Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använda extern LaCie 2 TB SSD till Mac Mini M1 med 1 TB internt minne?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Hur få till vettig filhantering?

(Molnet inte aktuellt. Jag gillar sladdar bättre än trådlöst. Ingen vän av Time Machine.)

Jag har en Mac Mini M1 med minne 1 TB. Nu är det bara 195 GB ledigt av totalt tillgängliga 995 GB. Det märks på prestanda.

Har nu köpt en LaCie Rugged SSD Pro om 2 TB. Den kopplas med Thunderbolt 3 kabel till datorn vilket ska funka bra.

Min tanke var att först flytta över alla minnesfiler till LaCien, sen radera typ 700 GB fotofiler i datorn, och sen jobba i datorn. Nya bildfiler skulle sparas i både datorn och LaCien. Då skulle LaCien ha alla bildfilerna, datorn bara de nya. Textfilerna tar inte mycket plats och kan lagras på båda ställena.

Befintlig backup ärt dels på gamla hårddiskar, dels 2 parallella 1 TB SSD, såna som är små och blir heta vid drift. Jag har Super Duper som backupprogram. Det funkade utmärkt förr, men jag har inte fått det att funka lika smidigt med nya Mac M1. Förr fyllde programmet på med nya filer, nu raderar det allt på den externa enheten innan det lagrar in ny version.

Nu då det är skarpt läge har jag blivit opsäker på hur man gör. Tacksam för tips!

Måns H
 

Swexplorer

Medlem
Om du vill köpa mer grejer:

Du kan göra en klon på Systemet (om du inte vill göra fabriksåterställning) och installera en 4Tb SSD eller åtminstone 2 Tb. Det finns bra videor på youtube.

Kan du ha en sladd utan att det stör kan du ha en inkapslad SSD kopplad via Thunderbolt 3. Du får snabba hastigheter.

Använd hårddisken till enbart lagring av gamla filer du vill spara.

Utan att köpa något extra:

Spara alla filer på hårddisken och gör en fabriksåterställning.

Skaffa en bra Mac-kompis som kan tipsa dig om smarta funktioner som filhantering och struktur.

Lycka till.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Med den nya LaCie är du ju en bra bit på väg. Du har nu mer utrymme och kan fördela filerna efter tycke och smak, där kan jag inte råda dig.

Men som du beskriver backupen verkar underligt. Menar du att Super Duper raderar backupdisken innan den börjar kopiera? Helt galet i så fall, det innebär ju att du står utan backup en stund innan kopieringen är klar.

Du bör kolla om det finns någon inställning i programmet som orsakar detta, och sedan ändra på det.
Annars ska du nog byta backupprogram, till exempel till Carbon Copy Cloner som jag tycker fungerar utmärkt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Själv har jag alla användarfiler på externdisk och endast programfiler samt några få bildfiler under arbete på interndisken. De bildfiler jag har temporärt på interndisken har jag också som en temporär backup på externdisken. Det är endast externdisken jag gör backup på, allt viktigt finns där. Enkelt vid datorbyte mm, att veta att det är endast externdisken som betyder något
 

Måns H

Aktiv medlem
@ PMD: Säkert bara ovanan. Och att det funkade så bra med Super Duper. Nu kanske jag ska formatera LaCien till Mac så att jag kan ha Time Machine i den.
 
Senast ändrad:

Måns H

Aktiv medlem
Tomasz: Jag har tredubbla backups men slår ju nu i taket för dom.

Jag hade kontakt med David Nanian på Super Duper om detta då jag bytte till Mac M1 för ett par tre år sen. Han var trevlig men löste inte problemet. Så jag har backuppat med radera/återskapa sen dess. Det kanske var övergående. Kanske dom fått ordning på hur silicon Mac funkar. Ska testa. (Jag har en urgammal licens men i princip ska den gälla.)
 

pdahlen

Aktiv medlem
@ Peter: Tack för svar! Låter rejält. Hur har du backup, på SSD eller hårddisk?
Mina backupdiskar är ”vanliga” diskar, det sägs att SSD behöver köras mer regelbundet och inte så lämpade för långtidsförvaring. Sedan är ju det vanliga billigare och särskilt med alla rawfiler så tar ju det en del plats
 

Måns H

Aktiv medlem
Om du vill köpa mer grejer:

Du kan göra en klon på Systemet (om du inte vill göra fabriksåterställning) och installera en 4Tb SSD eller åtminstone 2 Tb. Det finns bra videor på youtube.

Kan du ha en sladd utan att det stör kan du ha en inkapslad SSD kopplad via Thunderbolt 3. Du får snabba hastigheter.

Använd hårddisken till enbart lagring av gamla filer du vill spara.

Utan att köpa något extra:

Spara alla filer på hårddisken och gör en fabriksåterställning.

Skaffa en bra Mac-kompis som kan tipsa dig om smarta funktioner som filhantering och struktur.

Lycka till.
Tack för svar! Ska kolla dina tips!
 

törnan

Aktiv medlem
Om du vill köpa mer grejer:

Du kan göra en klon på Systemet (om du inte vill göra fabriksåterställning) och installera en 4Tb SSD eller åtminstone 2 Tb. Det finns bra videor på youtube.

Kan du ha en sladd utan att det stör kan du ha en inkapslad SSD kopplad via Thunderbolt 3. Du får snabba hastigheter.

Använd hårddisken till enbart lagring av gamla filer du vill spara.

Utan att köpa något extra:

Spara alla filer på hårddisken och gör en fabriksåterställning.

Skaffa en bra Mac-kompis som kan tipsa dig om smarta funktioner som filhantering och struktur.

Lycka till.

