Annons

Hur se reggnummer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att det skulle vara en bevakningskamera (termen övervakningskamera tror jag blev föråldrad i och med att kameraövervakningslagen ersattes av kamerabevakningslagen) är ren spekulation. TS har enligt egen uppgift satt upp en åtelkamera på sin infart. Det är tillåtet att övervaka sin egen tomt med en kamera.
 
Du är för rolig du. Sätta upp en åtelkamera för att bevaka sin infart......
Och visst - man får övervaka sin egen tomt med kamera, men det finns en hel del regler kring detta ändå.

I övrigt tror jag nog att begreppet "övervakningskamera" fortfarande är i högsta grad relevant och begripligt även om du och lagstiftaren använder annan benämning.
Nog om detta sidospår.
 
En åtelkamera fungerar väl ganska bra som bevakningskamera?

Vilka regler syftar du på? Att övervaka sin egen tomt innebär just att övervaka sin egen tomt och inget annat.
 
Det är en länk till Integritetsskyddsmyndigheten. Datainspektionen har tidigare varit notoriskt snäva i sin tolkning av lagstiftning så jag skulle nog inte använda enbart dess tolkning för detta ändamål.

Vilka lagparagrafer vill du hänvisa till angående regler för hur man får övervaka sin egen tomt med kamera?
 
Det framgår faktiskt inte av TS inlägg ifall det är på tomten som den mystiska bilen har fotograferats. Det står ”min infart”. På berättelsen låter det i mina öron som att han har en ganska stor fastighet. ”Tomt” är ett luddigt begrepp som ofta avser plätten närmast huset.

Hursomhelst är det nog vettigt att sätta upp en skylt om kamerabevakning vid in- och utfarterna, då det verkar vara en plats dit allmänheten har tillträde.
 
Senast ändrad:
Du är för rolig du. Sätta upp en åtelkamera för att bevaka sin infart......
Och visst - man får övervaka sin egen tomt med kamera, men det finns en hel del regler kring detta ändå.
Om vi utgår från att det är privat mark som övervakas så finns det mig veterligen inte inte en enda regel som reglerar detta
 
Om vi utgår från att det är privat mark som övervakas så finns det mig veterligen inte inte en enda regel som reglerar detta
Jo då. Det finns massor av regler. Finns länkat tidigare i tråden. Men eftersom tråden egentligen handlar om annat få du (och PMD) leta själva om ni vill bygga på era kunskaper;-)
 
Lite data om bilden den är i 750x1334 i ursprungsstorlek om man tittar på registreringsskylten så är den lite mindre än 36x20 pixlar, det blir alltså inte mycket att få ut något ifrån.
 
Men allvarligt, snälla ni!! Ok, de första som försökte bevara hennes tråd höll sig till saken, men la antagligen sina svar på en för svår nivå.
Sen börjar en massa personer på det mest besserwissriga sätt att diskutera om varför hon har kameran där och vad det var för sorts väg och vem som är ansvarig för vägen. Det var ju inte det som hon ville veta, det har hon antagligen inget som helst intresse av att höra något om.
Jag tycker att det är att visa dålig respekt för den som ställer en fråga. Det är inte första gången som jag ser det här beteendet här, men det här var bland det värsta. Skärp er, gubbar!
 
Men allvarligt, snälla ni!! Ok, de första som försökte bevara hennes tråd höll sig till saken, men la antagligen sina svar på en för svår nivå.
Sen börjar en massa personer på det mest besserwissriga sätt att diskutera om varför hon har kameran där och vad det var för sorts väg och vem som är ansvarig för vägen. Det var ju inte det som hon ville veta, det har hon antagligen inget som helst intresse av att höra något om.
Jag tycker att det är att visa dålig respekt för den som ställer en fråga. Det är inte första gången som jag ser det här beteendet här, men det här var bland det värsta. Skärp er, gubbar!

Det är så fotosidan fungerar. Massa besserwissers som samlar på inlägg. Här görs ofta hönor av en fjäder.
 
Men allvarligt, snälla ni!! Ok, de första som försökte bevara hennes tråd höll sig till saken, men la antagligen sina svar på en för svår nivå.
Sen börjar en massa personer på det mest besserwissriga sätt att diskutera om varför hon har kameran där och vad det var för sorts väg och vem som är ansvarig för vägen. Det var ju inte det som hon ville veta, det har hon antagligen inget som helst intresse av att höra något om.
Jag tycker att det är att visa dålig respekt för den som ställer en fråga. Det är inte första gången som jag ser det här beteendet här, men det här var bland det värsta. Skärp er, gubbar!
En kvart innan ditt inlägg kom upplysning från en som försökt hjälpa rent handgripligen. Tyvärr verkar det vara för lite data i bilden för att få ut något användbart.

