Annons

Fujifilm X Raw Studio

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Lade initialt inte ned tillräcklig möda för att dels förstå hur programmet funkade och inte heller vad man egentligen använder det till... Fick upp filerna i mappen men sedan då?

Såg en Youtube film och det visade sig faktiskt vara en ganska smart lösning att kunna simulera vad de olika inställningarna som finns i kameran ger för resultat på den "färdiga" jpg bilden. Kamerans möjligheter att leverera en grundredigerad och "färdig" jpg kan man även använda i datorn om kameran är ansluten. Samma menyer och inställningsmöjligheter som i kameran kommer upp på skärmen och det går enkelt att byta och exprimentera vad de olika profilerna och inställningarna ger för resultat på en raw bild.

Lite pyssel initialt kanske innan man kommer underfund med ex att anslutningen behöver ändras i "PC Connection Mode" till "Use raw con...". Tillbaka igen om man bara vill läsa in bilderna till mappen nästa gång

När man har fått kameran att prata med programmet i datorn var det som sagt intressant att se med före/efter funktionen vad de olika kamera inställningarna gav för resultat. De som jag gillade bäst sparades till två egna användar profiler som även automatiskt kopierades över till X100V kameran. Smart då man därmed kan ha flera paralella inställningar, kopplade till en snabbknapp, som man alternerar mellan beroende på vad det är man fotar. I mitt fall sparar jag en raw samt numer en processad men mindre (4MB) jpg vid varje tillfälle. Någon gång behöver jag ändra horisonten och beskära och då kompletterar jag med det i datorn och använder Capture One om det är en raw file.

Testade att använda samma teknik för raw bilderna för en GFX 100S men eftersom jag inte sparar både i jpg och raw varje gång i den kameran så blev det kanske lite overkill. För raw filerna från 100S använder jag DXO Photolab. På det sätt som jag redigerar - ganska lite - är jag osäker på om det varje gång ger något extra,

Komplettering ... Programmet heter egentligen X Raw Studio. Har därför kompletterat med bokstaven X, Betyder det att det primärt är gjort med tanke på att hantera raw filerna som kommer från Fujifilms kameror med den speciella X Trans sensorn? Hittar inget om det där jag söker. GFX kameran pratar dock lika bra med DXO Photolab såväl programmet X Raw Studio som just kameran X100V gör.

Finns nog flera alternativa filmer att kolla på men denna gjorde att jag började intressera mig för programmet

Har även Capture One för Fujifilm X-trans raw filer men tyckte ändå detta var smart och elegant och har därför mer glidit över till att istället använda Raw Studio för raw filer skapade i X100V

Ett program som först för mig verkade lite yxigt och på gränsen till onödigt visar sig vara allt annat än dåligt ju mer man använder det.

Här finns flera alternativa länkar till Youtube filmer som berättar hur man gör och även varför
 
Senast ändrad:
Lade initialt inte ned tillräcklig möda för att dels förstå hur programmet funkade och inte heller vad man egentligen använder det till... Fick upp filerna i mappen men sedan då?

Såg en Youtube film och det visade sig faktiskt vara en ganska smart lösning att kunna simulera vad de olika inställningarna som finns i kameran ger för resultat på den "färdiga" jpg bilden. Kamerans möjligheter att leverera en färdig jpg kan man även använda i datorn om kameran är ansluten. Samma menyer och inställningsmöjligheter som i kameran kommer upp och det går enkelt att byta och exprimentera vad de olika profilerna ger för resultat på en raw bild.

Lite pyssel initialt kanske innan man ex kommer underfund med ex att anslutningen behöver ändras i "PC Connection Mode" till "Use raw con...". Tillbaka igen om man bara vill läsa in bilderna till mappen nästa gång

När man har fått kameran att prata med programmet i datorn tyckte jag det var intressant att se vad de olika kamera inställningarna ger för resultat. De som jag gillade bäst har jag även sparat till två egna användar profiler som även automatiskt kopierades över till X100V kameran. Smart då man därmed kan ha flera paralella inställningar som man alternerar mellan beroende på vad det är man fotar. I mitt fall sparar jag en raw och numer en processad mindre jpg vid varje tillfälle. Någon gång behöver jag ändra horisonten och beskära och då gör jag det i datorn med samma inställning innan jag exporterar till en jpg.

Testade att använda samma teknik för raw bilderna för en GFX 100S men eftersom jag inte sparar både i jpg och raw varje gång i den kameran så blev det lite overkill. För raw filerna från 100S använder jag DXO Photolab

Finns nog flera alternativa filmer att kolla på men denna gjorde att jag började intressera mig för programmet

Har även Capture One men tyckte ändå detta var smart och elegant.
Jag är flitig användare och fan av just Raw studio.
Normalt handlar ju efterbearbetning bara om mindre justeringar som Film simulering, färgtemperatur och ev exponering.

Användning av ett mer omfattande redigeringsprogram känns i dessa lägen helt omotiverat.
Dessutom blir ju bilderna original Fuji ....
 
Jag är flitig användare och fan av just Raw studio.
Normalt handlar ju efterbearbetning bara om mindre justeringar som Film simulering, färgtemperatur och ev exponering.

Användning av ett mer omfattande redigeringsprogram känns i dessa lägen helt omotiverat.
Dessutom blir ju bilderna original Fuji ....

Precis så tycker jag också vad gäller min X100V nu efter att blivit bekant med programmet. Det duger med råge. Snabbt och bra
 
Precis så tycker jag också vad gäller min X100V nu efter att blivit bekant med programmet. Det duger med råge. Snabbt och bra
Finns dock en sak att beakta, om jag förstått rätt, och det är att för att kunna redigera bilden behöver du använda samma kameramodell som bilden är tagen med. Så uppgraderar du kameran kan du inte redigera tidigare bilder med den.
 
Finns dock en sak att beakta, om jag förstått rätt, och det är att för att kunna redigera bilden behöver du använda samma kameramodell som bilden är tagen med. Så uppgraderar du kameran kan du inte redigera tidigare bilder med den.

Stämmer - det måste vara samma modell. Man kan väl i princip se X Raw Studio som ett ( utökat) alternativ till att göra samma saker på kamerans display med SD-kortet i kameran. Vilket då blir både en styrka och en svaghet beroende på arbetssätt...
 
Såg något intressant idag när jag gjorde en light redigering av en raw bild från en X100V kamera och jämförde den med den jpg variant som kameran gjorde direkt efter min sparade profil. Sparar alltid både en raw som en processad jpg för samma foto.

Behöver inte nämna programmet jag använde för raw editeringen. Kanske inte jättintressant pga att jag inte är jättebra på det. Men tror jag kan göra basic i alla fall

Jpg filen som kameran själv skapade gjorde jag i min tur om till samma storlek, 2048 på längsta sidan med hjälp av DXO Photolab. Inget annat eller annan redigering än just det

Nu hade jag två jpg varianter av samma bild som jag kunde växla snabbt mellan med. Använde programmet Mirosoft Foton. Fram och tillbaka några gånger. Mycket intressant. JPG bilden direkt ur kameran är faktiskt bättre på flera sätt än mitt försök att på egen hand göra en jpg från raw filen.

Det betyder nog mest att default programmet i kameran från Fuji är mycket bra. Till och med riktigt bra på det som görs. Man får nog jobba ganska mycket för att lyckas lika bra med ett annat editeringsprogam i datorn.

Hmmm.... Det betyder något annat också för mig. X Raw Studio kommer nog att bli mitt standard program för att "editera" raw filen med ev ny inställning om jag inte nöjd med den som skapades direkt.
 
Senast ändrad:
ANNONS