Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad göra med gamla kameror som inte är så värdefulla?

Produkter
(logga in för att koppla)

stenp

Aktiv medlem
Jag har ett 10-tal äldre kameror som jag konstaterat inte är så värdefulla. Vad göra med dem? Analoga från 1953 (Zeiss Contaflex I) till 1990-tal (Pentax MZ-5n), digitala kompakter m.m. därefter. De flesta fungerar.

Om du är medlem på fotosidan och vill gulla med dem så hör av dig.

Visa bilaga P_20231024_111545_1.jpg
 

hampusm

Aktiv medlem
Jag har ett 10-tal äldre kameror som jag konstaterat inte är så värdefulla. Vad göra med dem? Analoga från 1953 (Zeiss Contaflex I) till 1990-tal (Pentax MZ-5n), digitala kompakter m.m. därefter. De flesta fungerar.

Om du är medlem på fotosidan och vill gulla med dem så hör av dig.

Visa bilaga 172059
Från en snabb titt får jag det till ca 1500 på Tradera, om du orkar sälja dem en och en.

Reviderade priset lite. Med objektiv på SLR:erna hade det varit lite mer.
 

stenp

Aktiv medlem
Från en snabb titt får jag det till ca 1500 på Tradera, om du orkar sälja dem en och en.

Reviderade priset lite. Med objektiv på SLR:erna hade det varit lite mer.
Tack för den kollen, det är bra att få lite input på priset, jag kom fram till ungefär detsamma. Tycker inte det är värt besväret.
 

Ventures

Aktiv medlem
Lämna till någon välgörenhetsloppis om eget museum inte är aktuellt. Elektronikåtervinning blir ju annars ett definitivt slut för kamerorna.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har ett 10-tal äldre kameror som jag konstaterat inte är så värdefulla. Vad göra med dem? Analoga från 1953 (Zeiss Contaflex I) till 1990-tal (Pentax MZ-5n), digitala kompakter m.m. därefter. De flesta fungerar.
Man får betalt — ibland uppseendeväckande bra betalt — för nästan allting på Tradera. Jag hade definitivt lagt ut dem där.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Jag har ett 10-tal äldre kameror som jag konstaterat inte är så värdefulla. Vad göra med dem? Analoga från 1953 (Zeiss Contaflex I) till 1990-tal (Pentax MZ-5n), digitala kompakter m.m. därefter. De flesta fungerar.

Om du är medlem på fotosidan och vill gulla med dem så hör av dig.

Visa bilaga 172059
Jag har skänkt en hel del såväl analoga som digitala kameror till Röda Korset. För en mycket billig slant kan en inte så välbemedlad person t.ex. köpa en semiproffsutrustning (anno 2010) för en spottstyver. Personen blir glad och kan fota och RK får ett bidrag till hjälp åt nödställda, Win–win tror jag att det kallas. Betydligt bättre än att prylarna tynar bort i min byrålåda ...
 

stenp

Aktiv medlem
Ställ dom i ett glasskåp. Gamla kameror är vackra.
Jättefint. Tyvärr gjorde jag mig av med en drös gamla kameror redan i unga år annars hade jag haft en vacker samling. De jag har nu räcker inte till att förgylla ett vitrinskåp, alla är faktiskt inte vackra.
 

PMD

Aktiv medlem
En del är mer intressanta än vackra, men det är inte dåligt det heller.

Och en del är både intressanta och vackra.

20231025_175658.jpg
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Jag skulle gärna velat ha kvar alla mina gamla. Köpte tillbaka en av dem i alla fall. En Pentax Me. Kan då o h då sitta en stund med den i handen. Känna och lyssna. Det bara väller fram minnesbilder.

Min input.... sälj dem inte. Övervintra eller jordslå dem bara tills du "blir äldre"
 

stenp

Aktiv medlem
Jag skulle gärna velat ha kvar alla mina gamla. Köpte tillbaka en av dem i alla fall. En Pentax Me. Kan då o h då sitta en stund med den i handen. Känna och lyssna. Det bara väller fram minnesbilder.

Min input.... sälj dem inte. Övervintra eller jordslå dem bara tills du "blir äldre"
Jag får väl vänta ett år då tills jag får rätta känslan för min Me ;)
 
ANNONS