Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera&Bild i print har försvunnit.

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan O E

Aktiv medlem
Även om det är en direkt konkurrent till Fotosidan tycker jag att det är tråkigt att den inte kommer finnas som magasin i tryck längre. Jag har haft prenumeration på båda tidningarna. Jag föredrar alltid en tidning eller magasin framför att titta på bilderna och läsa på en skärm hela dagarna. Förra numret var deras sista som gått ut i tryck.

Hoppas inte Fotosidan går samma väg.

Mvh. Johan O E
 
Senast ändrad:

Malcao

Avslutat medlemskap
Tror det är svårt för tryckt media att i längden konkurrera med nätet när det gäller ”hårdvara”, nyheter och tester av produkter.
Kan varmt rekommendera norska fotografi om man är intresserad av just fotografi, stor bredd och hög kvalitet på bilder och intressanta fotografer och befriande fri från teknik.
 

Micromundus

Aktiv medlem
Var läste du om det? Hittar ingen sån info. Vore intressant att läsa om det från källan.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Tack så mycket, Håkan. Kollade faktiskt på hemsidan och magasinets avdelning där men klickade en gång för lite! Det var uppenbarligen inget som de ville basunera ut…

Ja, lite trist kanske det är men jag förstår dem. Själv läser jag inte många magasin nuförtiden och då bara digitalt via Readly. De gånger jag har köpt Fotosidan Magasin de senaste åren är när jag fått in en bild eller nu senast i nummer 2 i år, då där fanns en artikel om mig. Eller, rättare sagt, så fick jag tillskickat mig ett ex som tack för medverkan men min mor som bor i Sverige köpte ett ex.

Det skulle inte ha känts lika bra med artikeln om den bara funnits i en digital version av en tidning måste erkännas. Oh well…
 

1943

Ny medlem
Jag tycker det bedrövligt av Kamera o. Bild hur dom beter beter sig.
I senaste numret säger dom att nästa nummer fyra skall finnas i butik i mitten av augusti.
Jag är prenumerant och fick ett mejl för några dagar sedan att kommande nummer blir digitalt i fortsättningen. Uselt KB!
Jag fick samtidigt en länk till det kommande numret digitalt av rekordusel kvalitet som man behöver förstoringsglas för kunna läsa,
KB kommer att tappa prenumeranter det är jag övertygad om.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Jag tycker det bedrövligt av Kamera o. Bild hur dom beter beter sig.
I senaste numret säger dom att nästa nummer fyra skall finnas i butik i mitten av augusti.
Jag är prenumerant och fick ett mejl för några dagar sedan att kommande nummer blir digitalt i fortsättningen. Uselt KB!
Jag fick samtidigt en länk till det kommande numret digitalt av rekordusel kvalitet som man behöver förstoringsglas för kunna läsa,
KB kommer att tappa prenumeranter det är jag övertygad om.
Håller med om att det är bedrövligt. Har också fått ett digitalt meddelande om den plötsliga förändringen efter att nyligen betalat för magasinet Kamera&Bild för ytterligare ett år framåt. Jag prenumererar på den och Fotosidan för att jag stundom skall kunna sitta ner i skumrasket under en lampa och bläddra i ett riktig pappersmagasin av god kvalitet. Kan vara skönt att nån gång slippa att rulla texter på datorskärmen!

Jag kommer såklart att begära att avsluta Kamera&Bild:s digitala magasin och kräva pengarna tillbaka, det är ju inte det här jag har beställt!
 

Ventures

Aktiv medlem
Senast jag köpte en tidning var för flera år sedan då de publicerade en av mina bilder i Classic Motor. De betalade aldrig för bilden trots påminnelser...

Tidningar var, förutom böcker, källan till inspiration och information. Idag är en annan tid.
 

abbebus

Aktiv medlem
Med kraftigt ökade priser på bland annat papper, tryck och distribution så skulle jag tro att det här är en ren överlevnadsfråga för Kamera & Bild. Det kanske också är anledningen till den dåliga framförhållningen för det här beskedet.

Jag brukar läsa K&B i Readly-appen och kommer såklart att fortsätta med det.

Tyvärr för alla oss som gillar att läsa fotomagasin på papper så minskar utbudet stadigt. Hoppas att Fotosidan kan hänga i och fortsätta komma ut i tryckt form, även om tidningen lär kosta mer framöver. Kan också tipsa om LFI, som är ett snyggt magasin med bra fotografi.
 

