Annons

Varför envisas med "Nypris" vid annonsering?

Produkter
(logga in för att koppla)

F_lken

Aktiv medlem
Sitter och kollar på annonser på Fotosidan, Tradera och på Blocket.

Det jag stör mig lite på är att man gärna lägger in och poängterar vad nypriset är eller oftast var. Där med spegla eller få igenom att sitt pris är helt ok eller jag tror det är därför. Är det så eller varför väljer man att göra det?

Som exempel, jag tittar efter en "Canon Eos 80D" eller nyare, stöter på en annons där det står "Nypris 15690kr." men hur relevant är det egentligen när kameramodellen utgått och ersatts av nyare model. Jag vet att man också brukar säga att när man lägger ut en annons så bör den vara 50% under nypris men i förhållande till vad (har ingen källa på vart jag fått det i från)? Sen är det ju som alltid tillgång och efterfrågan men det har ju fortfarande inget med nypris att göra. Man kollar ju ändå Prisjakt etc. om det är en aktiv modell samt vad för annonmser som ligger ut.

Men hur ska man tänka? Eller hur bör man tänka när man lägger ut en annons? Är "nypriset" något som är intressant och bör vara med i en annons i så fall, varför?
 
Om prylen inte längre går att köpa för nypris är det ju irrelevant. Jag sålde ett oanvänt original batteripack till D810 nyligen och kunde inte låta bli att skriva att Scandinavian tar över 4000 för ett sådant idag, vilket är ett skämt. Men för mig hade det inget värde då jag aldrig använt det. Det följde med kameran "på köpet". Jag fick c:a 700 vilket var något mer än begärt pris.
Men jag tycker själv att det är lite störande när säljare skriver ut nypris i annonser. Jag ska nog inte skriva att min D3:a kostat 50.000 när jag så småningom kanske säljer den. 😉
 
Om prylen fortfarande säljs ny så kan nypriset vara relevant. Inte för alla potentiella köpare som själva kan använda Google, men för alla tomtarna som inte kan det. Jag har under de senaste 15 åren köpt och sålt massvis med prylar på blocket, kanske hundratals. Mest gitarrer och förstärkare, några bilar och några kameror.

Ett fåtal köpare är kunniga men majoritet är helt aningslösa och förvånande många frågar om saker som klart och tydligt står i annonstexten. För den senare kategorin är det relevant att tala om att prylen som säljs fortfarande går att köpa ny. Man kan göra det antingen genom att skriva ”den här prylen går fortfarande att köpa ny”, eller så kan man själv leta upp lägsta nypris och skriva ”den här prylen kostar i dag xxxxkr hos den här prylförsäljaren”. Jag brukar välja det senare alternativet, för det känns minst krystat.

Den dagen majoriteten av köparna slutar bete sig som fån, den dagen kan man sluta skriva ut aktuellt nypris i annonserna.
 
Om den begagnade produkten fortfarande går att köpa ny så är det rimliga att ange lägsta aktuella nypris på Prisjakt eller liknande.
Den hjälpsamt ärlige säljaren har lämpligen en länk till Prisjakts websida för varan så att en presumtiv köpare snabbt kan se ett aktuellt nypris.
Det nypris som säljaren själv betalade för flera år sedan är fullständigt irrelevant för köparen.
Alltid lurar det väl nån?
 
Senast ändrad:
Kan någon förklara för mig vad som är poängen med att ha kvar en annons på t.ex. fotosidan när man sålt objektet och istället för att ta bort annonsen istället skriva [Sålt] i rubriken?
Den enda vettiga anledningen som jag kan komma på är om man har flera varor i sin annons och inte säljer alla samtidigt. Då kan det vara bra att markera vilka som är sålda. (Inte i rubriken, givetvis).
 
Det kan t.ex. på tradera uppfattas som ett pristak med angivet nypris för ibland bjuder nollkollarna över nypriset och då får man nästan skämmas som säljare.
 
Man ser ju sällan det med bilar.

"BMW 330 2002 31 000 mil, nypris 410 000, nu endast 22 000". T ex.

Det ser bara dumt ut oavsett vara. Jag förutsätter att man vet vad det är för något om man är intresserad av att köpa begagnat?
 
Tror faktiskt att fler skulle ta reda på nypriset, med nypris menar jag det pris som gäller nu. Händer ibland att man försöker sälja något som är till samma pris eller högre än det pris som är lägsta pris ute i handeln

När det gäller att ta bort annonserna eller inte. Jag har sålt några prylar på FS men står som 0, jag har alltid tagit bort annonsen. Kanske fungerar inte räkningen på antal försäljningar om man tar bort den? Men jag vet inte
 
Det verkar bara vara i annonser som antalet tidigare annonser redovisas. Har jag en annons ute syns det där hur många annonser jag tidigare haft (eventuellt inklusive aktuell annons) samt antalet pågående, medan det i profilen endast står hur många aktuella annonser man har.

