Annons

Ny objektivkarta från Pentax, nya objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Punkk skrev:
Jag tycker definitivt k20d dragit på sig för hög prislapp. 3000 kr mer i listpris för 4 mer megapixels, annars inga större hårdvaruändringar.

Det är inte bara 40% högre upplösning (i Pentax terminologi), det är framförallt mycket bättre prestanda vid höga ISO-tal än de Sony sensorer som Pentax hitills har använt. Det är det som är själva grejjen med sensorn.

Sedan så är den inbyggda blixten klart kraftigare (faktiskt kraftigast i klassen) och PC-sync har tillkommit, plus en större skärm. Övriga förändringar handlar mer om mjukvara och finjusteringar.
 
FotoZ skrev:
Jag tror att 645D-projektets framtid beror på hur K20D och K200D lyckas på marknaden.
Förstås tråkigt att höra att Pentax inte lär ha sin mellanformatare med i kampen mot det här årets kommande FF-kameror (Canon 5DmkII, Nikon D3X och Sony A900), men får väl hoppas att K20D går lika bra som K10D och att det leder till att Pentax ploppar ut en prisvärd mellanformatare någon gång längre fram...
 
645D är i stort sett klar, enligt Pentax tekniker (K Tatamiya). När väl Hoya har tagit beslutet om att marknadsföra den, så kan det gå väldigt snabbt att få ut den på marknaden. Nu är det mycket hemlighetsmakeri om detta.
 
FotoZ skrev:
Det är inte bara 40% högre upplösning (i Pentax terminologi), det är framförallt mycket bättre prestanda vid höga ISO-tal än de Sony sensorer som Pentax hitills har använt. Det är det som är själva grejjen med sensorn.

Sedan så är den inbyggda blixten klart kraftigare (faktiskt kraftigast i klassen) och PC-sync har tillkommit, plus en större skärm. Övriga förändringar handlar mer om mjukvara och finjusteringar.

Jag började tänka på Moore's lag.....
Om 40% större upplösing innebär 40% större pris så skulle digitalkameror vara vääääldigt dyra vid här laget.

Men, men, jag skall inte gnälla då jag ändå inte tänkt uppgradera. Dessutom tycker jag k10d är väldigt prisvärd för sitt pris så det här är väl nån slags justering.
 
FotoZ skrev:
645D är i stort sett klar, enligt Pentax tekniker (K Tatamiya). När väl Hoya har tagit beslutet om att marknadsföra den, så kan det gå väldigt snabbt att få ut den på marknaden.
Jo, men samtidigt ska de ju hinna producera optiken också, Pentax fabriker verkar ju få rätt mycket att göra med redan de nya Pentaxgluggarna...
 
wsaar skrev:
Jo, men samtidigt ska de ju hinna producera optiken också, Pentax fabriker verkar ju få rätt mycket att göra med redan de nya Pentaxgluggarna...

Vi kan ju hoppas på ett samarbete med Zeiss, annars finns det ju skitmånga begagnade på marknaden
 
Punkk skrev:
Men, men, jag skall inte gnälla då jag ändå inte tänkt uppgradera. Dessutom tycker jag k10d är väldigt prisvärd för sitt pris så det här är väl nån slags justering.

K10D var den första kameran under 10 000 som erbjöd vädertätat hus, många var chockade över priset när den kom. Det är det som är problemet tror jag, att K10D helt enkelt var för billig. Fortfarande är konkurrenter med vädertätning dyrare. (och nej, Canon 40D har inte vädertätning, den är mycket enklare - billigare - konstruerad i det avseendet).
 
wsaar skrev:
Jo, men samtidigt ska de ju hinna producera optiken också, Pentax fabriker verkar ju få rätt mycket att göra med redan de nya Pentaxgluggarna...

