Annons

Kamera som visar bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
En förhandsvisning av den jpeg kameran skulle leverera baserat på de inställningar du har gjort.
Menar du att sökaren skulle få JPG komprimeringsartifakter tillagda? Min kamera har sällan levererat någon JPG-fil, men EVFen har fungerat fint i alla fall.

Min förmodan är att det är en h.265-stream. Men den får säkerligen RAW-konvertering efter dom inställningarna du valt i kameran.
 

janc

Aktiv medlem
Menar du att sökaren skulle få JPG komprimeringsartifakter tillagda? Min kamera har sällan levererat någon JPG-fil, men EVFen har fungerat fint i alla fall.

Min förmodan är att det är en h.265-stream. Men den får säkerligen RAW-konvertering efter dom inställningarna du valt i kameran.
Eftersom sökaren visar en rörlig bild är det givetvis inte en fil utan en förhandsvisning av exponering och "fotostil" så som de skulle tillämpas om du sparar en jpeg fil. För vissa kameror kan man välja bort dennna förhandsvisning d.v.s ingen justering av EVF görs för exponering eller "stil"
 

Falumas

Aktiv medlem
Eftersom sökaren visar en rörlig bild är det givetvis inte en fil utan en förhandsvisning av exponering och "fotostil" så som de skulle tillämpas om du sparar en jpeg fil. För vissa kameror kan man välja bort dennna förhandsvisning d.v.s ingen justering av EVF görs för exponering eller "stil"
Sökaren visar 60 bilder per sekund. Rent teoretiskt skulle det kunna vara 60st JPGer per sekund, men jag ser det som högst osannolikt.

Dom inställningarna sparas även i RAW-filen. Vilket är praktiskt då man kan göra vissa steg för RAW-konverteringen redan innan man tar kortet. Kan spara tid vid datorn.
 

janc

Aktiv medlem
Sökaren visar 60 bilder per sekund. Rent teoretiskt skulle det kunna vara 60st JPGer per sekund, men jag ser det som högst osannolikt.

Dom inställningarna sparas även i RAW-filen. Vilket är praktiskt då man kan göra vissa steg för RAW-konverteringen redan innan man tar kortet. Kan spara tid vid datorn.
Det är en ren implementeringsfråga som jag med varm hand lämnar till kameratillverkarnas designteam 😉

Lightroom Classic kan (för respektive kamerahus) ställas in så att dessa val inklusive bildformat tillämpas vid importen vilket har både för och nackdelar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Sökaren visar 60 bilder per sekund.
Min spegellösa visar till och med det dubbla.
Givetvis är det en behandlad bild som visas i sökaren. Åtminstone om man vill. Det går att ställa sökaren i olika simuleringslägen.
Exempelvis visas resultatet av vitbalanseringen direkt i sökaren. Men man behöver förstås inte fixa en komplett jpeg i full upplösning för att visa en sökarbild som inte ens är på sex megapixel.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Sökaren visar 60 bilder per sekund. Rent teoretiskt skulle det kunna vara 60st JPGer per sekund, men jag ser det som högst osannolikt.

Dom inställningarna sparas även i RAW-filen. Vilket är praktiskt då man kan göra vissa steg för RAW-konverteringen redan innan man tar kortet. Kan spara tid vid datorn.
Fast å andra sidan fotograferar du i RAW men ställer in sökaren att visa svartvitt är det fortfarande färgbilder i RAW du laddar ned till datorn. Att visa 60 bilder per sekund i sökaren fordrar att RAW data behandlas och komprimeras med någon snabb metod. Tillverkarana tillverkarna brukar inte specificera vilken metod, men att man använder jpeg är kanske inte så osannolikt eftersom mjukvara för detta redan finns i kameran. De flesta RAW redigeringsprogram bryr sig inte om kamerans bildprofiler även om data om sådant inkluderats i RAW filen
 

ztenlund

Aktiv medlem
"Förmodligen" är ett viktigt ord i sammanhanget. AI-motorerna killgissar. Oftast har de ganska rätt, men de har aldrig helt rätt.
Här beror det ju en del på vad de faktiskt gör hur stor betydelse det har för själva innehållet i bilden. Avståndet mellan Samsungs inklistrande av diverse hela bilddetaljer, såsom den (in)famösa månskivan, och att utifrån befintlig bildinformation gissa hur minimala detaljer i fjädrar borde se ut, är ganska långt.

Men det är ju fritt att använda mer konventionell brusreducering också, precis som kameran gör själv ändå när man inte "fifflar"...
 

