Annons

Kan en bild bli bra direkt ur en digital kamera...

Produkter
(logga in för att koppla)
Kijana skrev:
Intressant tråd det här; filosofin framträder hos många fotografer utan alltför filosofiska inlägg.

Jag håller med dig att den är intressant på ett sätt, eftersom den avslöjar så mycket om de idéer och tankar vi har om fotografi och teknik. Vad jag har försökt att uttrycka på detta trubbiga sätt som en kort liten text innebår, det är att jag strävar alltid att få ett så bra råmaterial som möjligt vid fotograferingen. När jag sedan har bilden framför mig på skärmen eller på en utskrift tar jag ställning till hur den ska bearbetas för att nå fram till den idé om bilden som jag hade vid fotograferingen.

Vad jag reser ragg över är idéen om att det finns någon form av objektivitet i att inte bearbeta bilden i efterhand. Att det skulle vara bättre om man inte meckade med bilderna. Det som trådskaparen säger är att om man bearbetar bilden i efterhand förfalskar man den verklighet man såg. Åtminstone är det så jag uppfattar honom. Och då tycker jag att han är naiv och inte förstår den teknik som han arbetar med. Hur vi än gör våra bilder är det inte en objektiv registrering av verkligheten.

Jag arbetar då och då med en oerhört objektiv fotografi. Jag gör reproduktioner av konstverk. De ska vara exakt likadana som originalet. Det resultat som kommer ur kameran är långt från det. Det kräver mycket bearbetning innan jag nått fram till en exakt reproduktion.

När han säger att det var exakt så som det såg ut när han fotograferade sin bild vet jag att han har fel. Vårt seende har en betydligt bättre förmåga att hantera stora kontrastomfång än vad alla fotografiska system har. Vi måste ständigt kompromissa om vilka valörer som vi ska komprimera och vilka valörer som ska expanderas för att få en bra bild av det som vi såg.

När han säger att det inte är fel att det blir svart i skuggorna kan jag bara hålla med. I en del bilder måste det bli svart i skuggorna för att bilden ska vara bra. Men det finns inget objektivt i detta. Jag föredrar att avgöra detta i efterhand när jag sitter med en utskrift i handen och kan titta på den.

Stefan
 
Nu hoppar jag över en massa sidor, orkar inte traggla mig igenom hela tråden.

Jag kommer också säkert att upprepa det som någon har sagt tidigare, men jag kände i alla fall att jag vill hoppa in.

Varför kallar du, Janne, det "okunnighet" om jag exponerar mitt digitala negativ maximalt (d.v.s. histogrammet "till höger") för att sedan, i raw-konverteraren eller photoshop, dra ner bilden i ljusstyrka så att jag får en bild som tonalt motsvarar en "rätt" exponerad bild? Jag gör det ju inte av okunnighet, tvärt om! Jag gör det för att jag vet att det är vägen till en bildfil med största möjliga kvalitet.

I min kamera, en Canon EOS 10D, har jag ingen möjlighet till att välja egna kurvor. Och bruset i de mörkaste "stegen" i bilden blir obehagligt påtagligt. Genom att, i ditt synsätt, felexponera bilden kan jag minska bruset och öka kvaliteten på bilden. Det du kallar felexponering kallar altså jag rätt exponerat - för mig. Jag uttnyttjar mitt verktyg, kameran, på det sätt som jag anser är bäst.

Givetvis skulle mina bilder se ut som skit om jag inte pillade på dom i datorn. Men betyder det att jag inte behärskar exponeringen? Jag anser inte det. Visst kan jag ta "samma" bild genom att exponera på det sätt som du tycker är rätt, men då med mera brus och färre toner i lågdagrarna.

