärer med annonsören.
Jag tycker förstås att det är tvärt om. Den som sålt femtielva saker är troligen en "yrkessäljare" som köper billigt, kanske från andra länder och lägger på priset för att göra vinst på affären. Den "normale" säljaren kommer aldrig upp i några större antal annonser och har inte för avsikt att göra vinst utan hoppas prylen kommer till bättre användning hos någon annan. Med andra ord troligen bättre för köparen. Men det är bara mina åsikter.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det är möjligt men jag ser det som mindre troligt. Blocket och Tradera verkar vara mera lämpligt för rena spekulationsaffärer.

Själv har jag lagt upp 169 annonser och endast ett fåtal är "dubbletter" efter att första annonsens löptid passerats eller köpes-annonser. Alla produkter jag sålt har varit sådana jag köpt men vuxit ur, antingen genom att jag bytt upp mig eller helt enkelt upptäckt att prylen inte var vad jag tänkt mig. Om femtioelva, vilket torde bli 61 med vanliga siffror, är att betrakta som gräns för ""yrkessäljare"" så utgör jag tydligen ett undantag.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Den enda vettiga anledningen som jag kan komma på är om man har flera varor i sin annons och inte säljer alla samtidigt. Då kan det vara bra att markera vilka som är sålda. (Inte i rubriken, givetvis).
Det kan också vara bra information till någon som siktat på prylarna men inte kommit till skott.
När väl (för sent) avtryckaren ska kramas finns annonsen kvar och spekulanten möts av såld, hellre än att vimsa i blindo och undra vart den rackarn tog vägen.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Det är hur många annonser som helst på tex Facebook marketplace där de vill ha mer pengar för prylarna än vad de kostar nya i seriös webb-butik.. Jag förstår att de vill ha ut så mycket som möjligt för sina gamla elektronikprylar - det vill jag också, men själv upplever jag det som grovt bedrägeri att försöka kränga begagnade kameror för motsvarande nypriser eller högre.
Vet många kanske inte ens vad pricerunner eller prisjakt är för något?
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Med fri marknad och fri prissättning kan det knappast bli grovt bedrägeri att försöka sälja en begagnad vara till ett pris som överstiger nypris för samma vara. Ibland får man nog ha lite koll själv och inte förlita sig på att storebror skall övervaka och kontrollera allt.
 

acke

Avslutat medlemskap
Med fri marknad och fri prissättning kan det knappast bli grovt bedrägeri att försöka sälja en begagnad vara till ett pris som överstiger nypris för samma vara. Ibland får man nog ha lite koll själv och inte förlita sig på att storebror skall övervaka och kontrollera allt.
Helt rätt. Även på Prisjakt och PriceRunner ser man ju återförsäljare som ligger skyhögt över lägsta priset. Det kallas fri prissättning och är inget bedrägeri. Men hur dessa aktörer kan sälja något, det övergår mitt förstånd. Uppenbarligen finns det en kundgrupp som är helt prisokänslig.
 

Ventures

Aktiv medlem
Om någon annonserar med för högt pris är det ju valfritt att avstå från köp. Man kan förstås lägga ett rimligt bud till säljaren som avgör om det blir affär.
Vad gäller prisjakt är ibland eftertraktade varor slutsålda hos de med lägsta pris. Då får man kliva upp i pris om man inte kan vänta. T.ex. något som jag såg för digitala febertermometrar under värsta pandemin. Bara de med dubbla priset hade i lager.
 

hampusm

Aktiv medlem
Det är hur många annonser som helst på tex Facebook marketplace där de vill ha mer pengar för prylarna än vad de kostar nya i seriös webb-butik.. Jag förstår att de vill ha ut så mycket som möjligt för sina gamla elektronikprylar - det vill jag också, men själv upplever jag det som grovt bedrägeri att försöka kränga begagnade kameror för motsvarande nypriser eller högre.
Vet många kanske inte ens vad pricerunner eller prisjakt är för något?
Många har ingen som helst koll på aktuella priser. Det gäller både säljare och köpare.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Ett annat fenomen som jag fundersam över är alla dubbletter av annonser som publiceras i rad. Det är inte särskilt ovanligt att det ligger två, ibland tre identiska annonser efter varandra. Nu såg jag rekordet, hela fem identiska annonser på rad. Varför?

Om det är ett misstag så finns det faktiskt en funktion att ta bort överflödiga dubbletter.
 

sumpan

Aktiv medlem
Ett annat fenomen som jag fundersam över är alla dubbletter av annonser som publiceras i rad. Det är inte särskilt ovanligt att det ligger två, ibland tre identiska annonser efter varandra. Nu såg jag rekordet, hela fem identiska annonser på rad. Varför?

Om det är ett misstag så finns det faktiskt en funktion att ta bort överflödiga dubbletter.
Om jag får gissa så orsakas det av någon bugg i site:n som gör att det tajmar ut när man klickar på knappen för att publicera annons, så man försöker igen. Sedan kollar man inte listningen efteråt. Jag har för vana att kolla att allt ser bra ut efter att annonsen lagts ut men skulle så klart kunna missa det.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Dagens nypris tycker jag är relevant om det fortfarande går att köpa i butik och fortfarande en aktuell modell.
Det ihop med skicket och annan information om hur den använts kan säga en hel det.
Det kan t.o.m. vara så att nypris på en modell som inte går att köpa ny i butik är under begagnatpriset. Ihop med med information om skicket kan ge en indikation om en konkurrents vara som kanske är billigare/dyrare med annat skick.
Ju mer man får veta desto bättre.

/stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Jag brukar alltid kolla om det finns ett nypris (Prisjakt och Pricerunner är bra), men ofta står det i annonsen det nypris som säljaren betalade. Det är förstås sällan relevant.
 

brutusostling

Aktiv medlem
Jag är en av dem som alltid skriver dit nypris på mina begagnade varor jag säljer. Dock inte nypriset på när jag köpte dem, utan det lägsta priset jag själv kunde hitta på Prisjakt.

Anledningen är väl för att jag vill bli av med mina begagnade grejer och visar hur mycket man "sparar" på att köpa begagnat. Iofs så utgår alltid mina priser från 60-70% av nypriset.

Sedan slipper jag de som försöker pruta på en produkt som redan är under marknadspris. Då kan jag enkelt hänvisa till att dessa tomtar kan köpa en ny produkt eller köpa den begagnat för ett lägre pris. Det är helt upp till köparen.
Klokt och med sunt förnuft. Det är ju bra att få foplk att se att de ofta kan köpa begagnat (egentligen lika bra) som nytt, köper själv det mesta begagnat. Kan vi få mer återanvändning är det jättebra och att direkt se skillnaden i pris är en god morot. :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Ett annat fenomen som jag fundersam över är alla dubbletter av annonser som publiceras i rad. Det är inte särskilt ovanligt att det ligger två, ibland tre identiska annonser efter varandra. Nu såg jag rekordet, hela fem identiska annonser på rad. Varför?

Om det är ett misstag så finns det faktiskt en funktion att ta bort överflödiga dubbletter.
Det beror på att det går långsamt innan annonsen går iväg. Då tror man att man missat att trycka på skicka-knappen och trycker igen. Jag har gjort det då och då, när jag fick annonsera här innan reglerna ändrades. Det löser sig om man kollar annonslistan strax efteråt och kan ta bort eventuella dubbletter.
 
ANNONS