Annons

Fågellokaler för fotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag tror att ingen som har spanat under många års tid ett eget smultronställe att fota fåglar kommer att dela det med hela community här på forum.
 
  • Gilla
Reaktioner: SSD

SSD

Aktiv medlem
Som både skådar och fotograf så förstår jag absolut dilemmat, det är 2 olika saker helt enkelt. Men som i inlägget ovan så delar man ogärna bra lokaler helt "random" av den enkla anledningen att allt för många inte kan sköta sig. Just nu är det häckningstid och många arter är känsliga för störning och då är det rent förödande med fotografer som skall skaffa sig "drömbilden". Men det bästa tipset är helt enkelt att inte röra sig. Skaffa dig ett portabelt gömsle, placera dig och vänta. Var beredd på att det i 8-9ggr av 10 inte kommer ge något fantastiskt men den där 10:e gången är det mödan värt. Låt fåglarna komma till dig istället för tvärtom!
 

froslunda

Aktiv medlem
Ekeby Våtmark - visiteskilstuna.se

En rik flora av växter och en mångfald av djur, insekter och organismer, speciella för våtmarker, finns här. Bland annat fåglar som normalt inte vistas här i trakten. Mer än 150 olika fågelarter har observerats vid våtmarken.

Några av de fåglar som håller till vid våtmarken är brun kärrhök, fiskljuse, lärkfalk, havsörn, knölsvan, rörhöna, skäggdopping, knipa, vigg, smådopping, brunand, och svartsnäppa.
 

Falumas

Aktiv medlem
Fågelfoto och cykling har många likheter. Det är extrema materialsporter och kräver bägge enorm uthållighet.
Sist jag gick ut specifikt för att fotografera fiskljusar, på ett ställa där jag tre dagar i rad sett fiskjusar utan att ha haft kameran med mig, så såg jag inte en endaste fiskljuse men fick fina bilder på rådjur.

Min erfarenhet av många fåglar är att det inte finns några ställen med garanti om man bortser från duvor, skator och änder. Däremot finns det ställen som kräver mer eller mindre tålamod. Skall man dessutom ha drömbilden skall fågeln dessutom komma på rätt tid i rätt vinkel från där du är.
 
ANNONS