Annons

Hur se reggnummer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dilutenz

Ny medlem
Är en dålig amatörfotograf, bra på bilder men taskig utrustning.
Har satt upp en åtelkamera på min infart och igår kom en bil och körde in trots skylt med infart förbjuden/privat väg.
Körde sakta och glodde och backade in på annan tomt när den såg mig med hund. När jag och hunden gått vidare och några minuter senare så kör samma bil in på min infart och ut på min utfart.
Jag skulle samla ihop lösa hundar och grejade inte att se regnummer. Min återkamera tog en bild men förstorar jag så blir det ju bara pixel-svammel. Går det at med rätt utrustning/förstoringsglas se regnumret?
Frågar er som kan sånt här då jag bara är bra på at ta bilder på katter och blommor som sitter stilla :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du kan ju prova att öka upplösningen i bilden via interpolering, dvs att du tar in bilden i ett redigeringsprogram och den kanske har upplösning 1000 pixlar i X Axel, så skriver du in att du vill ha 5000 pixel i bredd istället och ser hur det blir. CR och LR har nu också något som heter super resolution som ska vara en förfinad variant av interpolering
 

Dilutenz

Ny medlem
Får lägga till at det är en enda stillbild tagen av kameran.
Och at jag är gammal, oteknisk och inte orkar läsa instruktioner. (orkar är lika med utbränd efter et djävulskt år på jobbet)
 

arvidolsn

Medlem
Svårt att relatera då jag inte bor vid en privat väg utan i en av stockholms södra förorter, men måste bara fråga varför det är så viktigt att veta regnumret? Personen har väl antagligen bara kört fel?

Vet att detta inte är svaret på din fråga men har själv blivit anklagad för att vara en möjlig inbrottstjuv när jag åkt bil på landsbygden, blev tvungen att visa mitt fiskespö för en man som var oerhört hotfull för att på så sätt bevisa att jag inte var där i fel syfte. Han hävdade allt möjligt dumt om privata vägar hit och dit, hans väg var inte privat och hans egenbeställda skylt kunde jag inte bry mig mindre om.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Vi bor på en gård utanför stan med en privat skylt på våran infart men bilar åker in här och vänder ganska ofta trots detta, samt stannar på våran infart och blockerar. Har ingen aning om vad alla dessa människor vill :) Men mitt tips är att testa Topaz AI produkter, dom kostar pengar, men har bland annat sharpen, De-Noise och annat som kan göra bilder bättre.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Svårt att relatera då jag inte bor vid en privat väg utan i en av stockholms södra förorter, men måste bara fråga varför det är så viktigt att veta regnumret? Personen har väl antagligen bara kört fel?

Vet att detta inte är svaret på din fråga men har själv blivit anklagad för att vara en möjlig inbrottstjuv när jag åkt bil på landsbygden, blev tvungen att visa mitt fiskespö för en man som var oerhört hotfull för att på så sätt bevisa att jag inte var där i fel syfte. Han hävdade allt möjligt dumt om privata vägar hit och dit, hans väg var inte privat och hans egenbeställda skylt kunde jag inte bry mig mindre om.
Hur vet du att hans väg inte var privat?
De vägar som inte underhålls av kommun eller stat är privata. Den som sköter underhållet kan med skyltning förbjuda trafik med motorfordon då detta annars kan öka underhållskostnaden.
Men kan inte förbjuda ex cyklister och fotgängare.

Men sedan kan man ju undra vad registreringsnumret ska användas till.

Utöver ovan skrivet hade jag också gått igång på att försöka förbättra bilden och lista ut vems bil som var på villovägar. Mycket spännande för en hobby-Kalle-Blomqvist
Tyvärr har jag inga tips om hur man gör, så jag hänger med i tråden för att lära mig.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hur vet du att hans väg inte var privat?
De vägar som inte underhålls av kommun eller stat är privata. Den som sköter underhållet kan med skyltning förbjuda trafik med motorfordon då detta annars kan öka underhållskostnaden.
Men kan inte förbjuda ex cyklister och fotgängare.

Men sedan kan man ju undra vad registreringsnumret ska användas till.

Utöver ovan skrivet hade jag också gått igång på att försöka förbättra bilden och lista ut vems bil som var på villovägar. Mycket spännande för en hobby-Kalle-Blomqvist
Tyvärr har jag inga tips om hur man gör, så jag hänger med i tråden för att lära mig.
Får enskild väg bidrag från staten/Trafikverket så ska den hållas öppen för allmän trafik, så att påstå att all väg som inte är statlig eller kommunal skulle vara privat där väghållaren får förbjuda alla från att köra på den är inte korrekt.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Hur vet du att hans väg inte var privat?
De vägar som inte underhålls av kommun eller stat är privata. Den som sköter underhållet kan med skyltning förbjuda trafik med motorfordon då detta annars kan öka underhållskostnaden.
Men kan inte förbjuda ex cyklister och fotgängare.