Johan O E

Aktiv medlem
Senast jag köpte en tidning var för flera år sedan då de publicerade en av mina bilder i Classic Motor. De betalade aldrig för bilden trots påminnelser...

Tidningar var, förutom böcker, källan till inspiration och information. Idag är en annan tid.
Det finns många av oss som föredrar att se bilder i print istället för på bakupplysta skärmar, det samma gäller läsning.
Ju fler som blir lata/snåla och bara har accepterat att det är nya tider och allt skall vara gratis, ju fler tidningar kommer försvinna. Om det är någon form av magasin som borde finnas så är det ju just Fototidningar.
/ Johan
 

Frekeman

Aktiv medlem
Tyvärr för alla oss som gillar att läsa fotomagasin på papper så minskar utbudet stadigt. Hoppas att Fotosidan kan hänga i och fortsätta komma ut i tryckt form, även om tidningen lär kosta mer framöver. Kan också tipsa om LFI, som är ett snyggt magasin med bra fotografi.
Jag hoppas också på det och kan högljutt instämma i tipset om LFI, som jag har en del fysiska exemplar av men köpt avsevärt många fler av i LFI-appen. LFI står, för den som inte vet, för Leica Fotografie International och fokuserar på den typ av fotografi som förknippas med det företaget. Så väldigt få djur-, natur- eller landskapsbilder, vilket passar mig alldeles utmärkt! :)
 

Frekeman

Aktiv medlem
Det finns många av oss som föredrar att se bilder i print istället för på bakupplysta skärmar, det samma gäller läsning.
Ju fler som blir lata/snåla och bara har accepterat att det är nya tider och allt skall vara gratis, ju fler tidningar kommer försvinna. Om det är någon form av magasin som borde finnas så är det ju just Fototidningar.
/ Johan
Kamera&Bild – och även Fotosidan Magasin – innehåller så mycket mer än den konstnärliga biten av fotografi. Tänker på alla tester, prylnyheter etc. För mig är detta negativt och i den utsträckning jag skulle köpa fysiska tidningar så vore det ifall det vore fokus på bilder istället för det andra. Men jag tror tyvärr att bilden för de flesta fotografer motsägelsefullt inte betyder så mycket vilket innebär att det förmodligen finns en för liten publik för att det skall löna sig att publicera en tidning i tryck.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kamera&Bild – och även Fotosidan Magasin – innehåller så mycket mer än den konstnärliga biten av fotografi. Tänker på alla tester, prylnyheter etc. För mig är detta negativt och i den utsträckning jag skulle köpa fysiska tidningar så vore det ifall det vore fokus på bilder istället för det andra. Men jag tror tyvärr att bilden för de flesta fotografer motsägelsefullt inte betyder så mycket.
FS Magasin hade från början idén att inte ha kameratester o dyl, men det höll inte jättelänge.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ju fler som blir lata/snåla och bara har accepterat att det är nya tider och allt skall vara gratis, ju fler tidningar kommer försvinna. Om det är någon form av magasin som borde finnas så är det ju just Fototidningar.
/ Johan
Det handlar Inte alls om att ”allt ska vara gratis”. Själv läser jag fyra dagstidningar och mängder av magasin på min iPad och betalar för dem alla. Den ”nya” tekniken slår det medeltida bläck-på-papper med hästlängder i både kvalitet och bekvämlighet. Dessutom extremt resurssnålt.
 