Pentax har ett stort utbud av mellanformatsoptik, som passar 645D. Tillverkningen av dessa sker i Japan, inte i fabrikerna i Vietnam. Visst är produktionsfaciliteten i Japan liten, men den räcker gott och väl för mellanformatsobjektiven. Det finns ingen förväntan att mellanformatsobjektiv säljs i ens 1 000 exemplar i månaden. Denna produktionsfacilitet, är de enda Pentax har kvar i Japan för objektiv - resten är nedlagt/flyttat till Vietnam. (och denna facilitet kan inte bygga för K-systemet, för den är alldeles för liten för det).
Så det problem du tar upp här, är inget problem.
 
FotoZ skrev:
K10D var den första kameran under 10 000 som erbjöd vädertätat hus, många var chockade över priset när den kom. Det är det som är problemet tror jag, att K10D helt enkelt var för billig. Fortfarande är konkurrenter med vädertätning dyrare. (och nej, Canon 40D har inte vädertätning, den är mycket enklare - billigare - konstruerad i det avseendet).

Jag håller med, k10d är mycket prisvärd. Däremot tycker jag inte k20d är lika prisvärd. Nu släpper Sony A350 med en 14 MP sensor och den har listpris $900 i kit. Vad är listpriset på k20d, $1200 eller är det t.o.m $1300?

Konkurrensen är hård!
 
Punkk skrev:
Jag håller med, k10d är mycket prisvärd. Däremot tycker jag inte k20d är lika prisvärd. Nu släpper Sony A350 med en 14 MP sensor och den har listpris $900 i kit. Vad är listpriset på k20d, $1200 eller är det t.o.m $1300?

Konkurrensen är hård!
men 14MP i APS-C kan ju vara ett rent stolpskott om de inte har kommit på nåt nytt som samsung/pentax verkar ha gjort...
var inte A350s sensor en CCD också? om det har nåt med saken att göra
 
Objektivtråd eller

Nu är det här en objektivtråd......
DA*55/1,4 ser läcker ut, men jag undrar vad tanken är bakom det runda motljusskyddet?
Men jag fortsätter nog med min FA50/1,4.

Om Pentax får till skärpan och distorsionen samt att DA17-70/4 är vädertätad, kanske det blir mitt nästa objektiv, bara inte vikten blir hög. Jag hoppas att priset hamnar under 5000:-.
 
Senast ändrad:
bengt luthman skrev:
........men är det någon som kan tänka sig vad 60-250/4 kommer att ligga på i pris. snackar vi i klass med 50-135/2,8 ? mer eller mindre?
.......
Min gissning är lika eller något mer....
För vilda djur och sport är den nog suverän.
Med tanke på det stora zoom omfånget och användningen så tycker jag att gluggen borde få motorzoom å´la FA zoomarna.
 
DA 15 Limited

Vad sägs om öppningen f3,5 på den. Även f4 kan vara intressant tycker jag.
Den ska ju inte konkurrera med ljusstyrkan på DA14/2,8, utan med storlek och vikt.

Att DA35 försvann och ersätts med DA30 SDM tycker jag är bra, en intressantare brännvidd, vi får se om FA31 försvinner.

Vidvikligaste objektivet nu är DA12-24 om man undantar DA10-17, men 12mm motsvarar "bara" 18mm på "FF". Så vi får nog se en DA10/2,8 så småningom, kanske en Star, det motsvarar 15mm på "FF".
 
Punkk skrev:
Jag håller med, k10d är mycket prisvärd. Däremot tycker jag inte k20d är lika prisvärd. Nu släpper Sony A350 med en 14 MP sensor och den har listpris $900 i kit. Vad är listpriset på k20d, $1200 eller är det t.o.m $1300?

K20D ligger ju redan på under 10 000 kr hos Prisjakt nu, så listpriserna för K20D verkar vara tagna rejält i överkant med tanke på priset ute i butik. Sedan så är jag inte ett dugg orolig för Sonys 14Mp sensor, den har inte ISO 6400 som Pentax har. Sonys kamera har dessutom en enklare pentaspegelsökare medan Pentax kör den dyrare pentaprisma-varianten, sedan så är ju K20D vädertätad vilket Sony inte är, Sony klarar max 2,5 bps och har inget höghastighetsläge, Pentax kör 3 bps och har ett höghastighetsläge. Pentax har PC sync, Sony saknar det. Och så vidare och så vidare...
Det enda egentligen speciella med Sonyn är att den har en liten sensor som sitter i sökaren och som filmar av sökarbilden till bakre skärmen. I övrigt är dess tekniska specifikationer, och byggkvalitet, på en klart lägre nivå än K20D.
 
