Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hotfull mås!

Produkter
(logga in för att koppla)
arleklint skrev:
Den gillade jag skarpt Magnus.
Hur fick du till blixten?
Tack, jag gjorde så här:
1. Skapa ett nytt tomt dokument i Photoshop, t.ex. 600x200 pixels.

2. Välj svart som förgrundsfärg och vitt som bakgrundsfärg.

3. Välj Filter->Render->Clouds ur menyn.

4. Välj Filter->Render->Difference Clouds ur menyn.

5. Använd Levels-verktyget, dra mittmarkeringen så långt du kan till höger. Justera sedan vänstra markeringen tills du får något som liknar en blixt utan för mycket "ludd" omkring.

6. Kopiera över lagret på bilden och sätt blending mode på lagret till Screen. Sedan är det bara att skapa en lagermask och "sudda" ut det av blixten som du inte vill ha.

Vill man ha mer blixtar gör man om ovanstående procedur för att få lite mer variation i blixtarna. Vill man göra det enklare för sig så roterar/spegelvänder man originalblixten fram och tillbaka på lite olika sätt och placerar dem där det passar.
 
irrbloss skrev:
Tack, jag gjorde så här:
1. Skapa ett nytt tomt dokument i Photoshop, t.ex. 600x200 pixels.

2. Välj svart som förgrundsfärg och vitt som bakgrundsfärg.

3. Välj Filter->Render->Clouds ur menyn.

4. Välj Filter->Render->Difference Clouds ur menyn.

5. Använd Levels-verktyget, dra mittmarkeringen så långt du kan till höger. Justera sedan vänstra markeringen tills du får något som liknar en blixt utan för mycket "ludd" omkring.

6. Kopiera över lagret på bilden och sätt blending mode på lagret till Screen. Sedan är det bara att skapa en lagermask och "sudda" ut det av blixten som du inte vill ha.

Vill man ha mer blixtar gör man om ovanstående procedur för att få lite mer variation i blixtarna. Vill man göra det enklare för sig så roterar/spegelvänder man originalblixten fram och tillbaka på lite olika sätt och placerar dem där det passar.

är det någon speciell plug-in du har? hittar nämligen inte filter-render någonstans... har ps 7.0 svensk version.....
 
Justus skrev:
är det någon speciell plug-in du har? hittar nämligen inte filter-render någonstans... har ps 7.0 svensk version.....
Nejdå, ingen speciell plugin. Tyvärr vet jag inte de svenska namnen på menyalternativen. Jag antar att det borde finnas en meny som heter "Filter" iaf. Kanske "render" är översatt till "skapa", "clouds" till "moln" osv? :) Någon här som har svenskt Photoshop kanske kan berätta vad Adobe valt att kalla det på svenska?

För övrigt såg jag en miss i ovanstående beskrivning. Det ska in ett steg till mellan steg 4 och 5, vi får kalla det 4.5 :)

4.5. Invertera färgerna (Image->Adjustments->Invert, eller snabbkommando CTRL+i).
 
=)

..lite för liten bild att utgå ifrån! Men ngt sådant här tänkte jag mig! =) Duger det?
 

Bilagor

  • h4 - fix 01.jpg
    h4 - fix 01.jpg
    46.1 KB · Visningar: 232
Nytt försök..

Det var i o f meningen att den skulle vara ljus.. ;)

Börjar bli sent nu... märks kanske!
 

Bilagor

  • h4 - fix 02.jpg
    h4 - fix 02.jpg
    44.6 KB · Visningar: 211
lite väl utfrätt blev min, men jag fick aldrig till det bättre.

snygg linus!.-)
 

Bilagor

  • mas.jpg
    mas.jpg
    10.6 KB · Visningar: 202
ANNONS