Annons

Ny Pentax D-SLR i lågprisklassen.

Produkter
(logga in för att koppla)
quarc skrev:
Jag har nu lagt upp ISO-testbilder i ett album. Fler bilder kommer när jag får ladda upp fler.
Tackar för det! Kul å se lite testbilder från verkligheten..=)
200 och 400 ISO ser riktigt lovande ut tycker jag. 800 får lite mysigt (men inte så farligt) korn som säkert kan användas i kreativt syfte dessutom..=).
 
Ingen som hört något skvaller angående om Pentax kommer med någon ny modell snart? Skulle vara kul om de satsade på en utveckling av *istD. Precis vad jag behöver nämligen! :)

/Joakim
 
Har inte hört något... Pentax brukar inte vara så snabba på att släppa skvaller och nyheter..
Frågade Pentax Sverige om det skulle komma nya objektiv nu, tex tele men de visste bara om de olika macro och pancake'n.
 
Fast risken är väl att den blir svinigt dyr, *istD:n var ju löjligt dyr när den kom om man jämförde den med de andra kameratillverkarnas motsvarande modeller.

Men en proffsmodell från Pentax på 12 Megapixels låter ju nästan för bra för att vara sant. Undrar när den skulle dyka upp i så fall!

/Joakim
 
Liax skrev:
Fast risken är väl att den blir svinigt dyr, *istD:n var ju löjligt dyr när den kom om man jämförde den med de andra kameratillverkarnas motsvarande modeller.

Men en proffsmodell från Pentax på 12 Megapixels låter ju nästan för bra för att vara sant. Undrar när den skulle dyka upp i så fall!

/Joakim

Sannolikheten är ganska stor att den är lite dyrare än andra tillverkarnas, samtidigt som den inte är innovativ på något sätt egentligen. Det får vi se.
LX är juh fortfarande väldigt populär dock, så varför skulle inte en D-LX vara det? ;)

Jag gissar på PMA ifall det verkligen finns en sådan modell. "Problemet" är att Pentax är otroligt bra med hemlighetsmakeriet och att en sånhär miss skulle ske ett par veckor innan PMA känns inte riktigt som Pentax.
Nå, vi får se.

/Henri
 
Personligen hoppas jag innerligt att Pentax släpper en semi- eller helprofessionell kamera i år. Helst innan sommaren och inte allt för tokigt överprissatt. Annars ger jag upp Pentax och byter märke.

Jag är så trött på att inte kunna byta upp mig till det jag behöver. Hade kontakt med en bildbyå som ville köpa bilder av mig, men de krävde digitalkameror på minst 8 Megapixels!

Ja det är väl bara att vänta och se, men det hade varit ruskigt kul om Pentax spänt musklerna för en gångs skull. Då hade jag inte köpt alla mina fina gluggar i onödan.

/Joakim
 
Något jag har gjort vid flertalet tillfällen är att interpolera upp RAW-filen ett steg i PS från 3008 x 2000 till 4096 x 2723. Vips så har du en 11 megapixelsbild från en 6 megapixel. Lite oskarp mask "And Bobs your uncle". Nu kommer alla megapixelpuritaner säga "det är fusk" men faktum är att jag har tryckt bilder enligt den här metoden med mycket gott resultat. Jag har även interpolerat upp större bilder med mycket gott resultat. Frågan är bara hur mycket detaljskärpa man är villig att förlora. På vilket betraktningsavstånd ska bilden visas etc. Har du tillräkligt bra bild blir det knappt märkbar förlust vid ett stegs interpolering i raw. Det finns även andra tekniker att nästan förlustfritt interpolera bilder i PS, men det är en annan historia. (obs lägg märke till nästan.)
 
märklig källa, en webbutvecklares testdatabas..
tveksamt om den håller för en kritisk granskning...

hittade lite andra "nyheter" i databasen också..

Konica-Minolta 9D Pro 14 MP dSLR
Hasselblad 530D dSLR Body

annars så ryktas det på solvalla också...;-)
 
Goran skrev:
märklig källa, en webbutvecklares testdatabas..
tveksamt om den håller för en kritisk granskning...

hittade lite andra "nyheter" i databasen också..

Konica-Minolta 9D Pro 14 MP dSLR
Hasselblad 530D dSLR Body

annars så ryktas det på solvalla också...;-)

Håller med, jag checkade också upp snubben och det verkar ju inte så trovärdigt precis.

/Joakim
 
Vevo skrev:
Något jag har gjort vid flertalet tillfällen är att interpolera upp RAW-filen ett steg i PS från 3008 x 2000 till 4096 x 2723. Vips så har du en 11 megapixelsbild från en 6 megapixel. Lite oskarp mask "And Bobs your uncle". Nu kommer alla megapixelpuritaner säga "det är fusk" men faktum är att jag har tryckt bilder enligt den här metoden med mycket gott resultat. Jag har även interpolerat upp större bilder med mycket gott resultat. Frågan är bara hur mycket detaljskärpa man är villig att förlora. På vilket betraktningsavstånd ska bilden visas etc. Har du tillräkligt bra bild blir det knappt märkbar förlust vid ett stegs interpolering i raw. Det finns även andra tekniker att nästan förlustfritt interpolera bilder i PS, men det är en annan historia. (obs lägg märke till nästan.)