Re: Objektivtråd eller

Bofoto2 skrev:
Om Pentax får till skärpan och distorsionen samt att DA17-70/4 är vädertätad, kanske det blir mitt nästa objektiv, bara inte vikten blir hög. Jag hoppas att priset hamnar under 5000:-.

17-70:an följer samma konstruktion som övriga DA zoomar, alltså inte vädertätad.
 
Tycker att det väldigt trist att utbudet på vädertätade objektiv är så litet. Sigma, Tamron och övriga verkar inte heller så sugna på att täta sina objektiv... DA* känns lite för dyrt helt enkelt...
 
Sir Anselm skrev:
Tycker att det väldigt trist att utbudet på vädertätade objektiv är så litet. Sigma, Tamron och övriga verkar inte heller så sugna på att täta sina objektiv... DA* känns lite för dyrt helt enkelt...

DA Star serien är ju Pentax bästa, med bästa optiken , bästa mekaniken och bästa byggkvaliteten. Konsumentoptiken kommer nog inte att komma som vädertätad inom den närmaste framtiden. Eftersom enbart Pentax och Samsung erbjuder vädertätning hos kameror i rimliga prisklasser så kommer nog knappast tredjepartstillverkarna av objektiv att satsa på vädertätning.
 
Vädertätning

Det verkar som om det gått status i vädertätning.
Det måste vara mkt viktigare att huset är motståndskraftigt. Är man på jobb och ett objektiv rasar, är det bara att byta. Hus är lite svårare att ersätta på studs.
Jag har tagit det tigare på detta forum, men tar det igen. I somras var jag i lapphelvetet och fotade 1200 bilder på två dagar i regn. Jag stoppade in kameran i en vanlig treliters plastpåse "baklänges" och slöt till med ett gummiband runt solskyddet.

Sedan skötte jag kameran "genom plastpåsen", sökare och alla knapparna. Fungerar utmärkt.

Som sagt...
Lothar Marunga
 
Wow

Lothar Marunga skrev:
...
I somras var jag i lapphelvetet och fotade 1200 bilder på två dagar i regn......
Som sagt...
Lothar Marunga
1200 delat med 2 = 600bilder/dag.
10 timmar om dagen = 60/bilder/timme = 1 bild/minut.
Hur hittar man 1 "bra" bild varje minut i 10 timmar?
 
Re: Vädertätning

Lothar Marunga skrev:
Det verkar som om det gått status i vädertätning.
Det måste vara mkt viktigare att huset är motståndskraftigt. Är man på jobb och ett objektiv rasar, är det bara att byta. Hus är lite svårare att ersätta på studs.
Jag har tagit det tigare på detta forum, men tar det igen. I somras var jag i lapphelvetet och fotade 1200 bilder på två dagar i regn. Jag stoppade in kameran i en vanlig treliters plastpåse "baklänges" och slöt till med ett gummiband runt solskyddet.

Sedan skötte jag kameran "genom plastpåsen", sökare och alla knapparna. Fungerar utmärkt.

Som sagt...
Lothar Marunga

Skulle vilja säga att det är helt tvärt om. När jag är ute på jobb har jag oftast 3 hus med mig + en hel del objektiv. Så rasar något hus är det bara att ta ett annat, visserligen blir det lite omständigare eftersom då kan jag kanske inte ha alla kamera-objektiv kombinationer som jag vill ha, men det går iaf. Objektiven har jag däremot bara ett av varje, så rasat ett sådant då kan jag inte ta den typen av bilder. Min erfarenhet säger mig att jag inte är den enda som använder denna set-up...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.