Annons

Ny objektivkarta från Pentax, nya objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoZ

Aktiv medlem
Som väntat har nu Pentax gett ut en ny objektivkarta.
http://www.digital.pentax.co.jp/en/lens/roadmap.pdf

Även släppt mer information om kommande DA Star 60-250 f/4, DA 17-70 f/4 SDM och DA Star 55 f/1.4
http://www.dpreview.com/news/0801/08012919pentaxlenses.asp

Förändringarna i objektivkartan är:
* DA 35 SDM (55 i 24x36) har bytts ut mot DA Star 30 SDM (45 i 24x36).
Trolig gissning är att det blir en f/1,4.
Detta blir ett vädertätat proffsobjektiv, vilket kan leda till att gamla DA 35 f/2 får leva kvar ett tag till som lågprisalternativ.

* DA 15 Limited har tillkommit, en ny vidvinkel i Limited-serien (motsvarar typ 23 i 24x36 format).

* "SDM rear converter" har tillkommit i listan.

* 18-55 II har tillkommit i listan, objektiver annonserades förra veckan.

DA Star 60-250 f/4 och DA 17-70 f/4 SDM beräknas finnas ute på marknaden till sommaren.
DA Star 55 f/1,4 finns det ingen uppgift om i objektivkartan, men hösten 2008 är troligt eftersom det verkar vara rätt färdigt. Lanseringen beror på hur 60-250 f/4:an kommer att sälja. Om 60-250:an blir en succé som överträffar Pentax produktionskapacitet så att det blir en kölista, så kommer Pentax vänta med produktion av DA Star 55 tills de har mött efterfrågan på 60-250 f/4.

DA 15 Limited och DA Star 30 kommer troligen vara tillgängliga våren 2009. Eventuellt även ett nytt, ännu längre, tele (står inte med i objektivkartan, men det finns många hintar om ett DA Star 400 eller 500).

"SDM rear converter" (teleförlängare) troligen under vintern 2008/2009.
 
Intressant att de till slut tagit bort mellanformatsobjektivet som fanns med på senaste kartan, så man bör väl betrakta 645D som officiellt död nu då?
 
wsaar skrev:
Intressant att de till slut tagit bort mellanformatsobjektivet som fanns med på senaste kartan, så man bör väl betrakta 645D som officiellt död nu då?

Nej, 645D är inte död. Enligt de som har pratat med Pentax Tyskland, och även med Tatamiya vid Beijing-presentationen, så anser Pentax att det vore fördelaktigt att släppa ut 645D på marknaden, att Pentax behöver lansera en sådan kamera, men att i dagsläget inte kan säga när detta blir.
De sa också att 645D var i princip klar för lansering förra våren, men att Hoya ville att Pentax omprioriterade sina resurser.
Så 645D är i högsta grad ett levande projekt hos Pentax. Gällande D FA 55 för 645D så har det alltid talats om att det objektivet lanseras när 645D lanseras. Dess vistelse på objektivkartan har föranlett många missförstånd eftersom de flesta har trott att det varit för K-systemet (eftersom Pentax använder samma beteckning för sina 24x36 och mellanformats-objektiv, båda serierna heter FA, och då D FA som den digitala varianten). Fullständigt logiskt att ta bort det från listan, det borde inte ha varit där från början.
Om 645D verkligen vore död, så skulle inte Pentax-representanter i samtal med användare (det har skrivits om dessa samtal bl a på Pentaxforums) yttrat sig så positivt och varmt om 645D projektet. De skulle sagt att projektet vore dött istället för att lämna dörren öppen till en lansering.

Min gissning är att Hoya inte är helt övertygad om projektets ekonomiska bärbarhet, medan Pentax-teknikerna gärna vill sjösätta det på marknaden, och det slutgiltiga avgörandet är helt enkelt inte gjort än.
 
Jag tror att 645D-projektets framtid beror på hur K20D och K200D lyckas på marknaden. Om dessa produkter blir en succé och Hoya tjänar bra pengar på dem, så finns det givetvis ett större intresse att lansera 645D på marknaden än annars. Det beror helt enkelt på vilken styrka varumärke har. K20D ligger ju i en något högre prisklass än K10D, finns det köpare till Pentax i den prisklassen - och om det finns det, då kan det finnas köpare till Pentax i ännu högre prisklasser. Men om K20D skulle floppa på marknaden, då läggs troligen 645D definitivt ner.
 
Erik_N skrev:
De menar säkert 60-250 mm-objektivet. De hänvisar ju till de som visas under PMA...

