Annons

Varför envisas med "Nypris" vid annonsering?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Om man absolut ska skriva nypris så skriver man självklart senast lägsta pris från prisjakt eller pricerunner från seriös handlare. Inköpspriset är totalt irrelevant och folk skriver det bara för att lura stackare med mindre koll. Tycker det är på gränsen till bedrägeriförsök. Ett liknande problem är tex mobiltelefoner, Motorolas billiga Moto G31 har sålts i enorma volymer, tyvärr gjorde senaste Android 12 uppdateringen för några månader sen att batteritiden har kortats ner till Samsung-nivå, dvs man måste ladda 2 ggr om dagen istället för 1 laddning varannan eller var tredje dag. Motorola tar inget som helst ansvar
Dom ligger nu ute till försäljning i drivor begagnade för omkring nypriset, fastän de är nästinill värdelösa. Det är så jävla fult!
 

F_lken

Aktiv medlem
Om man absolut ska skriva nypris så skriver man självklart senast lägsta pris från prisjakt eller pricerunner från seriös handlare. Inköpspriset är totalt irrelevant och folk skriver det bara för att lura stackare med mindre koll. Tycker det är på gränsen till bedrägeriförsök. Ett liknande problem är tex mobiltelefoner, Motorolas billiga Moto G31 har sålts i enorma volymer, tyvärr gjorde senaste Android 12 uppdateringen för några månader sen att batteritiden har kortats ner till Samsung-nivå, dvs man måste ladda 2 ggr om dagen istället för 1 laddning varannan eller var tredje dag. Motorola tar inget som helst ansvar
Dom ligger nu ute till försäljning i drivor begagnade för omkring nypriset, fastän de är nästinill värdelösa. Det är så jävla fult!
Att man vill ha ett pris som kanske ligger nära nypris ser jag inte som ett problem. Det är ju upp till köparen om den vill betala det priset.

Det jag syftar på i tråden är att man hänvisar till nypriset när man ska sälja en begagnad vara som att det är ett riktvärde. Det är som många skriver, man går in och kollar vad den kostar idag och sen prissätter man efter det och hänvisar till "idag kostar den **:-" om man behöver det (de flesta kan ju googla själva) då det är aktuellt till skillnad från ett "nypris"
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Att man vill ha ett pris som kanske ligger nära nypris ser jag inte som ett problem. Det är ju upp till köparen om den vill betala det priset.

Det jag syftar på i tråden är att man hänvisar till nypriset när man ska sälja en begagnad vara som att det är ett riktvärde. Det är som många skriver, man går in och kollar vad den kostar idag och sen prissätter man efter det och hänvisar till "idag kostar den **:-" om man behöver det (de flesta kan ju googla själva) då det är aktuellt till skillnad från ett "nypris"
Hur prissätter man en vara om man inte känner till nypriset?

/Stefan
 

F_lken

Aktiv medlem
Hur prissätter man en vara om man inte känner till nypriset?

/Stefan
Sant!
Ska nog vara mer "inköpspris" i stället för "nypris", det har du rätt i!
Men begreppet nypris används oftast i annonser i stället för inköpspris, det var därför jag skrev så men helt klart så är det ju inköpspris det ska vara.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Sant!
Ska nog vara mer "inköpspris" i stället för "nypris", det har du rätt i!
Men begreppet nypris används oftast i annonser i stället för inköpspris, det var därför jag skrev så men helt klart så är det ju inköpspris det ska vara.
Ja inköpspriset är oväsenligt.
Får man det som present så är inköpspriset 0kr.

Sålde precis en stjärnföljare som jag vann i helgen.
Inköpspris: 0 kr...
Nypriset från affären jag fick den ifrån var 5800kr och jag sålde den sprillans ny, oöppnad i alla dess gladpack för 3500kr.
Skrev ut nypriset som jag brukar för alla orkar inte googla själv. Ibland är det svårt att hitta varan på google med.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Börja med att leta på Prisjakt och Pricerunner. En sökning på Google i det aktuella syftet riskerar att få alltför många träffar som höjer brusnivån.
 

Swexplorer

Medlem
Över huvud taget är begagnad elektronik (inklusive fotoutrustning) inte sällan gällande prisläge satt i överkant. Att sätta ut nypris på varan är okej, fast ibland får jag intrycket att säljare vill få sin vara att framstå som ett "klipp" i förhållande till nypris som möjligen listas på prisjakt.

Men det är många men.

1 Många handlar sin utrustning när det är kampanjpriser.
2 Säljaren inbillar sig att momsen ska tas över av köparen, därav "nypris" si och så mycket med moms inräknat.
3 Fabriksgaranti är dock inget som tas över, eftersom tiden ofta förlöpt.
4 Butiker har ett kund-renommé att ta hänsyn till, med möjlighet till avbetalning och annan service, vilket inte en blocketsäljare normalt erbjuder.
5 Nypris som hittas på prisjakt avser en vara med noll slitage.
6 Är det en ny generation av varan på marknaden och den gamla utgått har sannolikt den tidigare versionen sålts till stora rabatter. Då är nypris helt irrelevant att skylta med i en annons. Oärligt förvillande, falsk marknadsföring.

Om varan med hänsyn på punkterna ovan är exempelvis 40% lägre än nypriset på prisjakt (inklusive moms) så behöver det alltså inte vara ett klipp hos en köpare. Vänta på nästa kampanj motsvarande Black Friday och köp nytt är ofta bättre.

Tack och lov finns flera säljare som kan ge vettiga priser till lyckliga köpare. Istället för att deras prylar samlar damm på en hylla.
 
ANNONS