Men sedan kan man ju undra vad registreringsnumret ska användas till.
Privata i den meningen att de inte ägs av stat eller kommun, ja.

Dessa brukar man dock inte kalla för privata vägar, utan för enskilda vägar. Av det svenska vägnätet utgörs 77% (ungefär 47 000 mil) av enskilda vägar som med enstaka undantag ägs av en vägsamfällighetsförening eller motsvarande. Av de enskilda vägarna får nånstans runt 15-20% statsbidrag och på dessa kan därför inte trafik med motorfordon förbjudas.
 

afe

Aktiv medlem
Det är många som tror att det är ok att blockera sin "privata" väg med skyltar, bommar, stenbumlingar och annat när det faktiskt är fullt lagligt att köra på dessa vägar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Privat eller enskild. Ord som ord. Frågan kvarstår. Hur vet du ifall vägen underhålls av stat eller kommun, eller med bidrag från dessa. Eller om den faktisk i all relevant mening är ”privat”, och ägaren kan sätta upp skylt, bom eller stenbumling för att förhindra trafik med motorfordon.
 

erro.se

Aktiv medlem
Gul/röd vägvisningsskylt brukar betyda bidrag. "Stor fin" grusväg som går mellan två allmänna vägar brukar ofta betyda bidrag. Brukar = inte alltid. Vill man ha sanningen får man gå till Trafikverkets nordiska vägdatabas NVDB.
 

afe

Aktiv medlem
Jag kör då och då på enskilda vägar (och också stigar och annat) med min MC i samband med Efterforskning av Försvunnen Person (regleras av Lagen om SKydd mot Olyckor). Oftast är det inga problem att ta sig runt exempelvis en vägbom, men det går inte alltid och vid några tillfällen har det varit nödvändigt att få bort bommen så att t.ex. ambulans skall kunna komma fram (brukar gå att lösa med vinkelslip eller bultsax).

Jag förstår att markägare inte vill ha obehörig trafik på sina ägor, men ibland måste motorfordon kunna ta sig fram där. När det handlar om räddningstjänst brukar det dock vara rätt så uppenbart att det inte är privatpersoner som är ute och buskör, så det uppstår sällan några konflikter :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Gul/röd vägvisningsskylt brukar betyda bidrag. "Stor fin" grusväg som går mellan två allmänna vägar brukar ofta betyda bidrag. Brukar = inte alltid. Vill man ha sanningen får man gå till Trafikverkets nordiska vägdatabas NVDB.
Ja precis. Det är därför som privata vägar skyltas med andra sorters skyltar. Kommunen betar inte för en privat-skylt till en privat väg.
 

PMD

Aktiv medlem
Får lägga till at det är en enda stillbild tagen av kameran.
Och at jag är gammal, oteknisk och inte orkar läsa instruktioner. (orkar är lika med utbränd efter et djävulskt år på jobbet)
Kan du visa oss bilden på något sätt? Lägga den på DropBox, Google Photos, MIcrosoft Drive eller nåt sånt?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan tillägga att jag har fått bilden. Jag försökte först med super resolution och sedan med skärpa, kontrast, lyster svart/vit punkt mm i LR, att förstärka upp skylten och sedan spara ut skylten med interpolering men det gick knappast att läsa något. Ser på bilden ut som skylten är handskriven, men det är nog pga den dåliga upplösningen, skylten är kanske 1% av bilden, bilden är också tagen snett från sidan vilket också försvårar. Jag är inte vid datorn nu så jag vet inte hur många pixlar som är kvar vid skylten men det kan jag ta reda på. Jag funderade på om jag skulle prova att först beskära bilden och därefter göra en super resolution och spara ner denna och ta in den igen och göra en ny super resolution, detta har jag inte testat på denna bild, men har gjort detta tidigare och utökat upplösning med då 12 gånger
 

AWid

Aktiv medlem
TS skriver i sitt första inlägg:
"Har satt upp en åtelkamera på min infart och igår kom en bil och körde in trots skylt med infart förbjuden/privat väg."
Låter faktiskt inte som att "åtelkameran" är en åtelkamera utan snarare ska klassas som en övervakningskamera. Det framgår inte av inlägget om dataskyddsförordningens regler följs, men läser man inlägget skulle i alla fall jag gissa att det inte är så ;) (Det går att läsa mer här.)

Så det kanske är tur att inte bilden publicerats här på FS och framför allt att det inte går att läsa registreringsnumret😎
(Ursäkta OT;-)
 
ANNONS