Annons

Köpråd extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)
Eventuella problem med snurrdiskar lär uppträda efter att de har varit oanvända ganska länge. Smörjmedel som ändrar egenskaper med tiden, t.ex.

En migrering av arkivet är alltså lämplig att göra regelbundet oavsett vilket medium man använder.
 
Det är dock en rejäl skillnad hur länge en "snurrdisk" garanteras hålla data jämfört med en SSD. När man levererar industriella produkter ligger dessa ibland i reservdelsförråd ganska länge innan de kopplas in. Då är det ett problem med att SW som ligger på diskar kan försvinna. Min erfarenhet är att även med betydligt dyrare SSD-typer än vad konsumenter använder hittade vi ingen leverantör som kunde garantera mer än 3 månader för en SSD.

I verkligheten håller de datat mer än 3 månader i de flesta fall men det visar på problemet. För magnetiskt lagring (snurrdiskar) fanns inte detta problem eftersom de håller datat tillräckligt länge för att man inte ska se problemet i detta fall.
Ok, då letar jag efter ruggad HD det börjar bli ont om dessa. Jag brukar skaffa nya efter några åroch lagrar alltid i två yttre HD men nu har jag haft en period på 5 år där jag inte har tagit tillräcklgt bra bilder för att skaffa nya lagringsmedier. Så nu är det dags att ta tag i detta igen.
 
ANNONS