Annons

Vad göra med gamla kameror som inte är så värdefulla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Den där kamerasamlingen fanns på Sunbury - en gammal slav-estate på Barbados. Barbados och Bridge Town var ju en av brittiska imperiets absolut rikaste städer under sina glansdagar och det ackumulerades rätt stora förmögenheter här - bl.a. på Sunbury till följd av den mycket lönsamma "Triangelhandeln" mellan England - Amerika - och Väst-Afrika. Barbados bidrog med socker, rom och melass.

Det var på Barbados man utvecklade plantageekonomimodellen som bl.a. George Washington tog med sig hem till USA. Han och hans bror gjorde studiebesök där som unga.

Här några andra bilder från godset. Det var inte bara kameror man sparade på utan även mycket exklusiva leksaker som finns bevarade än idag. Det är svårt att fatta att dessa prylar hittat vägen ända hit ute på landet på Barbados.

Barbados_2013_991_4K_.jpg
Matsalen med oklanderligt lackad finish på alla möbler

Barbados_2013_911_4K_.jpg
Kontoret

Barbados_2013_1191_4K_.jpg
Inte bara kameror var man intresserad av. Man höll sig t.o.m. med en egen ordentlig utrustning för att tillverka glasögon.

Barbados_2013_1121_4K_.jpg
Inte bara de vuxna, utan även familjens barn hade tillgång till leksaker av yppersta kvalitet. Här en rätt förtjusande liten docka som nog skulle kunna gjort självaste Barbie stum (Dubbelklicka gärna både en och två ggr för att förstora, så ser ni detaljarbetet tydligare). Det är faktiskt rätt häpnadveckande

Barbados_2013_1101_4K_.jpg
En bild inne från den välutrustade barnkammaren på Sunbury
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Den där kamerasamlingen fanns på Sunbury - en gammal slav-estate på Barbados.
Kamerasamlingen är dock definitivt från tiden efter slaveriet. Jag tycker mig se en Polaroid SX-70 på näst nedersta hyllan. :)
Slaveriet förbjöds av det brittiska parlamentet 1833, men det dröjde till 1843 innan alla slavar i hela det brittiska imperiet blev fria.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kamerasamlingen är dock definitivt från tiden efter slaveriet. Jag tycker mig se en Polaroid SX-70 på näst nedersta hyllan. :)
Slaveriet förbjöds av det brittiska parlamentet 1833, men det dröjde till 1843 innan alla slavar i hela det brittiska imperiet blev fria.
En intressant grej med slaveriets avskaffande på Barbados 1838 var att arbetarna blev hänvisade lite mark på plantagerna efter att de blivit fria. Där byggde de s.k. Chattel Houses. Dessa var små hus byggda av virke i standardiserade längder. De var hopsatta utan spik så de var lätta att montera ned och flytta, vilket ändrade maktförhållandena mellan f.d. slavägarna och arbetarnas familjer. Var villkoren för dåliga kunde man åtminstone rent teoretiskt pack ihop kåken och flytta. Så Chattel Houses är än idag en stark frihetssymbol på Barbados.

Idag är en bra bit över 90% på Barbados svarta och de lever i en rätt välfungerande nation med utmärkta skolor för alla, vilket även gjort att kriminaliteten är vida lägre än i många andra karibiska stater. Det är en av de få stater jag besökt i världen som jag tyckt att det varit upplyftande att få besöka.

Barbados_2013_1571_4K__P3_4K_.jpg

Du skrev: "Slaveriet förbjöds av det brittiska parlamentet 1833, men det dröjde till 1843 innan alla slavar i hela det brittiska imperiet blev fria."

Ja officiellt, men det pågick länge än på Zanzibar och allra längst på Tippu Tips kryddnejlikeplantager. Tippu Tip var Zanzibars dominerande slavhandlare under 50 år minst och den sista stora handelsplatsen låg i nuvarande Stone Town. En pikant detalj i dagens ofta infekterade debatt om slaveriet var att Öst-Afrikas största slavhandlare själv var svart. Men Zanzibar hamnade ju under tyskarna i stället ett tag så det kanske gjorde att det gick långsammare där.

Tippu Tip - Wikipedia

Spöpålen lär ha stått där altaret nu finns i den Anglikanska kyrka som byggdes delvis över denna marknad. 6 juni 1873 stängde emellertid Sultanen av Zanzibar slavmarknaden efter påtryckningar från Storbritannien med kanonbåtar.

Upptäcktsresanden Stanley fick eskort och skydd av just Tippu Tip till Kongoflodens övre lopp i nuvarande Kivu-provinsen i östra Kongo. Det är precis där våldet varit som värst under de två vansinnigt förödande Kongo-krigen på 2000-talet då totalt mellan 5-7 miljoner dött i centrala Afrika som ju var efterspelet till inbördeskrigen i Uganda och folkmorden i Rwanda.

Britterna var inte intresserade av Kongo när Stanley försökte få dem intresserade men det var Kung Leopold av Belgien istället, som skaffade sig rätten till Konga i mitten av 1880-talet. Han bekämpade slaveriet men gav istället koncessioner till bolag som drev gummiplantagerna enligt frihandelsprinciper - men med i praktiken ofri arbetskraft. Dessa bolag behandlade sina lokala arbetare ännu värre än slavägarna gjorde. De senare hade ju gjort en investering så de värnade i viss mån om den - det bekymrade sig dock inte gummijägarna om.

Belgaren Reybrouk skriver i sin "Afrika en historia" att följderna av arbetskraftsexploateringen i Kongo var katastrofala 1904 skrev man att ""I vissa byar försvann 60-90 procent av befolkningen. Det berättas också att ett sätt att driva upp produktionen var att helt enkelt hugga av en arm på de som inte fyllde kvoterna. Då jobbade de som sett den bestraffningen bättre. Många flydde ut i bushen för att undkomma gummijägarna.