Nope han har rätt

Nyheter

2008-01-30
Ytterligare tre nya objektiv visas

Under PMA-mässan i Las Vegas (31/1 till 2/2 2008) visar PENTAX upp ytterligare tre st nya objektiv, utöver de 5 som presenterats tidigare. De 3 nya objektiven är fortfarande under utveckling men väntas i de flesta fall vara klara till sommaren. De nya objektiven är:

DA* 55mm f/1,4 SDM

DA * 600mm f/4,0 ED (IF) SDM

DA 17-70mm f/4,0 AL (IF) SDM
 
Rikard Söderstedt skrev:
Enligt www.pentax.se kommer det också ett DA * 600mm f/4,0 ED (IF) SDM.

Någon som har en aning om varför den inte är med i objektivkartan?

Nej, det kommer inte ett DA Star 600 f/4 ED.
Det är inte med i objektivkartan därför att Pentax.se har skrivit fel på sin hemsida.

Pentax har idag släppt ett internationellt pressmeddelande om att de på PMA mässan kommer att visa DA Star 55 f/1.4, DA Star 60-250 f/4 och DA Star 17-70 f/4 SDM.

Pentax Sverige har släppt ett pressmeddelande om att de på PMA mässan kommer att visa DA Star 55 f/1.4, DA Star 600 f/4 och DA Star 17-70 f/4 SDM.

Det är det internationella pressmeddelandet som är rätt och det från Pentax.se som är fel. Här är länken till det internationella pressmeddelandet, inklusive bilder på de tre objektiven:
http://www.pentax.co.jp/english/news/2008/200808.html
 
madsochmarja skrev:
Roland, va var det 55 tros komma kosta?

Jag har inte sett något pris på 55 f/1.4, och jag tror inte Pentax bestämmer sig föränn strax innan de börjar leverera objektivet.
Men en gissning är kanske runt 6 000 kr.
 
madsochmarja skrev:
WOW 6000spän, då köper jag hellere en Zeiss

Om du vill göra misstaget att anta att Zeiss automatiskt är bättre än ett icke lanserat objektiv som inte har hunnit att testas än, så får det stå för dig. :)

DA Star 55 f/1,4 är APS-C motsvarigheten till FA Star 85 f/1,4 som var sanslöst bra. Pentax har gjort många objektiv genom tiderna som varit minst lika bra som Zeiss - till lägre priser. Zeiss har ett starkt varumärke, men i fråga om optikdesign så står Pentax dem inte efter. Skillnaden är att Pentax gör objektiv i alla klasser för alla prisnivåer, medan Zeiss bara gör för toppklassen.
 
FotoZ skrev:
Om du vill göra misstaget att anta att Zeiss automatiskt är bättre än ett icke lanserat objektiv som inte har hunnit att testas än, så får det stå för dig. :)

DA Star 55 f/1,4 är APS-C motsvarigheten till FA Star 85 f/1,4 som var sanslöst bra. Pentax har gjort många objektiv genom tiderna som varit minst lika bra som Zeiss - till lägre priser. Zeiss har ett starkt varumärke, men i fråga om optikdesign så står Pentax dem inte efter. Skillnaden är att Pentax gör objektiv i alla klasser för alla prisnivåer, medan Zeiss bara gör för toppklassen.

Får väl vänta och se, har inte riktigt behov av autofokus då jag mest fotar porträt
 
jag vet att det är en fråga som är svår att besvara, men är det någon som kan tänka sig vad 60-250/4 kommer att ligga på i pris. snackar vi i klass med 50-135/2,8 ? mer eller mindre?
det verkar vara den lins som lockar mig mest i den nya kartan. eller, den som jag rimligtvis kan motivera att köpa....eller den jag kan tänkas ha tillräckligt stort behov av.
 
FotoZ skrev:
Jag tror att 645D-projektets framtid beror på hur K20D och K200D lyckas på marknaden. Om dessa produkter blir en succé och Hoya tjänar bra pengar på dem, så finns det givetvis ett större intresse att lansera 645D på marknaden än annars. Det beror helt enkelt på vilken styrka varumärke har. K20D ligger ju i en något högre prisklass än K10D, finns det köpare till Pentax i den prisklassen - och om det finns det, då kan det finnas köpare till Pentax i ännu högre prisklasser. Men om K20D skulle floppa på marknaden, då läggs troligen 645D definitivt ner.

Jag tycker definitivt k20d dragit på sig för hög prislapp. 3000 kr mer i listpris för 4 mer megapixels, annars inga större hårdvaruändringar.

Är det såpass mycket dyrare att få sensor från Smasung än från Sony?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.