Johan O E

Aktiv medlem
Det handlar Inte alls om att ”allt ska vara gratis”. Själv läser jag fyra dagstidningar och mängder av magasin på min iPad och betalar för dem alla. Den ”nya” tekniken slår det medeltida bläck-på-papper med hästlängder i både kvalitet och bekvämlighet. Dessutom extremt resurssnålt.
Bara för att du läser dagstidningar och magasin på din ipad betyder det inte att alla gör det. Jag tror de flesta under 30 knappt prenumererar på något förutom Netflix o Spotify. I dagens samhälle är det faktiskt så att folk vill ha det mesta som de kan få gratis, speciellt i sin telefon. Varför gå på bio när man kan låna farsans Netflix, varför lyssna på musik när man kan ha syrrans Spotify konto, varför gå på konsert när man kan se det på Youtube, detta är väldigt vanliga konversationer jag hamnar i ganska ofta med även folk i min egen ålder (43). Som arbetande musiker har jag märkt att snittåldern på de som går på konserter har ökat drastiskt de senaste åren. De unga går helt enkelt inte på mindre konserter längre t.ex sist jag var på Pustervik i Göteborg var vi ca 200 personer. De i bandet var mellan 25 och 35år i publiken räknade jag till max 10 personer under 40år de flesta var +55. Festival efter festival dör ut och även livemusik ställen etc. Sweden rock håller än då rockers kommer alltid att vara rockers där är snittåldern 39år. De största festivalerna i Sverige där snittåldern var 23 för bara 15 år sedan finns inte kvar idag.
Den nya tekniken? De flesta som tittar på bilder i västvärlden ser bilderna på instagram och på sin lilla skärm. En ca 1 till 2mp bild dvs. En helsida i ett magasin slår det med hästlängder. Och det är inte många sekunder som läggs på att beundra en bild på instagram heller. Så himla mycket av det fysiska försvinner. Pratade nyss med en vän vars tonårsdotter hade skaffat sig en AI kompis som hon hänger med mer än sina gamla vänner. Det är bara en tidsfråga innan det också tar över den yngre generationen. Då spara de pengar på fika, födelsedagar etc etc det är ju gratis😁 helt sjukt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Bara för att du läser dagstidningar och magasin på din ipad betyder det inte att alla gör det. Jag tror de flesta under 30 knappt prenumererar på något förutom Netflix o Spotify. I dagens samhälle är det faktiskt så att folk vill ha det mesta som de kan få gratis, speciellt i sin telefon. Varför gå på bio när man kan låna farsans Netflix, varför lyssna på musik när man kan ha syrrans Spotify konto, varför gå på konsert när man kan se det på Youtube, detta är väldigt vanliga konversationer jag hamnar i ganska ofta med även folk i min egen ålder (43). Som arbetande musiker har jag märkt att snittåldern på de som går på konserter har ökat drastiskt de senaste åren. De unga går helt enkelt inte på mindre konserter längre t.ex sist jag var på Pustervik i Göteborg var vi ca 200 personer. De i bandet var mellan 25 och 35år i publiken räknade jag till max 10 personer under 40år de flesta var +55. Festival efter festival dör ut och även livemusik ställen etc. Sweden rock håller än då rockers kommer alltid att vara rockers där är snittåldern 39år. De största festivalerna i Sverige där snittåldern var 23 för bara 15 år sedan finns inte kvar idag.
Den nya tekniken? De flesta som tittar på bilder i västvärlden ser bilderna på instagram och på sin lilla skärm. En ca 1 till 2mp bild dvs. En helsida i ett magasin slår det med hästlängder. Och det är inte många sekunder som läggs på att beundra en bild på instagram heller. Så himla mycket av det fysiska försvinner. Pratade nyss med en vän vars tonårsdotter hade skaffat sig en AI kompis som hon hänger med mer än sina gamla vänner. Det är bara en tidsfråga innan det också tar över den yngre generationen. Då spara de pengar på fika, födelsedagar etc etc det är ju gratis😁 helt sjukt.
Tekniken har bäddat för det.
Vi äldre som minns doften av en ny LP eller senaste magasinet i brevlådan blir allt färre och påverkar utvecklingen allt mindre, (även om vi var med och skapade den mobila revolutionen). Skulle den yngre generationen inte uppskatta de nya innovationerna skulle tekniken självdö. Det gör den också om lönsamheten uteblir (där är förstås Spotify ett undantag, än så länge). Gratisanvändningen kommer att finnas så länge det är tekniskt möjligt. Alla vill spara pengar, vilket är ohållbart i längden.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Bara för att du läser dagstidningar och magasin på din ipad betyder det inte att alla gör det. Jag tror de flesta under 30 knappt prenumererar på något förutom Netflix o Spotify. I dagens samhälle är det faktiskt så att folk vill ha det mesta som de kan få gratis, speciellt i sin telefon.
Tack och lov ser verkligheten inte riktigt ut som du tror. Till exempel har DN mer än dubbelt så många betalande digitala prenumeranter (och antalet ökar snabbt) som antalet prenumeranter på papperstidningen — och gör rekordstor vinst, över 200 miljoner kr. Den där idén om att ”allt ska vara gratis” var kanske vanlig för 20 år sedan, men tjänster som Spotify och Netflix har gjort att folk har vant sig vid att betala för olika typer av medier på nätet.
 

Cygni

Aktiv medlem
Om man inte har problem att läsa på engelska kan jag varmt rekommendera Black+White Photography. Mer om foto än om teknik.

 
ANNONS