Så historien om slaveriet är nog ofta mer komplex än man kanske ofta tror och IS säljer ju människor än idag i kaosets Libyen, så när upphörde egentligen ett slaveri som fortfarande pågår??

Slave Market Memorial är ett minnesmonument i Stone Town som består av en grupp statyer gjord av en svensk konstnär. Det är sponsrat av bl.a. Ericsson

Bilder jag tog i Stone Town 2014

DSC01150_P3_4K__1.jpg
Slave Market Memorial

DSC01145_P3_4K__1.jpg
Hålorna. jag har inte sett alla men det lär finnas ett drygt 10 tal under husen som står runt slavmarknadsområdet


DSC01142_P3_4K__1.jpg
Hålorna


Se och läs även:
Slave Market Memorial – Zanzibar, Tanzania - Atlas Obscura
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Ja officiellt, men det pågick länge än på Zanzibar och allra längst på Tippu Tips kryddnejlikeplantager. Tippu Tip var Zanzibars dominerande slavhandlare under 50 år minst och den sista stora handelsplatsen låg i nuvarande Stone Town. En pikant detalj i dagens ofta infekterade debatt om slaveriet var att Öst-Afrikas största slavhandlare själv var svart. Men Zanzibar hamnade ju under tyskarna i stället ett tag så det kanske gjorde att det gick långsammare där.
Zanzibar tillhörde inte det brittiska imperiet så det var svårt för britterna att förhindra slaveri där (även om man försökte med diverse "avtal").

Ja, slaveri är inte en för européer unik uppfinning.

Tanganyika var en tysk koloni ett tag, men inte Zanzibar även om Zanzibar förlorade sina territorier på fastlandet till Tyskland i slutet av 1800-talet.

Bra, men lite ruggiga bilder från Stone Town. Jag har besökt Mombasa och Malindi (på fastlandet) men hoppade över Stone Town när jag besökte Unguja (den södra av Zanzibars två stora öar).

För att återknyta till trådens ämne så kan jag berätta att för drygt hundra år sen ungefär tillverkades en del kameror i s.k. tropiska versioner. Materialval gjordes för att kamerorna bättre skulle klara ett tropiskt klimat. Dessa kameror kvalar nog inte in under trådens fråga eftersom de i allmänhet är mer är värdefulla än sina mindre mondäna syskon.
 

PMD

Aktiv medlem
Hoppas åtminstone F6:an tar bilder regelbundet! Har aldrig sett en utanför recensioner.
Det var ett tag sen. Jag vet inte riktigt varför, men eftersom det sitter i en film i måste jag förstås exponera den färdigt innan den blir för gammal. :cool:
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det är kraftig övervikt på spegelreflexer. Bara en enda mätsökar-Nikon. Om någon har en Nikon S2, SP, S3 eller S4 och vill bli av med den så ställer jag upp. Min Nikon S behöver lite sällskap.

Alla de kamerorna är gamla och inte så värdefulla, helt i linje med trådens ämne. :)
 

hampusm

Aktiv medlem
Det är kraftig övervikt på spegelreflexer. Bara en enda mätsökar-Nikon. Om någon har en Nikon S2, SP, S3 eller S4 och vill bli av med den så ställer jag upp. Min Nikon S behöver lite sällskap.

Alla de kamerorna är gamla och inte så värdefulla, helt i linje med trådens ämne. :)
Grym samling! Vi har nog olika definition av vad som är värdefullt, en del av de där är värda hen hel del.
 

PMD

Aktiv medlem
Om ni vill se en rejäl Nikonsamling så finns det en här.
Richard de Stoutz har koncentrerat sig på Nikon F, men har även en del annat av Nikon. Klicka runt på hans webbplats och njut. 😱
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är kraftig övervikt på spegelreflexer. Bara en enda mätsökar-Nikon. Om någon har en Nikon S2, SP, S3 eller S4 och vill bli av med den så ställer jag upp. Min Nikon S behöver lite sällskap.

Alla de kamerorna är gamla och inte så värdefulla, helt i linje med trådens ämne. :)
Varför har jag fått för mig att du hade en massa Canon-grejor?? Jag har alltid gillat Nikon men aldrig ägt någon. Om jag nu inte fastnat för Sony så är jag rätt säker på att jag skulle haft kameror med Z-fattning idag trots att det ger mig dåliga vibbar från ryska krigssymboler numera.
 

Camilla Jenny

Avslutat medlemskap
Kanske donera till en skola? Många har ju utbildningar i fotografi. Kanske ingår en kurs om anologa kameror? Så att framtidens fotografer känner till historien.
Eller ett ålderdomshem? Jag tror att de äldre skulle bli enormt glada om de fick en kamera för en billig penning. Eller gratis. Alla kan inte - eller vill inte - lära sig den nya tekniken.
 

Falumas

Aktiv medlem
Om ni vill se en rejäl Nikonsamling så finns det en här.
Richard de Stoutz har koncentrerat sig på Nikon F, men har även en del annat av Nikon. Klicka runt på hans webbplats och njut. 😱
Han verkar sakna det objektivet jag också saknar, men gedigen samling har han som får min samling att blekna.
 

stenp

Aktiv medlem
Har du ingen mancave? I min mancave finns det en rejäl stereo och massor av vinylskivor! :)
Min mancave skulle väl vara snickarboden i sommarstugan då. Svårt att få plats med någon i 3 rok :DVinylsamlingen digtaliserade jag, inklusive repor och hack, för många år sedan så att skivorna som inte finns på spotify eller tidal går att lyssna på även när jag är långt från skivspelaren. Själva vinylen vilar i ett vitrinskåp.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
ANNONS