Annons

IR-film

Produkter
(logga in för att koppla)

jakob

Avslutat medlemskap
Om man plåtar med IR-film, kan man då framkalla den i ett vanligt labb eller är det som med s/v, dyrt om man inte gör det själv?
Hur ser färg IR ut, någon som har något exempel?
Den framkallas i ett vanligt labb , eller?

mvh
jakob
 
Hej!

Skoj att du funderar på att använda IR-film. Jag antar att du menar Kodak EIR (alltså den infraröda diafilmen).

Mina erfarenheter av att framkalla den är det inte är speciellt svårt att få det gjort. Det svåra är istället att exponera den rätt! Den framkallas vanligen i E6 och det brukar inte vara dyrare än att få vanliga diafilmer framkallade. Det som är viktigt är dock att labbet som ska framkalla din film inte använder infraröda censorer i sin framkallningsutrustning eller i varje fall att de kan stänga av dessa. Det säkraste är därför att gå till ett proffslabb, t.ex. YFO i Göteborg, Kameradoktorn i Stockholm, o.s.v. Var noga med att berätta att det är en IR-film!

Jag har laddat upp några infraröda färgbilder i ett av mina album. Titta gärna på dem och kommentera dem om du vill!

Med vänlig hälsning
Fredrik

Ps! En annan möjlighet är dock att framkalla den i AR5. Vad jag vet finns det dock inget civilt labb som gör detta i Sverige. Jag har dock någonstans adressen till ett labb i USA som ska göra det men då blir det DYRT....

Är du intresserad av IR-filmer rekommenderar jag dig också att besöka följande hemsida: http://www.cocam.co.uk/CoCamWS/Infrared/INFRARED.HTM
 
Kolla noga instruktionerna!
Ev. måste den infraröda filmen laddas och tas ur kameran i totalmörker! Så är det i alla fall med svartvit IR film. När ljuset är tänt måste filmen sitta antingen i kameran eller i den medföljande ljustäta filmburken.

Vissa moderna kameror har nån infraröd liten avläsning av filmframmatningen, eller nåt sånt. Då finns risk för ljusskador på filmen. Kolla instruktionsboken till just din kamera. Jag kan t.ex bara använda IR i min Canon EOS 650, inte i Canon EOS 500N.
 
tejp

Ett tips kan också vara att tejpa för det lilla film fönstert på baksidan av kameran med svart tejp.
 
IR ännu en gång...

Anneli!

Precis som t.ex. Kodak HIE måste Kodak EIR laddas i totalt mörker. Filmen ska också förvaras i den ljustäta burken efter det att man tagit ur den ur kameran.

I instruktionerna som finns på Kodaks hemsida står också att filmen ska förvaras kallt (frys eller kyl) och att man ska framkalla den så snabbt som möjligt efter exponeringen. Om man av någon anledning inte kan framkalla den direkt kan man lägga den i frysen så länge. Å andra sidan har jag låtit min film ligga i vanlig rumstemperatur någon vecka innan jag lämnade in den för framkallning och vad jag kan se tog den inte skada av det. Men det är nog bäst att följa Kodaks instruktioner.

När det gäller Kodak EIR kan man också experimentera en del med olika filter. Jag har använt rött filter (25A, med mindre lyckat resultat) och orangefilter (med ok resultat, se mina album). Däremot så har jag hört att man ska få andra roliga effekter om man t.ex. använder ett grönt eller blått filter men det har jag själv inte provat.

När det gäller kameror finns det en lista på vilka som inte går att använda på hemsidan som jag hänvisade till i förra inlägget. På den hemsidan finns också en länk till en e-post lista för IR-fotografering. Medlemmarna i e-postlistan vet det mesta om IR-filmer...

Här är förresten adressen till mitt IR-album där det både finns färg och svartvita IR-bilder: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=2091

Mvh / Fredrik
 
Jag är jätteivrig på att prova IR-film. Men det känns som om det är lite fel tid på året nu, eller?

Hur blir det om det exempelvis är snö på marken en solig dag?

Nån som provat?
 
anneli_lundberg skrev:
Kolla noga instruktionerna!
Ev. måste den infraröda filmen laddas och tas ur kameran i totalmörker! Så är det i alla fall med svartvit IR film. När ljuset är tänt måste filmen sitta antingen i kameran eller i den medföljande ljustäta filmburken.

Jag laddar alltid min film nar det ar ljust...
Inte i direkt solljus da men i vanlig rumsbelysning...
 
RobGum - jag har inte själv tagit några, men jag har sett svartvita vinterbilder tagna med IR-film. Det går att fota IR även på vintern, och solbelyst snö reflekterar det infraröda ljuset. Nåt lövverk som lyser vitt finns förstås inte, men infraröd effekt från byggnader osv. är densamma som på sommaren.

Jag ska prova nån rulle själv när snön kommer.

Här är några vinterbilder på IR tagna av Michael World, Canada:
http://www.shuttercity.com/ShowPhoto.cfm?AcctID=939&PhotoID=17091
http://www.shuttercity.com/ShowPhoto.cfm?AcctID=939&PhotoID=15820
http://www.shuttercity.com/ShowPhoto.cfm?AcctID=939&PhotoID=12614


Helena - om man kan ladda infraröd film i vanligt ljus eller inte, beror på hur känslig den är för just infrarött ljus.

