Annons

Kameratips till en som vill börja fota igen efter 10+ år

Produkter
(logga in för att koppla)

hannastahl

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotograferade mycket när jag var i sena tonåren/tidiga 20-årsåldern. Jag började (som ungefär alla andra runt den tiden) med en Nikon D40, uppgraderade mig till en D90 några år senare och fotade massor massor massor. Efter ett tag dog intresset och jag sålde kameran inklusive tillbehör och objektiv och köpte istället en kompaktkamera (som jag inte använt på jag vet inte hur många år) att ha som komplement till mobilkameran.

Nu fyller jag snart 32 och börjar ångra att jag sålde den där D90:n ;) Man börjar äntra en ny fas i livet med bl.a. aktivt husletande, söta små gudbarn och förhoppningsvis egna knoddar inom något år, och när den tiden kommer vill jag ha en bra kamera att kunna dokumentera alla viktiga händelser med.

Jag har tidigare suttit och försökt klura fram vilken mobiltelefon jag ska uppgradera mig till då min nuvarande efter x antal år inte längre håller måttet bildmässigt, men när jag ser prislapparna på 12-15k börjar jag fundera på om jag kanske hellre ska satsa på en lite billigare telefon och köpa en bra kamera vid sidan av istället.

Hur hade ni resonerat? Detta känns som en djungel för mig så här 10+ år utanför fotobubblan, jag vet liksom inte vilka kameramodeller och märken som är the shit längre. Finns det bra kompaktkameror nu för tiden eller är det fortfarande systemkamera eller inget som gäller? Vilken systemkamera ska man i så fall satsa på och vilka ska man undvika? Nog för att jag fotade mycket som ung, men jag räknas väl ändå som en nybörjare nu för tiden men vill samtidigt inte ha något som jag växer ur direkt. Vill också att det ska vara lätt att flytta över fotona från kameran till telefonen för att t ex ladda upp på instagram eller dylikt.

Eller är det så om jag resonerade från början, att det är bäst att investera i en telefon som har en riktigt bra kamera istället? Vilken väljer man i så fall? Iphone? Google pixel?

Försöker läsa på och kolla recensionsvideor osv, men det är så otroligt mycket ny information att ta in att jag vet liksom inte var jag ska börja, vore därför djupt tacksam om jag fick lite tips och råd av er med bättre kunskap så jag har någon ände att börja i :)
 
Ett sånt här kit är inte fel och prisvärt: https://www.kameradoktorn.se/Kamera...16-50_3,5-6,3_VR___50-250_4,5-6,3?id=10010154

Mycket pengar men borde gå att hitta begagnat och täcker in dom allra flesta användningsområdena men är inte särskilt stort och klumpigt. Det finns säkerligen motsvarande från andra tillverkare men dom har jag inte koll på.

En telefon kan räcka långt men den är långt ifrån lika mångsidig och även om dom blivit bättre på telesidan så kommer dom inte i närheten av ett riktigt teleobjektiv.
 
Intressant ämne och tänkvärda reflektioner. Jag tycker du resonerar väldigt bra kring vilka behov du har.

Mobilen har ju fördelen att den alltid är med. Köper man en mobil för 12-15k blir det bra bilder, ibland bättre en vad systemkameran presterar i samma situation. Men det finns ju också bilder som nästan är omöjliga att ta med en mobil.

Zoomar man in till 100% eller visar bilder på en större skärm en mobilen så stör jag mig på att de flesta mobil-bilder är alldeles för processade.

Är man interesserad av fotografi vill man väl gärna ha en kamera. Faran är väl att den är stor och klumpig att ta med så ofta lämnas den hemma, ungefär som din kompaktkamera. Kompaktkameror är väl rätt dyra idag och känns inte som de tillför så mycket mer utöver vad mobilen kan göra så jag hade inte gått på det spåret även om jag kan känna mig lockad av en liten och lätt kamera.

Jag har landat i att jag behöver en bra mobil-kamera som komplement till systemkameran och så har jag inställt att den ska spara raw-bilder så har jag en chans att kunna göra något roligt av bilden de gånger jag bara har mobilen med.

Så det jag landat i är en Pixel (8 eftersom jag behövde ny mobil förra året, hade nog varit nöjd även med en iPhone eller Samsung i samma prisklass) och en Nikon Z5 med alldeles för många objektiv.
 
Olympus har små och bra kameror som inte kostar skjortan. Finns begagnat till väldigt bra priser om man inte vill köpa nytt.
 
Ska det vara en kompaktkamera ska du helt klart kolla om det finns något tämligen nytt till salu som begagnad.
Marknaden för kompaktkameror har nästan suddats ut av de allt bättre mobiltelefonkamerorna, så det finns inte så mycket nytt att välja på. Idag är det lite som du skriver, antingen telefonen eller en systemkamera. Den senare används ofta av sådana som jag själv, som fotograferar idrott titt och tätt. Där har telefonerna för dålig räckvidd, ergonomi och reaktionstid för att de ska vara ett alternativ.
 
Det är ju jättesvårt att ge bra tips annat än vad som passar en själv.

För vardagsbilder som inte ska förstoras, beskäras eller annars redigeras måste ju mobilen vara bästa alternativet för majoriteten.
Vill man ta sig in i "systemkameraträsket" så är en begagnad kamera en bra början eftersom man antagligen inte vill lägga för mycket pengar innan man vet vad man vill ha. Man märker vad kameran inte kan och skaffar en som klarar det, så är man nöjd ett tag till. Det blir kostsamt om man köper nytt varje gång.

Börja med att göra en lista på vad kameran ska klara av och vad den inte ska ha för egenskaper så blir det lättare.
 
Mobilelefoner tenderar att vara ganska långsamma. Det tar tid att starta kameraappen. Det tar tid för kameraappen att fokusera och det tar tid för kameraappen att ta en bild om blixten behövs.

Hanteringsmässigt är en telefon dessutom under all kritik om man jämför med an halvbra kamera.

Jag skriver efter egen erfarenhet och ingen annans. Min mobiltelefon var toppmodern för tre år sen så det är förstås tänkbart att en del av nackdelarna jag räknade upp ovan har minskat. Dock ej ergonomin. Jag har ännu inte sett en mobiltelefon med sökare, och formen på telefonerna har inte ändrats radikalt de senaste åren.

Sålunda föreslår jag att om fotointresset är lite större än "knäppa kort" så är en "riktig kamera" ett lämpligt inköp. Vilket märke och vilken modell kan jag dock inte med gott samvete säga som passar. Alla de större kameratillverkarna gör bra grejer. Du kanske gärna tittar på Nikon eftersom du hade en Nikon för länge sen, men det har hänt en del sen dess, så en liten koll på andra märken kan nog vara bra. (Jag gillar Nikons kameror, f.ö.)

Till sist kan jag nämna att en mobiltelefon med en bra kamera är ett bra komplement till en "riktig kamera". Jag tar förmodligen de flesta av mina bilder med mobiltelefonen trots den usla ergonomin och bristande prestanda. Den är ju alltid med mig.
 
Sony RX 100 modellerna kanske passar. Från 5000 kr och uppåt, den kan man alltid ha med i jackan eller så, Dom duger till att skriva ut upp till A2 säger dom som provat.
 
ANNONS