Givetvis har du helt rätt i att datorn bara kan ta bort information, aldrig lägga till (ja, bortsett från kalkylerad information, det du kallar gissningar). Men när man överexponerar för att minimera bruset och maximera tonerna i lågdagrarna så kastar man inte bort någon information. Tvärt om så ökar man informationsmängden. När man sedan "sträcker" ut informationen så blir det givetvis "hack" i histogrammet, men det är inget problem då sensorn i kameran (min kamera) registrerar 12 bitars djup, men man i slutändan endast behöver 8 bitar (när man t.ex. ska skicka till print eller lägga ut bilden på nätet). Fördelarna överväger utan tvekan nackdelarna, tycker jag.

Summa sumarum: Ja, det går att få bra bilder direkt ur kameran utan pill i datorn. Men det går att få bättre bilder (kvalitetsmässigt) genom att utnyttja sitt verktyg på ett optimalt sätt.

Men vad som är rätt för mig behöver inte vara rätt för dig. Vad som är optimalt för mig behöver inte vara optimalt för dig.
Alla är vi olika, alla utnyttjar vi våra verktyg på olika sätt. Det vi alla har gemensamt är slutresultatet, bilderna.

/Christoffer

ps: Nej, jag har inte tagit något av det du skrivit personligt. Jag har skrivit "jag" istället för "man" av ren lathet ;)
 
måste man verkligen få bekräftelse av andra istället för att självständigt köra sitt eget race? varför lägga så mycket fundering eller tyngd på vad andra tycker om sättet man tillverkar sina bilder på?
det känns som en stor osäkerhet och oro för vad andra tycker, om rätt oväsentliga saker.

jag har aldrig, aldrig nånsin ansett att verktyget kameran lyckats göra bilderna färdiga direkt.
tex. så var den enda gången jag plåtat med dia, just för att det var den enda tungstensfilmen som gick att få tag i (men det blev ändå rätt mycket fel i färgerna och en del färgfix efteråt i datorn).
sen 1985 har jag alltid förbättrat bilderna i mörkrummet, med pensel eller i datorn.
jag vet att många anser att jag är en urusel fotograf, som "måste" fixa med efterbehandling.
jag vet att många tycker att man antingen är en fotograf eller en tecknare och inte kan få ihop att det går att kombinera dessa två egenheter.
eller att många tycker att det är "fusk" att efterbehandla sina bilder.

jag försöker respektera att andra tycker så, men jag har mycket svårt att förstå varför det är så och håller inte alls med.
eftersom jag i det närnaste alltid ser vilka förbättringar en bild behöver, eller att kameran omöjligt klarar av att direkt ge mig det slutresultat jag måste ha, så är det helt enkelt efterbehandling som gäller.

jag tycker faktiskt att efterbehandling är skojigare än själva fotograferingen, även om den naturligtvis oxå är fantastiskt rolig.
i efterbehandlingen får jag dessutom nytta av och utlopp för fler talanger än bara den fotografiska.

jag skiter fullständigt (starkt uttryckt) i vad andra tycker om mitt arbete fram till den färdiga bilden, bara så länge jag själv är nöjd med slutresultatet.
visst är det roligt med bekräftelse, men att vägen till målet är så viktigt att det överskuggar själva bildresultatet i sökandet efter bekräftelse.... det känns för mig som om man satt på skygglapparna så man aldrig nånsin kan se dom roliga avtagsvägarna som finns här i livet.
och för mig betyder det att man inte låter sig utvecklas åt vägar som överraskar en själv.
 
Estethia skrev:
måste man verkligen få bekräftelse av andra istället för att självständigt köra sitt eget race? varför lägga så mycket fundering eller tyngd på vad andra tycker om sättet man tillverkar sina bilder på?
det känns som en stor osäkerhet och oro för vad andra tycker, om rätt oväsentliga saker.

