Annons

Hjälp att välja zoom till Fuji X

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag är inne på att skaffa ny standard zoom till min Fujifilm X-S20. I nuläget står valet mellan Tamron 17-70/2,8 och
Fujifilm 16-80/4. Enligt en mängd lästa (och sedda) tester så verkar Tamron 17-70 vara lite vassare, dessutom mer ljusstark.
Dock är den större och tyngre. Fuji 16-80 har fördelen med något bättre omfång, och ser nästan idealisk ut bortsett från F4, och möjligen något sämre bildkvalitet. Någon som har någon av dessa och kan bidra i min frågeställning?
Vill tillägga att jag nu har 18-55 och är egentligen inte missnöjd på något sätt...
 

lonian

Aktiv medlem
Personligen hade jag nog gått på 2.8 objektivet.

Jag har inga av dessa eller din kamera men i slutändan trots tyngden föredrar jag mer ljusskarpa och mer skärpta gluggar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nej, men om vi tänker oss att de är lika bra nedbländat lika långt från sin största bländare så har du ett steg extra med 17-70, dvs även om du beskär lite så kanske det inte blir sämre ur brushänseende om du kan köra ett steg större bländare. Skillnaden i brännvidd, iaf i den långa änden, behöver kanske inte vara så central ur det hänseendet, då den inte är så stor.
 

elgenper

Aktiv medlem
Är du "inte missnöjd" med 18-55, så vore kanske Sigmas 18-50/2.8 något att titta på. Själv hade jag 18-55 ett tag, men blev aldrig särskilt belåten, så det såldes. Sen, i september, hittade jag Sigmat: ungefär samma omfång, 2.8 hela vägen, hyfsat pris och nästan osannolikt litet och kompakt. Och utan att ha gjort några mer vetenskapliga prov med det, så är jag nöjd med bildkvaliteten även på full öppning. Men det bör sägas att jag föredrar fasta brännvidder när jag kan tänka mig att bära lite mer.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag behöver aningen mer vidvinkel än 18-55, där går då Sigma 18-50 bort, annars gör den ett trevligt intryck. Fujifilm 16-55/2,8 vore ett alternativ, men aningen för tungt. Jag skulle kanske köpa ett 16-80 beg för att prova. Som marknaden ser ut, så borde jag inte förlora så mycket om jag är missnöjd med det. De dyker ofta upp (missnöjda köpare som fått det i kit och inte är nöjda?) på annonssidor, och ligger runt 5000 kr. Tamron har jag aldrig sett begagnad.
 

sumpan

Aktiv medlem
Vad ska objektivet användas till? Ska man fjällvandra så kanske vikt och omfång viktigare än ljusstyrkan och ev extra skärpa. Fotar man porträtt vill man väl definitivt ha f/2.8...

För mig har den här typen av "standardzoomar" nästan alltid för kort räckvidd på telesidan varför svaret på frågan för mig blev ett 24-200 som får kompletteras med lämpligt ljusstarkt objektiv vid behov.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Jag hade en XF 18-55/2.8-4 och jag störde mig på att bländaren inte var 2.5 hela vägen och bytte till XF16-55/2.8. Ny saknar jag xf18-55 att ha med på resor. Kompakt o lätt o förvånandsvärt bra. Ända nackdelen är bländaren 2.8-4. XF16-55 är bättre men större o tyngre o lite för stort när man är ute o reser. Sigma 18-50 skall jag ta en titt på och se om det är ett bättre val än xf 18-55.
 

evry

Medlem
Hej Peter!
Jag har också ett 16-80-objektiv som var nytt när jag köpte det. Tycker att det presterar riktigt bra och är lagom storlek och vikt en X-S20 eller en X-T3 som jag använder den på. Tamronen är för lång, tyckte jag när jag kollade på den.
Jag håller på att avveckla min Fuji-fotoutrustning så om du är intresserad kan jag sälja mitt för 5 000 kr om du är intresserad: https://www.facebook.com/groups/1861637034114081/permalink/3825050087772756/?sale_post_id=3825050087772756
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Tycker att 16-80/4 är ett bra objektiv. Har två stycken och det ena används till videofilmning. Det andra kan jag sälja för 5000 kr. Bifogar några jpg-bilder tagna med X-T4 och 16-80/4.
Tack för erbjudandet, men hittade en beg 16-80 på Cyberphoto som jag beställt. Ska bli kul att prova. Ny utrustning tenderar ju att trigga fotograferandet.
 

Anders_99

Aktiv medlem
Ser att jag var sent ute...... men 16-55 / 2.8 är den i särklass skarpaste zoomen som Fuji har. Bytte ut min 18-55 och har inte ångrat mig.
 
ANNONS