Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

missnöjd/ledsen kund

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du vill skapa goodwill så kompenserar du kunden för den "missade" videon, och det tycks du också ha erbjudit. Gott så.

Vad som är skälig kompensation är jag nog inte kompetent att bedöma, men knappast hela summan för videofilmandet eftersom kunden har fått en delleverans av utlovat material.

Såvitt jag förstår av din berättelse påverkar inte videofilmande något av stillbildsfotograferandet, så det finns ingen anledning att tillmötesgå krav om bilderna.
 
Om jag får vara så fräck att ge ett tips inför framtiden så är det att skicka en plan för video/foto till kunden (baserat på anteckningar från kundmöten) och be kunden bekräfta att planen är vad ni kom överens om.
 
Om jag får vara så fräck att ge ett tips inför framtiden så är det att skicka en plan för video/foto till kunden (baserat på anteckningar från kundmöten) och be kunden bekräfta att planen är vad ni kom överens om.

Tack, det har redan passerat mina tankar! Så det kommer jag definitivt göra :D
 
Rent ekonomiskt kommer du knappast att sälja de filmerna en gg till.
Så om de får råformatet spelar väl dig egentligen ingen roll?
Om du är nöjd med resultatet med filmen och vill kunna använda det i reklamsyfte så kanske du kan ge bort originalet emot att du får använda filmen i reklamsyfte?
Om du inte redan har den rättigheten....
Men en sådan begäran måste man vara finkänslig att ställa, man vill ju inte ha MER problem på halsen....
 
Kan bara tala för mig själv, men jag hade inte lämnat råmaterialet oavsett de varit nöjda eller inte.


/Stefan
Det tog emot. Men jag lämnade i väg råmaterialet på video. De efterfrågar dock ändå råmaterial på bilder - varför vet jag inte med tanke på att de dem eftersöker är video? Jag börjar fundera på om kunden inte alls är nöjd med något material och vill lämna vidare det till annan, kanske?

Vad gäller egentligen vid personliga tjänster enligt lag? Jag ger mina kunder rätten att reklamera sitt material, men då återgår all rätt på allt material till mig som sedan raderas. Så misstänker att det är något kunden inte vågar göra, men kan ju vända sig till annan för annan redigering?
 
Jag instämmer med Stefan, hade aldrig heller lämnat ut råmaterialet.

Om kunden valt mig för en viss stil och det är den jag levererat så bör de valt en annan fotograf till en början med om de inte är nöjd med den stilen. Risken om de har råmaterialet är ju att bilder med annan stil på redigeringen eller helt oredigerade bilder hittar ut på nätet eller visas i andra sammanhang. Kan bli förvirrande om andra potentiella kunder råkar se detta osv. Det viktigtast är väll att man avtalar om vad som förväntas levereras innan fotegraferingen.
 
Det tog emot. Men jag lämnade i väg råmaterialet på video. De efterfrågar dock ändå råmaterial på bilder - varför vet jag inte med tanke på att de dem eftersöker är video?
Har du frågat dem varför de vill ha råfilerna? Om de inte kan ge något rimligt svar på det finns ingen anledning att ge dem råfilerna imho.
 
Det tog emot. Men jag lämnade i väg råmaterialet på video. De efterfrågar dock ändå råmaterial på bilder - varför vet jag inte med tanke på att de dem eftersöker är video? Jag börjar fundera på om kunden inte alls är nöjd med något material och vill lämna vidare det till annan, kanske?

Vad gäller egentligen vid personliga tjänster enligt lag? Jag ger mina kunder rätten att reklamera sitt material, men då återgår all rätt på allt material till mig som sedan raderas. Så misstänker att det är något kunden inte vågar göra, men kan ju vända sig till annan för annan redigering?

En missnöjd kund kommer hela tiden leta fel och nu har du gett dom råmaterialet så de kan klaga lite till.
Syftet med detta är att de försöker få så mycket rabatt som möjligt. Ger du dom tillgång till bilderna så är det möjligt de kommer klaga på din redigering och be dig göra om det. Mer tid går åt.

Men du kan ju alltid sälja Råmaterialet :)
 
Alla vill ha nöjda kunder. Nöjda kunder sprider ryktet och man får nya kunder.
Missnöjda kunder är värre. De sprider också rykten. Det krävs tio nöjda kunder för att väga upp ryktesspridningen från en (1) missnöjd.
Men vilka nöjda kunder vill man då ha. Den som sprider ryktet att det går bra att förhandla ner priset i efterhand? Eller den som är nöjd med den levererade varan/tjänsten?
 
  • Gilla
Reaktioner: s20
ANNONS