Annons

Pentax DA 40/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Fortfarande kan jag inte hitta någon information om detta nya objektiv utanför Japan. Någon som vet om det kommer att säljas i Europa? Vill ha.
 
SMC-M 40/2.8 funkar, den första "pancake" modellen.
Inte så galet skarp dock, men liten och nätt är den.
Brukar synas på andrahandsmarknaden rätt ofta.

/Henri
 
eatfrog skrev:
SMC-M 40/2.8 funkar, den första "pancake" modellen.
Inte så galet skarp dock, men liten och nätt är den.
Brukar synas på andrahandsmarknaden rätt ofta.

/Henri

? 43 mm 1,9 har jag hört om som fanns tidigare. Har det funnits en 40 också?
 
Aha. Har levt i tron att 43 var pancaken, Har inte ens reflekterat på den när man redan har 50 och 24 ...och en 35-70 dessutom. Men börjar man med dessa så är det nog en bra start, liten är den. .
 
Man kommer långt med bara en 50a. ;-)
En 24a har jag letat efter ett tag till ett bra pris, men förgäves.
Allt under 28mm cirkulerar inte så friskt på beg. marknaden.

/Henri
 
Sigmas 24 är inte helt fel heller. Fast den som sen går över till Ist D eller DS kan gärna ta med kiten 18-55 eller 16-45 och vips är en fast 24 lite overkill om än liten och platt, en tjockpannnkaka eller nåt. .
 
Äntligen

Såg också at den fanns på Pentax hemsida, vilket är positivt då Pentax Sverige brukar vara väldigt långsamma med att lägga upp nyheter. Konstigt nog så hade inte Cyberphoto det upplagt, men efter ett påpekande så låg det där efter några timmar. Priset 3300 verkar vara ett fynd, men ok, optisk prestanda är ju okänd, och det är ju bara 2.8. Men så perfekt litet och bra brännvidd. Jag kommer att beställa ett snarast.
 
verkar ju överkomligt, till och med billigt, men priset brukar vara proportionellt mot mängden glas, och glas e det ganska lite av i pannkakan, och det är ju ett limited, så kvaliten tror jag kan vara riktigt bra. Den tidigare pannkakan var ju skarp men lite soft i kanterna. Med den mindre APS sensorn borde kantkskärpan vara lättare att få till då bildcirkeln är mindre.
 
Idag hämtade jag ut objektivet. Otroligt litet. känns som kvalitet rakt igenom med motljusskydd och lock i metall. Bilderna verkar bli fina också, men det måste jag analysera mer. Slängde upp en bild idag i alla fall om någon vill kika.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.