Aahlborg

Aktiv medlem
Fast å andra sidan fotograferar du i RAW men ställer in sökaren att visa svartvitt är det fortfarande färgbilder i RAW du laddar ned till datorn. Att visa 60 bilder per sekund i sökaren fordrar att RAW data behandlas och komprimeras med någon snabb metod. Tillverkarana tillverkarna brukar inte specificera vilken metod, men att man använder jpeg är kanske inte så osannolikt eftersom mjukvara för detta redan finns i kameran. De flesta RAW redigeringsprogram bryr sig inte om kamerans bildprofiler även om data om sådant inkluderats i RAW filen
Det som visas i sökaren är inte samma bild som sparas på kortet. Få sensorer klarar att läsa ut en hel RAW 120 ggr i sekunden (A9III är väl det enda undantaget). Istället hoppar man över några pixlar och läser ut en mindre bild som ungefär motsvarar sökarens upplösning och med lägre bitdjup (ca 10 bitar istället för 16 bitar). Denna bilden processas snabbt för att få ut AF-information och exponering och behandlas sedan för att ungefär motsvara det man får i en riktig exponering. JPEG och H.265 är codecs för att komprimera bilder för lagring eller strömning men något sådant har man inte tid för utan den okomprimerade bilden visas som den är och sen slängs den.

Z9 har möjlighet att ta 120 bilder per sekund men bara i 11 MP JPEG. Förmodligen läser de ut en 4K-bild (ca 11MP) från sensorn i 10-12 bitar vilket duger till en JPEG-bild.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Absolut men för att få bra bilder på distans, måste man ha kombination bra kamera med vettig sensor och objektiv.
Och det är just det jag efterfrågar här.
Resterande tjafs är jag inte intresserad av.
Grundfrågan är vilken kamera, och då inte gamla DSLR eftersom de har många nackdelar som jag påpekat i första inlägget.
Sedan kommer mängder av kommentarer från gamla uvar som ska försvara gammal utrustning, men gör det i en annan tråd.

Läs huvudfrågan jag ställde. Det räcker med kort enkelt svar. Jag frågar inte efter program att fiffla med, jag frågar om kamera utrustning.
Viktigast är en kunnig fotograf!
 

Falumas

Aktiv medlem
Min spegellösa visar till och med det dubbla.
Givetvis är det en behandlad bild som visas i sökaren. Åtminstone om man vill. Det går att ställa sökaren i olika simuleringslägen.
Exempelvis visas resultatet av vitbalanseringen direkt i sökaren. Men man behöver förstås inte fixa en komplett jpeg i full upplösning för att visa en sökarbild som inte ens är på sex megapixel.
Och varför skulle man överhuvudtaget fixa en JPG? Jag kan inte förstå varför en JPG skulle ha något som helst mer EVF-bilden att göra.
 

Falumas

Aktiv medlem
Fast å andra sidan fotograferar du i RAW men ställer in sökaren att visa svartvitt är det fortfarande färgbilder i RAW du laddar ned till datorn. Att visa 60 bilder per sekund i sökaren fordrar att RAW data behandlas och komprimeras med någon snabb metod. Tillverkarana tillverkarna brukar inte specificera vilken metod, men att man använder jpeg är kanske inte så osannolikt eftersom mjukvara för detta redan finns i kameran. De flesta RAW redigeringsprogram bryr sig inte om kamerans bildprofiler även om data om sådant inkluderats i RAW filen
Jo det är osannolikt. Databussen mellan sensorn och EVFen är säkerligen tillräckligt snabb och bred för att JPG-komprimering skall vara nödvändig. Så att komprimera datat från sensorn, skicka det till EVFen och sedan dekomprimera datat i EVFen låter synnerligen korkat. Det kräver dessutom att EVFen har en separat processor.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Här beror det ju en del på vad de faktiskt gör hur stor betydelse det har för själva innehållet i bilden. Avståndet mellan Samsungs inklistrande av diverse hela bilddetaljer, såsom den (in)famösa månskivan, och att utifrån befintlig bildinformation gissa hur minimala detaljer i fjädrar borde se ut, är ganska långt.
Javisst, det är ju precis det jag säger: Oftast har de ganska rätt.

Men steget från det till att tro att AI faktiskt återskapar verkliga detaljer (som vissa flitiga FS-skribenter hävdat i andra trådar) är väldigt långt.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har ett jätteproblem med systemkameror dslr.
Fotar enbart genom sökarfönster eftersom bildkvaliteten på displayer är värdelös
När jag titrar genom sökaren har jag en perfekt bild men när jag titrar på bilden är det någon hittepå bild kameran skapat efter inställning jag har

Vilken kamera visar bilden som den blir när jag trycker på avtryckaren???
Oavsett vilken kamera du än väljer så kommer inte bilden bli så som du ser det i verkligheten då din nuvarande sökare visar just verkligheten. Du kan välja att fota med displayen i stället och blir det svårt att se på displayen så kan du skaffa någon sådan här för att bilden skall synas tydligare. bild.jpg
 
ANNONS