Annons

Kamera&Bild i print har försvunnit.

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack och lov ser verkligheten inte riktigt ut som du tror. Till exempel har DN mer än dubbelt så många betalande digitala prenumeranter (och antalet ökar snabbt) som antalet prenumeranter på papperstidningen — och gör rekordstor vinst, över 200 miljoner kr. Den där idén om att ”allt ska vara gratis” var kanske vanlig för 20 år sedan, men tjänster som Spotify och Netflix har gjort att folk har vant sig vid att betala för olika typer av medier på nätet.

Det är väl inte speciellt konstigt att folk hellre betalar 149kr i månaden för DN digitalt = 1788kr per år istället för 7788kr per år i tidningsformat. Man sparar ju 6000kr. Dåliga pensioner, dyra hyror och mycket ensamstående har helt enkelt inte råd. Vad tror du snittåldern ligger på på DNs prenumeranter?

Jag lever och jobbar i en värld där de flesta är mellan 20 och 40 och de har ett helt annat tankesätt och syn på ekonomin och vad pengarna läggs och sparas till skillnad mot en 60 plussare.
 
Det handlar Inte alls om att ”allt ska vara gratis”. Själv läser jag fyra dagstidningar och mängder av magasin på min iPad och betalar för dem alla. Den ”nya” tekniken slår det medeltida bläck-på-papper med hästlängder i både kvalitet och bekvämlighet. Dessutom extremt resurssnålt.
Det är troligt att den nya distributionsformen är resurssnålare för producenten än den tidigare, men hur resurssnål den är för konsumenten tror jag är svårare att bedöma.
 
Om man inte har problem att läsa på engelska kan jag varmt rekommendera Black+White Photography. Mer om foto än om teknik.

Finns den som "magasin tryckt på papper"?
 
Jag har fortfarande papperstidning på prenumeration hem till brevlådan. Fast den har gått ner till tredagarstidning från att ha varit femdagars förr i tiden.

Jag känner att jag behöver tidningen. Jag eldar med ved.
 
Det är märkligt att se hur snabbt den här tråden förändras, från att handla om Kamera&Bild i print, till prenumeration av Dagens Nyheter, med eller utan papper för vedantändning!
 
Bilder på papper (plus digital ”companion”) - inte billigt men som jag ser det värt pengarna.

 
Personligen tror jag mer pa att som bl.a Lenswork ha en separat redigerad / layoutad digital utgåva istället för att trycka in en kopia av den tryckta utgåvan i en app.

 
När publika internettjänster var nytt runt mitten av 90-talet kom en massa affärsider som byggde på att allt skulle verka vara gratis d.v.s. betalas indirekt via reklam eller prenumerationer ( ”du får låna en bil om du lovar att bara tanka på Y-bolagets mackar” ) alternativt via micro betalningar typ ”betala dagstidningen per ord du läser. Stockholms kollektivtrafik kämpade med drivor av tryckta gratisridningar. Ingen av dessa affärsidéer slog tack och lov och gratistidningarna är väl borstädade sedan länge.

För egen del köper jag både böcker och tidningar på papper men då handlar det om sådant som inte fungerar (i alla fall inte lika bra) digitalt.

Sedan finns det aspekter som arkivering mm som inte berörts här.
 
Med kraftigt ökade priser på bland annat papper, tryck och distribution så skulle jag tro att det här är en ren överlevnadsfråga för Kamera & Bild. Det kanske också är anledningen till den dåliga framförhållningen för det här beskedet.

Lösnummerförsäljningen har sjunkit drastiskt för alla sorters tryckta tidningar de senaste åren. Det gör att handlarna minskar antalet hyllmeter för tidningar som i sin tur minskar försäljningen osv ...

Det finns en kritisk punkt där det inte längre är lönsamt att sälja lösnummer och man får hålla sig till prenumerationer. Nästa lågvattenmärke blir när tryck och distribution överstiger intäkterna. Då får man helt sluta med tryckta tidningar.

Som fd chefredaktör för Kamera & Bild är det tråkigt att se den negativa utvecklingen. Förutom att de inte längre tycker tidningen har en av journalisterna fått sluta.
 
Lösnummerförsäljningen har sjunkit drastiskt för alla sorters tryckta tidningar de senaste åren. Det gör att handlarna minskar antalet hyllmeter för tidningar som i sin tur minskar försäljningen osv ...

Det finns en kritisk punkt där det inte längre är lönsamt att sälja lösnummer och man får hålla sig till prenumerationer. Nästa lågvattenmärke blir när tryck och distribution överstiger intäkterna. Då får man helt sluta med tryckta tidningar.

Som fd chefredaktör för Kamera & Bild är det tråkigt att se den negativa utvecklingen. Förutom att de inte längre tycker tidningen har en av journalisterna fått sluta.

Skogen ska ju fixa det mesta nu för tiden och kampen om skogsbaserade produkter ökar. Globaliseringen av handeln har drivit fram rena emballageraseriet och allt det behovet kan ju inte täckas med återvinning så kampen om pappret är hård och det driver upp priserna.
 
Skogen ska ju fixa det mesta nu för tiden och kampen om skogsbaserade produkter ökar. Globaliseringen av handeln har drivit fram rena emballageraseriet och allt det behovet kan ju inte täckas med återvinning så kampen om pappret är hård och det driver upp priserna.
Skogen ska fixa biologisk mångfald också, så den får inte avverkas lika mycket som förr.
 
Jag skall nog inte lägga mig i den här tråden allt för mycket, ty jag kan för lite om tidningstryckeriets konst och ekonomi! Men när det gäller informationsspridning i foto-världen, som är printat på papper, vill jag gärna ha tillgång till fler än ett magasin att bläddra i. Därför får jag en känsla av sorg och saknad när Kamera&Bild försvinner från min läshörna. Om inte också Fotosidan Magasin går samma öde tillmötes, blir den ensam kvar och kommer att sakna välbehövlig konkurrens!
 
Jag skall nog inte lägga mig i den här tråden allt för mycket, ty jag kan för lite om tidningstryckeriets konst och ekonomi! Men när det gäller informationsspridning i foto-världen, som är printat på papper, vill jag gärna ha tillgång till fler än ett magasin att bläddra i. Därför får jag en känsla av sorg och saknad när Kamera&Bild försvinner från min läshörna. Om inte också Fotosidan Magasin går samma öde tillmötes, blir den ensam kvar och kommer att sakna välbehövlig konkurrens!
Du får då snegla utanför Sveriges gränser eftersom vi pga vårt smala språk alltid varit ett lilleputtland för magasin. Jag vet förvisso inte om avvecklingen gått ännu längre där nu men när jag besökte olika länder förr så slogs man av det enorma utbudet av tidningar inom alla möjliga områden.
 
Ja, den går att prenumerera på som papperstidning. Riktigt fint papper är det i den.

 
Synd att man inte kan få det att fungera. Vore trevligt om de kunde få till 1-2 nummer i papper per år och köra resten digitalt. Att se en bild på papper är en helt annan känsla mot att se den på skärm.
Jag tror absolut att tidningar kommer finnas kvar på papper ganska lång tid framöver, dock i lägre upplaga och mer specifika publikationer.
 
ANNONS