jag har aldrig, aldrig nånsin ansett att verktyget kameran lyckats göra bilderna färdiga direkt.
tex. så var den enda gången jag plåtat med dia, just för att det var den enda tungstensfilmen som gick att få tag i (men det blev ändå rätt mycket fel i färgerna och en del färgfix efteråt i datorn).
sen 1985 har jag alltid förbättrat bilderna i mörkrummet, med pensel eller i datorn.
jag vet att många anser att jag är en urusel fotograf, som "måste" fixa med efterbehandling.
jag vet att många tycker att man antingen är en fotograf eller en tecknare och inte kan få ihop att det går att kombinera dessa två egenheter.
eller att många tycker att det är "fusk" att efterbehandla sina bilder.

jag försöker respektera att andra tycker så, men jag har mycket svårt att förstå varför det är så och håller inte alls med.
eftersom jag i det närnaste alltid ser vilka förbättringar en bild behöver, eller att kameran omöjligt klarar av att direkt ge mig det slutresultat jag måste ha, så är det helt enkelt efterbehandling som gäller.

jag tycker faktiskt att efterbehandling är skojigare än själva fotograferingen, även om den naturligtvis oxå är fantastiskt rolig.
i efterbehandlingen får jag dessutom nytta av och utlopp för fler talanger än bara den fotografiska.

jag skiter fullständigt (starkt uttryckt) i vad andra tycker om mitt arbete fram till den färdiga bilden, bara så länge jag själv är nöjd med slutresultatet.
visst är det roligt med bekräftelse, men att vägen till målet är så viktigt att det överskuggar själva bildresultatet i sökandet efter bekräftelse.... det känns för mig som om man satt på skygglapparna så man aldrig nånsin kan se dom roliga avtagsvägarna som finns här i livet.
och för mig betyder det att man inte låter sig utvecklas åt vägar som överraskar en själv.

Trots ditt inledande stycke en så djup förklaring? ;)
 
Re: Re: Kan en bild bli bra direkt ur en digital kamera...

Janne H skrev:
Nej!

I mitt tycke så har du köpt en F1 bil som du kör omkring på 1:ans växel, visst går den framåt men du missar en hel del ;-).
Det handlar inte om att plåta digitalt, det handlar om att jobba digitalt! Om du vill utnyttja det nya mediets alla fördelar!!

mvh.

/Janne
(Plåtat/jobbat digitalt i 10 år)

Vilken teoretiker som inser hur teckningen skulle kunna ha sett ut vet hur det det såg ut IRL?

Är ditt inlägg rent teoretiskt skapat, eller har det med verkligheten att göra i den meningen att din kommentar reflekterar hur bilden skulle kunna ha sett ut i avsikt att avbilda just verligheten.
 
AnWi skrev:

...
Visst måste väl målet, för oss som gillar att fota, att bilden är "färdig" i kameran.
...
/AnWi

Nej, det måste det inte alls. För somliga av oss ja, för andra nej. Kameran är ett verktyg som kan användas på många olika sätt och inget är mer rätt än något annat.

--jalle
 
Arleklint skrev:
Jag kör på nummer 1, för jag tror att skillnaderna ni uppfattar i välexponerade bilder är mer teoretiska än praktiskt upplevda.

Då tror du fel, det är inte teoretiska skillnader, utan helt klara, tydliga skillnader mellan det resultat som man får ut direkt från kameran och det slutresultat som jag strävar efter. Då talar jag inte om att rädda dåliga bilder, utan jag utgår oftast från en optimalt exponerad bild.

Om du släpper tanken på att bearbetningen i Photoshop är något man tar till för att rädda bilder som är slarvigt fotograferade, utan inser att många nöjer sig inte med den bild som de får ut direkt från kameran, hur optimal bilden än må vara exponerad. De kräver mer av sina bilder.

Om du sedan inser att den bild som skapas inte är en objektiv återgivning av det du ser, så är det kanske enklare att förstå varför jag tycker att din hållning är en stor inskränkning på fotografens strävan efter den perfekta bilden. Det finns ingen »äkthet« i den bild som kommer direkt från råkonverteraren eller i JPEG-bilden. Du överlåter beslut om bildens utseende till en annan person bara.