Tyvärr går det inte heller att se vad de tidigare annonserna var för några, de kan alltså vara femtioelva lika dana annonser som lagts ut och tagits bort bara för att få upp statistiken. Det ser ju bättre ut om det i en annons står att säljaren tidigare lagt ut femtioelva annonser och det inte finns några kommentarer i forumen om dåligt resultat av affärer med annonsören. Men som sagt, det går antagligen att kringgå om det inte ligger något sofistikerat filter som känner av att annonser läggs in och tas bort inom en kort tidsrymd.
 
Sitter och kollar på annonser på Fotosidan, Tradera och på Blocket.

Det jag stör mig lite på är att man gärna lägger in och poängterar vad nypriset är eller oftast var. Där med spegla eller få igenom att sitt pris är helt ok eller jag tror det är därför. Är det så eller varför väljer man att göra det?

Som exempel, jag tittar efter en "Canon Eos 80D" eller nyare, stöter på en annons där det står "Nypris 15690kr." men hur relevant är det egentligen när kameramodellen utgått och ersatts av nyare model. Jag vet att man också brukar säga att när man lägger ut en annons så bör den vara 50% under nypris men i förhållande till vad (har ingen källa på vart jag fått det i från)? Sen är det ju som alltid tillgång och efterfrågan men det har ju fortfarande inget med nypris att göra. Man kollar ju ändå Prisjakt etc. om det är en aktiv modell samt vad för annonmser som ligger ut.

Men hur ska man tänka? Eller hur bör man tänka när man lägger ut en annons? Är "nypriset" något som är intressant och bör vara med i en annons i så fall, varför?

Det är väl självklart att säljaren vill få så mycket betalt som möjligt för det dom säljer och tror de vinner på att mata ut nypriset.
Det hela blir dock komiskt om de inte kommer upp i hälften av nypriset på tex en budgivning.
 
Om prylen fortfarande säljs ny så kan nypriset vara relevant. Inte för alla potentiella köpare som själva kan använda Google, men för alla tomtarna som inte kan det. Jag har under de senaste 15 åren köpt och sålt massvis med prylar på blocket, kanske hundratals. Mest gitarrer och förstärkare, några bilar och några kameror.

Ett fåtal köpare är kunniga men majoritet är helt aningslösa och förvånande många frågar om saker som klart och tydligt står i annonstexten. För den senare kategorin är det relevant att tala om att prylen som säljs fortfarande går att köpa ny. Man kan göra det antingen genom att skriva ”den här prylen går fortfarande att köpa ny”, eller så kan man själv leta upp lägsta nypris och skriva ”den här prylen kostar i dag xxxxkr hos den här prylförsäljaren”. Jag brukar välja det senare alternativet, för det känns minst krystat.

Den dagen majoriteten av köparna slutar bete sig som fån, den dagen kan man sluta skriva ut aktuellt nypris i annonserna.

Ja, tomtar på Blocket är det gott om oavsett årstid.

Sålde en skärm häromdagen - till brorsonen för säkert hälften av vad jag kunde fått på blocket. Men, pojken blev själaglad över en större skärm och jag slapp tomtarna.

Avslutar alltid annonserna som du, med att "Den här kan du köpa ny hos xxx-stället för n kronor. Däcksparkare och 'Dr in Need' undanbedes"
 
Jag är en av dem som alltid skriver dit nypris på mina begagnade varor jag säljer. Dock inte nypriset på när jag köpte dem, utan det lägsta priset jag själv kunde hitta på Prisjakt.

Anledningen är väl för att jag vill bli av med mina begagnade grejer och visar hur mycket man "sparar" på att köpa begagnat. Iofs så utgår alltid mina priser från 60-70% av nypriset.

Sedan slipper jag de som försöker pruta på en produkt som redan är under marknadspris. Då kan jag enkelt hänvisa till att dessa tomtar kan köpa en ny produkt eller köpa den begagnat för ett lägre pris. Det är helt upp till köparen.
 
Hellre för mycket information än för lite. Betydligt värre är alla de frekvent förekommande knäppgökar som skriver "inga skambud" trots att det inte ens finns ett pris angivet.
 
Hellre för mycket information än för lite. Betydligt värre är alla de frekvent förekommande knäppgökar som skriver "inga skambud" trots att det inte ens finns ett pris angivet.
Håller med!
Informationen ska dock vara relevant kan jag tycka. Att ange ett nypris på en artikel som är utgången är allt annat en relevant. Som andra skriver, hänvisa till prisjakt eller "liknade produkter ligger kring XXX :- " om man absolut måste ange en prisjämförelse.
 
ANNONS