Kodak HIE och Maco IR hör till de mest IR-känsliga, och ska laddas i totalmörker. De kan heller inte framkallas i vilken dosa som helst pga läckage av infrarött ljus. Paterson och Jobo går bra.

Jag har hört att det finns IR-film som kan laddas i vanligt ljus, men då ger de heller inte den IR-effekt som jag vill ha.
 
IR färg neg.?

Jag har bara möjlighet att fota med färg neg. då jag inte har eget mörkrum eller någon utrustning att titta på dia med.

Det finns ingen IR film som är färg neg. och framkallas i vanligt labb?

Jag har en minoilta 505si men den funkar inte att fota IR med. Skall istället andvända en Nikkormat EL Crome. Den skall fungera hoppas jag.

mvh
jakob
 
anneli_lundberg skrev:
RobGum - jag har inte själv tagit några, men jag har sett svartvita vinterbilder tagna med IR-film. Det går att fota IR även på vintern, och solbelyst snö reflekterar det infraröda ljuset. Nåt lövverk som lyser vitt finns förstås inte, men infraröd effekt från byggnader osv. är densamma som på sommaren.

Jag ska prova nån rulle själv när snön kommer.

Här är några vinterbilder på IR tagna av Michael World, Canada:
http://www.shuttercity.com/ShowPhoto.cfm?AcctID=939&PhotoID=17091
http://www.shuttercity.com/ShowPhoto.cfm?AcctID=939&PhotoID=15820
http://www.shuttercity.com/ShowPhoto.cfm?AcctID=939&PhotoID=12614


Helena - om man kan ladda infraröd film i vanligt ljus eller inte, beror på hur känslig den är för just infrarött ljus.

Kodak HIE och Maco IR hör till de mest IR-känsliga, och ska laddas i totalmörker. De kan heller inte framkallas i vilken dosa som helst pga läckage av infrarött ljus. Paterson och Jobo går bra.

Jag har hört att det finns IR-film som kan laddas i vanligt ljus, men då ger de heller inte den IR-effekt som jag vill ha.


Enda anledningen att inte ladda ir film i solljus ar att filmen fungerar som ljusledare... Filmfabrikanterna skriver bara att man ska ladda i totalmorker for att idioter inte ska fa for sig att ladda den i fullt solljus pa stranden en varm solig sommardag :)
 
Re: IR färg neg.?

jakob skrev:
Jag har bara möjlighet att fota med färg neg. då jag inte har eget mörkrum eller någon utrustning att titta på dia med.

Det finns ingen IR film som är färg neg. och framkallas i vanligt labb?

Jag har en minoilta 505si men den funkar inte att fota IR med. Skall istället andvända en Nikkormat EL Crome. Den skall fungera hoppas jag.

mvh
jakob

Framkalla diafilmen i C41 process...
 
Helena skrev:



Enda anledningen att inte ladda ir film i solljus ar att filmen fungerar som ljusledare... Filmfabrikanterna skriver bara att man ska ladda i totalmorker for att idioter inte ska fa for sig att ladda den i fullt solljus pa stranden en varm solig sommardag :)


Så du har laddat Kodak HIE eller Maco IR i vanligt ljus utan några negativa effekter?

Michael World som jag nämnde tidigare fotar sedan åratal tillbaka nästan uteslutande med just Kodak HIE, och han säger att man kan hantera övriga svartvita IRfilmer som vilken vanlig svartvit film som helst (trots varningar angående ljuskänsligheten), men just HIE går inte inte att ladda ens i mörkrumsbelysning (och i så fall borde detta också gälla Maco, eftersom den ska ha samma IR-känslighet)...
 
C41?

Lämnar man in diafilmen och ber dem framkalla den som en vanlig neg. film, eller har jag missupfattat helt?

C41, är det den vanliga framkallningen för neg. film?

Jag vet inte någonting om olika framkallnings metoder så förklara gärna vad de olika processeran innebär (C41 m .m.)

mvh
jakob
 
Om du har en diafilm sa ar den anpassad for att framkallas i en process som heter E6
Det innebar att du far en klar och ganska neutral filmbas...

Om du tar en diafilm och framkallar i C41 processen (som ar for negativ fargfilm) sa far du ut negativ med ett ganska distinkt fargstick...

Samma sak galler om du framkallar en infrarod diafilm... du far alltsa ut negativ av det...

Alltsa... ga till din kameraaffar och sag att du vill framkalla din film i C41 :)
 
IR till jul

Det låter helt klart som IR-film kommer att finns med på min önskelista i år.
Har ni några konkreta tips när det gäller IR foto?

tack för alla svar
mvh
jakob
 
Re: IR till jul

jakob skrev:
Det låter helt klart som IR-film kommer att finns med på min önskelista i år.
Har ni några konkreta tips när det gäller IR foto?

tack för alla svar
mvh
jakob


Fotografera i solsken... det ger mest effekt tycker jag... och vid fargIR anvand gulfilter...
SV/V rodfilter...

Ska ga ner pa stan nu och hamta utstallningsfiltern for 2001 (for dom anvande min bild och jag ar sa spannd :) ) Forsta publicerade IR bilden :p
 
ANNONS