MVH/Stefan
 
Arleklint skrev:
Om vissa delar i denna bild är mörka, är det fel om det var så det såg ut?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=397914&target=_blank
Var det verkligen tre stora diffusa fläckar på himlen när du tog bilden, eller är det din aversion mot efterarbete som gör att du inte heller vill retuschera?

Janne verkar ha satt upp något slags "dogma"-regler för sitt foto, och det är väl helt OK för honom och det kan förvisso också vara intressant att veta om detta när man betraktar en bild. Ungefär som när man kollar en dansk film, man vet att det är en dogmafilm och ser tex inte skakig handkamera som en teknisk miss utan som en del av konceptet. "Varför är det så svart i skuggorna - jo det är ju ett Janne-dogma-foto". (Nu menar jag inte att några skuggor i detta exempel borde ha lyfts, för mig förstördes bilden av dammet där uppe)

Men i slutändan är det rätt ointressant hur fotografen gått tillväga, gillar man bilden så gör man - that's it. Fotografen har en chans att fånga mitt intresse.

För den som vill ha någon slags enad definition på vad manipulation är finns TrustImage. Det finns mycket intressanta resonemang på den sajten, det mest intressanta i sammanhanget är väl det de säger om ton- och färgjusteringar, är OK om det är för att få bilden att överensstämma med fototillfället. Även om man hade plockat lite detaljer ur skuggorna där hade det varit en godkänd bild, däremot inte att ratta hue så himlen blev röd.
 
clindh skrev:
Var det verkligen tre stora diffusa fläckar på himlen när du tog bilden, eller är det din aversion mot efterarbete som gör att du inte heller vill retuschera?

Janne verkar ha satt upp något slags "dogma"-regler för sitt foto, och det är väl helt OK för honom och det kan förvisso också vara intressant att veta om detta när man betraktar en bild. Ungefär som när man kollar en dansk film, man vet att det är en dogmafilm och ser tex inte skakig handkamera som en teknisk miss utan som en del av konceptet. "Varför är det så svart i skuggorna - jo det är ju ett Janne-dogma-foto". (Nu menar jag inte att några skuggor i detta exempel borde ha lyfts, för mig förstördes bilden av dammet där uppe)

Men i slutändan är det rätt ointressant hur fotografen gått tillväga, gillar man bilden så gör man - that's it. Fotografen har en chans att fånga mitt intresse.

För den som vill ha någon slags enad definition på vad manipulation är finns TrustImage. Det finns mycket intressanta resonemang på den sajten, det mest intressanta i sammanhanget är väl det de säger om ton- och färgjusteringar, är OK om det är för att få bilden att överensstämma med fototillfället. Även om man hade plockat lite detaljer ur skuggorna där hade det varit en godkänd bild, däremot inte att ratta hue så himlen blev röd.

Du här rätt Christer, himlen hade inte skräp på sig när jag fotade den, så jag hoppas att jag nu lyckats få bort det :)
 
stefohl skrev:
Vad jag reser ragg över är idéen om att det finns någon form av objektivitet i att inte bearbeta bilden i efterhand. Att det skulle vara bättre om man inte meckade med bilderna. Det som trådskaparen säger är att om man bearbetar bilden i efterhand förfalskar man den verklighet man såg. Åtminstone är det så jag uppfattar honom. Och då tycker jag att han är naiv och inte förstår den teknik som han arbetar med. Hur vi än gör våra bilder är det inte en objektiv registrering av verkligheten.

Då har du missuppfattat mig. Det jag säger är att jag inte kan se någon poäng i att i efterhand dra fram teckningar och tonskalor ur en bild bara för sin egen skull. Det finns ingen regel som säger att en bild är bättre bara för att den innehåller fler toner.
 