Att byta den interna SSDn är nog inget för gemene man. Det involvera att löda bort ytmonterade komponenter och sen löda dit deras ersättare.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att byta den interna SSDn är nog inget för gemene man. Det involvera att löda bort ytmonterade komponenter och sen löda dit deras ersättare.
Precis, det går på riktigt gamla Mac Mini, men inte på någon av M-varianterna. Den elegantaste lösningen är väl någon av de lådor som har samma form som Mac Mini och kan ställas under den och kopplas in med en riktigt kort kabel.
 

törnan

Aktiv medlem
Precis, det går på riktigt gamla Mac Mini, men inte på någon av M-varianterna. Den elegantaste lösningen är väl någon av de lådor som har samma form som Mac Mini och kan ställas under den och kopplas in med en riktigt kort kabel.
Ja, något åt det här hållet är inte fel. Som bonus får man ett par uttag på framsidan också.

1714583064723.png1714583064723.png
 

Falumas

Aktiv medlem
Kör du Mac använd rsync för att synca över bilderna till disken, för windows är det robocopy som gäller.
Man skall inte vara rädd för kommandoprompten.

Jag har samma upplägg som dig.
Har 1TB-disk på min laptop och en 2TB USB-disk. När jag är ute laddar jag upp bilderna på min dator och syncar sedan över dom till min USB-disk. När jag sedan kommit hem så läggs bilderna över på min dator hemma och tas bort från min laptop, men ligger oftast kvar ett tag på min USB-disk.
 

PMD

Aktiv medlem
Det kan var praktiskt att synkronisera innehållet på flera diskar, men man får inte tro att det ersätter backup. Ibland händer det att folk tror det.
 

Måns H

Aktiv medlem
Med den nya LaCie är du ju en bra bit på väg. Du har nu mer utrymme och kan fördela filerna efter tycke och smak, där kan jag inte råda dig.

Men som du beskriver backupen verkar underligt. Menar du att Super Duper raderar backupdisken innan den börjar kopiera? Helt galet i så fall, det innebär ju att du står utan backup en stund innan kopieringen är klar.

Du bör kolla om det finns någon inställning i programmet som orsakar detta, och sedan ändra på det.
Annars ska du nog byta backupprogram, till exempel till Carbon Copy Cloner som jag tycker fungerar utmärkt.
Hej igen! Har fått SuperDuper! appen uppdaterad och nu funkar den som den ska!

D v s riktigt bra. Smart Update gick fort och de SSD-diskarna blev bara ljumma.

(Det kan ha varit användarfel av mig tidigare. Interfacet inte exakt som jag var van vid och att jag inte hittade Smart Update.)
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

Falumas

Aktiv medlem
Det kan var praktiskt att synkronisera innehållet på flera diskar, men man får inte tro att det ersätter backup. Ibland händer det att folk tror det.
Helt riktigt för backup är Filehistory (window) eller Timemashine (os/x) ett betydligt bättre alternativ.
För bilder brukar de dessutom inte ödsla så mycket plats eftersom orginalfilerna inte ändras om allt fungerar som det skall.

Men både rsync och robocopy kan du säga åt att enbart kopiera nya eller ändrade filer, då har du i alla fall garderat dig för fallet att du av misstag raderat en fil.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: PMD

Måns H

Aktiv medlem
Ja, något åt det här hållet är inte fel. Som bonus får man ett par uttag på framsidan också.

Visa bilaga 174318Visa bilaga 174318
Produkten ser trevlig ut! Och om man hittar rätt variant kan den härbärgera ett 2 TB SSD-minne. Mycket praktiskt. Jag vart sugen och kollade på ett test. Nackdelarna är att den kopplas upp med USB-C vilket är långsammare än Thunderbolt och att WiFi kan krångla.

(Och så har jag en dongle från just Satechi med ett antal extraportar. En produkt som jag inte är 100% nöjd med. Den blir varm t o m vid tomgång så jag undrar om den kommer att hålla.)

 

Falumas

Aktiv medlem
TB3 och USB 3.2 gen 2x2 är i princip lika snabba. Jag märker ingen skillnad, bägge är riktigt snabba. Min Kingston 4TB xs2000 är snabb nog att redigera 4K-video från och den är jätteliten och smidig. Kopierar ofta till Lacie TB-diskar (även om jag inte äger någon själv) och märker inte att dom är snabbare.
 

Måns H

Aktiv medlem
Tack för alla svar! De har varit till stor hjälp!

Jag har nu fått SuperDuper att funka som appen ska. Den blir bra för backup.

Och så beställde jag en Seagate 4 TB HD som långsiktig backup. Seagate har kampanj just nu. Men jag kopplades till Amazon som först tog emot ordern, men ändrade sig efter ett tag eftersom jag inte vlii bli registredrad som Primemedlem.

Det blev en portabel WD Elements hos Webhallen i stället.

TILLÄGG 4 maj: Jag hade alltså beställt en Seagate-HD och Amazon konfirmerat. Sen mailade Amazon att du måste lista dig som Amazon Prime-kund. Vilket jag inte gjorde utan beställde annan HD från annan säljare. Nu har Amazon ändrat sig igen och uppger att dom ändå skickar Seagaten. Det blir sammantaget en utgift om 2.700 kr som jag försökt undvika men en bra lösning som borde funka ett tag.

Sammantaget siktar jag på att använda LaCie 2 TB som arbetsminne och göra backup bara på den. I datorn bara programfiler och de bildfiler jag jobbar med för stunden.

(Inakyuellt: Nuvarande 1 TB backuper räcker ett tag till. Kanske ganska länge om jag rensar bort onödiga bildfiler. Sen behöver jag köpa ännu en backup om minst 2 TB.)
 
Senast ändrad:
ANNONS