Annons

Ny objektivkarta från Pentax, nya objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Vädertätat

1200 bilder på 2 dagar.
Det var SM för brukshundar. Och vem säger att alla bilder var bra? Det var många dåliga bilder beroende just på vädret och att man var tvungen ha snabb slutartid.
Tyvärr har jag bara ett slr hus däremot har jag gott om objektiv, men som sagt en plastpåse gjorde susen.
En kollega däremot med ett mkt etablerat märke råkade ut för att spegeln rasade. Och trots att han jagade runt i stan med omnejd kunde han inte hitta ett nytt hus.

Då hade jag min ist* DL som inte var vädertätat, men i en likadan situation skulle jag ändå stoppa ner min K10d i en plastpåse.
Lothar Marunga
 
Ok, när du skrev:
"I somras var jag i lapphelvetet och fotade 1200 bilder på två dagar i regn"
Så tänkte jag mig en fjällvandring med 1 bild i minuten 10 timmar om dagen.............
Jag har bara provat kompaktkamera med undervattenspåse, och det är bökigt(inte Eva-Marine utan ett billigare från Clas Olhson).
 
Är det bara jag som är sugen på DA 35 f/2,8 Limited Macro? :) Har inga pengar just nu, men så fort jag får in... så är jag helt klart sugen på att lägga in en beställning. 3 795 SEK tar Scandinavian Photo. Det är mindre än för D FA 50 f/2,8 Macro, som inte är i Limited-serien. Kommer nog passa min *ist DS perfekt som standardobjektiv, och min K10D också självfallet. Jag väljer helt klart hellre DA 35 Limited än DA 40 Limited, och prisskillnaden är ju bara några hundra.
 
Jag håller med, DA 35/2.8 limited kan nog vara ett väldigt mångsidigt objektiv. Blev faktist förvånad på det "låga" priset, trodde det skulle hamna på 5-6000:-.
Som makroobjektiv har det nog lite för kort brännvidd för att vara riktigt allsidigt, men samtidigt är det ju riktigt kompakt så det är inget man behöver tveka över att ta med sig.

Det ligger helt klart högt upp på min inköpslista. :)
 
Eftersom jag har FA50/2,8 makro(som jag är mycket nöjd med) så är det snarare DFA100, FA100 eller Tamron 90 makro som jag är sugen på.
Priset förvånade mig oxå, men eftersom jag har FA35 så är det nog bara till repro av film i min bälgsläde den skulle komma till användning.
 
Kommer inte 11-16 f/2.8 i pentax-namn?

Blir nog en K20d med 35 limited macro till mig i juni från japan...
 
ESS skrev:
Kommer inte 11-16 f/2.8 i pentax-namn?

Jo den kommer, men inte i produktion föränn om ett år. Pentax har 10 andra objektiv att lansera före den. De kan bara sätta ett nytt objektiv åt gången i produktion och eftersom produktionsstarten är en process på flera veckor så blir det först nästa år som det är ledigt i fabriken för den.

Jag förväntar mig att DA Star 11-16 f/2,8 presenteras på Photokina-mässan i September.
 
FotoZ skrev:
Jo den kommer, men inte i produktion föränn om ett år. Pentax har 10 andra objektiv att lansera före den. De kan bara sätta ett nytt objektiv åt gången i produktion och eftersom produktionsstarten är en process på flera veckor så blir det först nästa år som det är ledigt i fabriken för den.

Jag förväntar mig att DA Star 11-16 f/2,8 presenteras på Photokina-mässan i September.

Trist att de ska dröja, ett objektiv jag gärna haft i min väska redan i sommar. Förutsätter att tokina-versionen inte kommer till pentax isåfall..
 
ESS skrev:
Trist att de ska dröja, ett objektiv jag gärna haft i min väska redan i sommar. Förutsätter att tokina-versionen inte kommer till pentax isåfall..

Tokinas kommer ej i Pentax-fattning nej.
Anledningen till att Tokina kan lansera objektivet innan Pentax, är för att de helt enkelt har betydligt färre objektiv att lansera. Så de har mer utrymme i sin fabrik. Pentax har många fler objektiv som väntar på lansering och de flesta av dem kommer inte som Tokina.

11-16 f/2,8 är en bra idé, men den som väntar på något gott...
väntar alltid för länge? :)
 
Bofoto2 skrev:

För vilda djur och sport är den nog suverän.
Med tanke på det stora zoom omfånget och användningen så tycker jag att gluggen borde få motorzoom å´la FA zoomarna.

Jo det kan den bli. Går och väntar på att det ska släppas. Hoppas det kommer i handlen före semestertider.

Mototzoom har jag aldrig gillat så mycket. Hade en gång en Z1 och motozoomobjektiv. Var sällan jag använde motorn. Bara extra ljud, vikt och tar ström.

Hoppas däremot att SDM blir bra. Nyss bytt min K100D mot en super så jag kan nyttja SDM
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.