Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge lever en digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
.........................
Håller dock med om att nya kameror (läs digitala) idag är klart bättre ur användarsynpunkt, men min fråga gällde, hur länge håller dom? Hur länge finns det reservdelar? Kan jag ha kvar min 550D i kanske 20 år och hoppas på att den ska fungera även då?

Jag skulle bli mycket förvånad om du hittar reservdelar till den kameran efter 20 år. Om den fungerar om 20 år är i n t e lätt att svara på.
 
har en Eos 30D som räcker för mig och kommer inte att köpa en ny med 18MP , skulle köpa ny DSLR om de hade ny typ av sensor som hade super bra dynamiskt omfång och brusfri på ISO 12000.

Men, tror du på allvar att du kan ha kvar din kamera i, låt oss säga, 10 år till, 20 år, 30 år?

Med en analog kamera/kamerahus, exempelvis en Nikon eller Canon (eller motsvarande) är ju det möjligt, för att inte säga fullt möjligt. Nackdelen är ju förstås köpa, ladda, framkalla och scanna in din svartvita eller neg/diafilm till datorn om du inte har kvar din gamla förstoringsapparat vill säga. Men, njut så länge du kan av din 30D!
 
Men, tror du på allvar att du kan ha kvar din kamera i, låt oss säga, 10 år till, 20 år, 30 år?

Med en analog kamera/kamerahus, exempelvis en Nikon eller Canon (eller motsvarande) är ju det möjligt, för att inte säga fullt möjligt. Nackdelen är ju förstås köpa, ladda, framkalla och scanna in din svartvita eller neg/diafilm till datorn om du inte har kvar din gamla förstoringsapparat vill säga. Men, njut så länge du kan av din 30D!

När jag använde analogkameror då körde jag diafilm som kräver ingen förstoringsapparat sen ner jag köpte ny Eos 30D blev jag både förvånad och besviken att den hade så litet dynamiskt omfång så har den varit oanvänd i nästan 4 år så den är fortfarande som ny.
Skulle de komma en DSLR som hade 8-12MP med ny super-sensor då skulle jag köpa den men 18MP är för mycket för hobby bruk.
 
Håller dock med om att nya kameror (läs digitala) idag är klart bättre ur användarsynpunkt, men min fråga gällde, hur länge håller dom? Hur länge finns det reservdelar? Kan jag ha kvar min 550D i kanske 20 år och hoppas på att den ska fungera även då?
Största problemet ur hållbarhets-synpunkt (om man inte sliter ut kamerans mekanik) är den begränsade livslängden på batterierna. Oavsett om kamerorna används eller ej så är det osäkert om batterierna kommer fungera efter 5-6 år. Om 20 år kommer det förmodligen vara svårt att få tag på batterier till dagens kameror, och man kommer vara tvungen att tillverka sin egen strömförsörjning för att få kameran att fungera. Troligtvis kommer AA-batterier finnas kvar om 20 år i någon form, så om man har ett batterigrepp som tar såna batterier så kommer det vara större sannolikhet att kameran fungerar utan åtgärd.
 
"Köp mera MP, köp flera B/S, köp ännu mer minne osv osv. Avsikten med denna tråd är att vi kanske ska hejda oss lite och inte bara köpa nytt, nytt utan kanske ha kvar sin kamera lite längre istället. Ärligt talat, behöver vi som är amatörfotografer 18 MP? Räcker inte 10 då de flesta ändå sällan eller aldrig skriver ut bilder större än en A4?"

Vi "amatörfotografer" ryms inom ett väldigt stort spann. Vissa fotar lite grann och nöjer sig med enklaste familjekameran andra fotar till och med med digitalt mellanformat. Det finns en hel del som printar stort också(mig själv:)).

"Skulle vara intressant att höra vad övriga FS-medlemmar tycker. Köpa nytt varje år eller vart tredje, fjärde eller kanske vänta ända till 7-8 år? Tanken svindlar!"

Jag tycker att man skall köpa nytt när man känner att det är något man saknar (tex, Bildkvalitet, bättre skärm för att bedömma om skärpan sitter, autofokusprestanda eller ljusstarka gluggar). Vad det är man saknar beror ju på vilken typ av fotografering som man bedriver och vad man vill ha bilderna till.

Sjäv har jag gjort resan D70 ->D200 ->5D ->5DMarkII
5Dn är den första kameran som gav en väldig tillfredställelse när jag öppnade bilderna i datorn (Nikon har nu likvärdiga alternativ men inte då jag bytte). Bytet till markIIan gjorde jag främst för att kunna bedömma om skärpan sitter när jag fotar bröllop och funktionen microadjustment(de flesta gluggar är ju något off).

Vad har jag lärt mig av alla mina byten? Jo, för mig är bildkvalitet allra viktigast (Då jag även gillar att printa stort). Många bilder/sekund, följande autofokus är inget jag prioriterar.

Kommer jag uppgradera igen?

Med största sannolikhet! Vad är det nu jag vill ha?:) Jo, ett fungerande trådlöst blixtsystem där jag kan köra highspeed sync genom paraply. Nuvarande sändare funkar dåligt utomhus i dagsljus. Och vips har canon sökt patent på ett system med trådlös styrning mellan blixtar och kameror via wlan. förmodligen kommer detta integreras i kommande kameror och blixtar.

Så är man där igen:)
 
Jag är inte en av dem som trådskaparen syftar på, som byter kamera en gång om året. Jag började min digitala karriär med en EOS 350D 2005 och var mycket nöjd med den i början men efter några år så tyckte jag att autofokusen ibland inte funkade helt klockrent så då bytte jag till en 50D och den har aldrig svikit mig. Det som nu skulle kunna få mig att byta är:

* Kameran går sönder och det är inte lönt att reparera.
* Det kommer en kamera med betydligt bättre dynamik.
* Det kommer en kamera med en fantastisk funktion som jag inte kan motstå. Idag vet jag inte vad det skulle vara.

Alltså, jag håller fast vid min 50D och faller inte för vare sig 7D, 60D eller någon annan kamera från någon annan tillverkare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.