Jo jag känner till det där, problemet är bara när kunden kräver minst 8 Megapixel och vägrar ändra på dessa krav.

Men jag känner även själv att en 8 Megapixelskamera nog är gränsen. Ger trots allt en viss beskärningsmån som kan vara bra att ha.

/Joakim
 
Goran skrev:
märklig källa, en webbutvecklares testdatabas..
tveksamt om den håller för en kritisk granskning...

hittade lite andra "nyheter" i databasen också..

Konica-Minolta 9D Pro 14 MP dSLR
Hasselblad 530D dSLR Body

annars så ryktas det på solvalla också...;-)

Well, jag sa juh att det är ett rykte, dessutom ett troligen inte så trovärdigt sådant då Pentax inte brukar göra sånadär tabbar.
Hur som haver så har personen som lagt in huset där i databasen gjort sin research rätt väl känns det som, speciellt om det är en fake.
Grejjen är juh att vem som helst kan lägga in produkter där, och scanna in barcoden till den.
Snubben själv som håller i databasen har ingenting med det att göra.

/Henri
 
lite sen...

in i diskussionen. men jag tycker också att ist* Ds verkar rätt ok, dock skulle jag som en del andra nämnt vilja ha några megapixlar till.

tycker det är synd att pentax inte lagt ner mer energi på DSLR's. dessutom är det lite jobbigt att de ligger i överkant(ist* D var ju hutlös när den kom ut) i pris. Ds:an verkar vara lite lämpligare, som student vill man ju helst inte behöva byta ut alla objektiv, så jag vill nog gärna ha ett digitalt pentax hus snart.

tänk ett nytt 8mp hus som tog de gamla objektiven och hade en stor buffert och kunde ta schyssta sekvenser... mmmmmums.
 
Enligt en artikel i en japansk tidninga har Pentax shiftat sin R&D avdelning från P&S-kameror till DSLR.
Från 80-20 till 40-60 om jag kommer ihåg siffrorna rätt.

Så det är nog nåt på gång.

/Henri
 
Tar man bättre bilder med 8MP och bättre buffert? :)
Jag tror personligen att IST Ds räcker väldigt långt för de flesta, att lära sig själv ta bra bilder sitter inte i kameran.
 
Jamas skrev:
Tar man bättre bilder med 8MP och bättre buffert? :)
Jag tror personligen att IST Ds räcker väldigt långt för de flesta, att lära sig själv ta bra bilder sitter inte i kameran.

Det beror naturligtvis helt och hållet vad man tar för slags bilder och vad man har för behov. Är man en hobbyfotograf som knäpper lite för skojs skull räcker det med en pocketkamera. Använder man däremot kameran varje dag och tar bilder till magasin och liknande så är faktiskt en 8MP ett minimum i de flesta fall.

/Joakim
 
Liax skrev:
Det beror naturligtvis helt och hållet vad man tar för slags bilder och vad man har för behov. Är man en hobbyfotograf som knäpper lite för skojs skull räcker det med en pocketkamera. Använder man däremot kameran varje dag och tar bilder till magasin och liknande så är faktiskt en 8MP ett minimum i de flesta fall.

/Joakim

Precis som du skriver beror det på vad man tar för bilder.
Är det verkligen så att ni som har foto som jobb använder de dslr kamerorna som ligger prismässigt runt 10 kkr?

För mig som glad amatör är 6MP mer än tillräckligt.

Man måste väga pris mot användadenyttjan och inte bara prestandan. En amatör kommer nästan aldrig kunna betala lika mycket som ett proffs.
 
Jag tror många frilansfotografer använder de kameror du talar om. Det är inte säkert att man har råd med en utrusning för 50-100 000 kr bara för att man jobbar som fotograf. Själv har jag frilansat med min Pentax Z1p i många år. En kanska billig kamera.

Därför är det av naturliga skäl väldigt intressant för många om en kamra i prisklassen du nämner har någorlunda bra prestandrard. Ta tex Canon 20D som används av många professionella fotografer.

Jag hoppas därför på en kamera från Pentax med större buffert, snabbare serietagning, fler MP och gärna bättre dynamiskt omfång. Då skulle i alla fall jag kunna byta upp mig utan att behöva sälja en hel hög med kanonfina gluggar.

/Joakim
 
Liax skrev:
Jag hoppas därför på en kamera från Pentax med större buffert, snabbare serietagning, fler MP och gärna bättre dynamiskt omfång. Då skulle i alla fall jag kunna byta upp mig utan att behöva sälja en hel hög med kanonfina gluggar.

/Joakim

Det har du helt rätt i. Men med de nya funktioner som du vill ha tror jag också att utrustningen tar klivet upp från konsumentklassen och hamnar i ett segment ovanför och vi får då säkert se en annan prisbild. Iofs blir elekronikgrejer billigare och billigare så man kan ju inte vara helt säker.

Det jag försöker säga är att de teknikska diskussionera på FS har en tendens att förkasta billigare konsumentgrejer till förmån för mer kostsamma dito.

Jag tror att den glada nybörjaramatören kan avskräckas genom att i stort alltid få höra att t.ex. "det objektivet är dåligt, köp ett med f 1.2 ist".

Man glömmer lätt att det inte är prylarna som tar bilderna. Bättre utrustning kan iofs ge bättre teknisk kvaliet (hmm, nu talar jag mot mig själv :)).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.