Jag hoppas att du inte misstycker, men jag lät din alternativexponering få en minut eller så i photoshop.
http://dumbo.mine.nu/bilder/island42a6b8cf28698.jpg

Skärmen jag sitter vid nu är väl inte helt hundra så det kan hända att färgerna ser lite övermättade ut.
Klart mer stuns än i din "icke alternativ exponering" iaf. Om man sedan gillar det är ju en annan femma. :)
 
Mitt svar på trådens initiala fråga är: Troligen. Men det beror ju förstås också på vad man har för definition av "bra". Om man med "bra" menar att bilden ska efterlikna det man såg så vill jag påstå att det under riktigt soliga dagar är väldigt svårt att få det bra direkt ur kameran. Eller rättare sagt så beror det ju på vilka bildbehandlingsfunktioner kameran automatiskt kan göra. Men personligen så gör jag nog hellre dessa bildbehandlingar manuellt i efterhand än jag låter kameran automatiskt göra det åt mig. Då vet jag att jag får resultatet precis som jag vill på varje enskild bild.
Jag har märkt att du, Janne, konsekvent har undvikit de påståenden om att den bild du först visade i forumet inte överensstämmer med vad du såg. Varför? För jag är lika övertygad som de andra som kommenterat den att du faktiskt såg mycket mer detaljer i lågdagrarna än vad bilden visar. Den andra bilden du lade in för bara några få inlägg sedan ser för mig ut att bättre överensstämma med verkligheten, även om den som bild betraktat inte är lika vacker. Jag tror till och med att du såg ännu mer detaljer i skuggorna än vad som syns på din senaste bild. Därför påstår jag att om det är det du såg som du vill få ut ur kameran så behöver du nog plocka en del fram och tillbaka med olika kurvor i kameran beroende på ljusförhållanden. Och inte ens då kan du få ett exakt resultat från gång till gång eftersom ljuset förändras så gott som hela tiden. I alla fall utomhus.

Men visst. Min eget mål är att bilden ska vara helt färdig direkt i kameran, även om det för mig känns som en utopi. Och jag tycker också att det är rimligt att de flesta siktar på det, eftersom det leder till snabbare och kortare bildbehandling i efterhand, vilket borde vara målet om man yrkesmässigt arbetar med foto. Jag har därför även svårt att förstå er som lika obstinat hävdar att bilden nödvändigtsvis måste bearbetas i efterhand. Målet med fotograferandet är väl för alla att få en resultat de är nöjda med? Om resultatet då är tillfredsställande direkt från kameran, är inte det bra då? Det skulle ju kunna jämföras med en bilmekaniker som troligen helst vill kunna få loss avgassystemet på bilen med enbart hylsnyckel/skiftnyckel/skruvmejsel och slippa använda vinkelslipen.

För att sammanfatta det här så säger jag som flera redan har sagt. Är man nöjd med bilden som den ser ut när den kommer ut från kameran så går det att få bra bilder direkt ur kameran. Är man inte nöjd med bilderna direkt ur kameran så går det inte att få bra bilder direkt ur kameran. Alltså subjektiva bedömningar som varierar från bild till bild och fotograf till fotograf.
 
Rodin skrev:
Jag har märkt att du, Janne, konsekvent har undvikit de påståenden om att den bild du först visade i forumet inte överensstämmer med vad du såg. Varför? För jag är lika övertygad som de andra som kommenterat den att du faktiskt såg mycket mer detaljer i lågdagrarna än vad bilden visar. Den andra bilden du lade in för bara några få inlägg sedan ser för mig ut att bättre överensstämma med verkligheten, även om den som bild betraktat inte är lika vacker. Jag tror till och med att du såg ännu mer detaljer i skuggorna än vad som syns på din senaste bild.

Ber om ursäkt att jag missat kommentera något som sagts. Det är inte avsiktligt från min sida.

Som jag ser vill jag i vissa bilder skapa en viss stämning, i andra bilder vill jag avbilda verkligheten så som den ser ut. I just den bild som blev exempel nu så har du rätt i att min första bild (den som jag själv gillar mest) är mörkare än verkligheten. Det är medvetet.
 
ANNONS