Annons

Var köpa och framkalla 620 film till min Brownie SIX-20 Junior (US version)?

Produkter
(logga in för att koppla)

stenp

Aktiv medlem
Gamla kameror har jag några stycken, den äldsta är nog Brownien. Tänkte jag skulle testa att ta en rulle och se hur det blir men undrar var det går att köpa rätt s/v film till den och var det är bäst att framkalla den. Har sett några gamla trådar i ämnet här på fotosidan men tror det finns lite färskare kunskap nu bland er som har bättre inom området.

Jag lovar att redovisa resultatet sen :)
 

j89j

Medlem
Du kan testa att spola om en rulle själv!
Du borde kunna köpa 5-6 rullar Fomapan och ett par risiga kameror att sno spolar från för ungefär samma pris som en rulle kostar från staterna.
 

stenp

Aktiv medlem
Du kan testa att spola om en rulle själv!
Du borde kunna köpa 5-6 rullar Fomapan och ett par risiga kameror att sno spolar från för ungefär samma pris som en rulle kostar från staterna.
Nä, ska bara fota en testrulle innan jag tar något vidare beslut om fortsättning.

Så önskemålet är en rulle s/v 620 och framkallning här i Stockholm helst.
 

j89j

Medlem
Nä, ska bara fota en testrulle innan jag tar något vidare beslut om fortsättning.

Så önskemålet är en rulle s/v 620 och framkallning här i Stockholm helst.
I och med att det är ett uddaformat blir det nog svårt att hitta någon butik som säljer det i Stockholm. Framkallning bör inte vara något problem, jag har inte stenkoll på staden i fråga men jag gissar att Team Framkallning fixar det för ungefär hundralappen om du inte behöver skanning.

Det finns väl därför egentligen två alternativ. Det kan säkert gå att hitta någon entusiast som själv spolar om film privat. Kanske en annons på Marknaden här eller i någon av diskussionsgrupperna på nätet kan leda till att någon kan bistå med hjälp?
Annars är nog det bästa alternativet att leta i Europa. Med frakt brukar det tyvärr bli dyrt för enstaka rullar. Den billigaste säljaren jag har funnit är sovietmemero som säljer på etsy. Priset landar i så fall på runt 250:- för en film inklusive frakt.
 
ANNONS