Lite småtjatter från första inlägg till detta behöver väl inte vara helt förödande. Att ett ämne har många vinklar som kan belysas tycker jag är intressant.
Rent krasst hade ju trådskaparen själv kunnat undvika det hela genom att skippa sammanhanget i sin fråga.
Bara fråga torrt och krasst själva saken. Men vi gillar att röra oss i sammanhangen, och då kan diskussionen också bli lite fylligare.
 
En kvart innan ditt inlägg kom upplysning från en som försökt hjälpa rent handgripligen. Tyvärr verkar det vara för lite data i bilden för att få ut något användbart.

Lite småtjatter från första inlägg till detta behöver väl inte vara helt förödande. Att ett ämne har många vinklar som kan belysas tycker jag är intressant.
Rent krasst hade ju trådskaparen själv kunnat undvika det hela genom att skippa sammanhanget i sin fråga.
Bara fråga torrt och krasst själva saken. Men vi gillar att röra oss i sammanhangen, och då kan diskussionen också bli lite fylligare.

Ja, det fanns de som försökte hjälpa till men det var inte majoriteten.
Om jag skrev en fråga och folk istället började diskutera ovidkommande saker som jag inte hade nån nytta av och detta i väldigt besserwissrande ordalag skulle jag bli extremt trött. Om man vill ha fylliga diskussioner kan man väl starta potentiellt fylliga trådar med fylliga ämnen i forumet istället för att mer eller mindre kapa andras.
 
Ja, det fanns de som försökte hjälpa till men det var inte majoriteten.
Om jag skrev en fråga och folk istället började diskutera ovidkommande saker som jag inte hade nån nytta av och detta i väldigt besserwissrande ordalag skulle jag bli extremt trött. Om man vill ha fylliga diskussioner kan man väl starta potentiellt fylliga trådar med fylliga ämnen i forumet istället för att mer eller mindre kapa andras.
Som sagt. Trådstarten var fyllig och berättade allt möjligt om hundar och granntomt och annat.

Vill man ha en smal tråd kan man öppna den smalt.

Sällan brukar trådskapare gnälla över trådens utveckling. Men det finns några frekventa gubbar här på forumet som gillar att gnälla när tråden inte tar den riktning de själva önskar. Sådant gnäll är alltid långt utanför ämnet och bör placeras i en egen tråd.
 
TS skriver i sitt första inlägg:
"Har satt upp en åtelkamera på min infart och igår kom en bil och körde in trots skylt med infart förbjuden/privat väg."
Låter faktiskt inte som att "åtelkameran" är en åtelkamera utan snarare ska klassas som en övervakningskamera. Det framgår inte av inlägget om dataskyddsförordningens regler följs, men läser man inlägget skulle i alla fall jag gissa att det inte är så ;) (Det går att läsa mer här.)

Så det kanske är tur att inte bilden publicerats här på FS och framför allt att det inte går att läsa registreringsnumret😎
(Ursäkta OT;-)

Som jag läst/läser regler kring detta så fotar jag inne på min egna tomt. Den som passerar min kamera har kört in på min infart och är ca 40 meter från allmän väg och in på min tomt. Är mellan mitt garage och mitt bostadshus
Fast sen finns det väl olika tolkningar både på korsan och tvärsan. :)
Men man kör inte in mellan grindstolpar och en skylt som säger infart förbjuden/privat väg. I övrigt så får jag bilder på rådjur, skator och katter :)
 
Som jag läst/läser regler kring detta så fotar jag inne på min egna tomt. Den som passerar min kamera har kört in på min infart och är ca 40 meter från allmän väg och in på min tomt. Är mellan mitt garage och mitt bostadshus
Fast sen finns det väl olika tolkningar både på korsan och tvärsan. :)
Men man kör inte in mellan grindstolpar och en skylt som säger infart förbjuden/privat väg. I övrigt så får jag bilder på rådjur, skator och katter :)
Kom bara ihåg att skylta ordentligt om kamerabevakningen.


 
Skylt om kamerabevakning behövs inte om man bevakar sin egen tomt.
(Åtminstone så har jag inte lyckats hitta någon regel om det).
 
I kamerabevakningslagens 5 § står följande om lagens tillämpningsområde:

"
Lagen gäller inte vid
  1. kamerabevakning som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll,
[...]".

En privat tomt är inte ett område som allmänheten har tillträde till, men man bör ha någon slags markering för att tydliggöra områdets utsträckning.
 
Senast ändrad:
ANNONS