Annons

Canon EOS 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
Väldigt sjysst uppdatering vs 60d. Den nya Dual Pixel autofokusen låter mycket intressant. Skulle jag velat haft i min 6d :)
Lite förvånad att de inte klämde in GPS också iofs.
Men den här kommer bli en storsäljare. Att kunna mecka med sin kamera via sin smartphone-app via WIFI är mycket användbart och roligt.
 
Mycket bra att Canon inte gått högre än 20mp, den här kameran kommer förmodligen att ha betydligt bättre isoegenskaper än Nikons 24mp sensorer! Allvarligt talat börjar jag bli trött på pixelhysterin inom kameravärlden, tror inte det är så bra att pixlarna blir allt för många och små.
Mycket troligt att vi även får se den här sensorn i en ev 7D MK2.
 
Jo, men han menar förstås att de inte skulle komma med en ny toppmodell i APS-C segmentet. Ingen ny 7D Mark II, eller vad den nu skulle heta. Om den verkligen kommer måste den ju närma sig 1D Mark IV i funktionalitet, fast med APS-C, om det ska vara någon mening. Annars kan de lika gärna låta den dö och nöja sig med 70D som toppmodell med 15*22 mm sensor.

De kan förstås också gå andra vägen och låta 7D vara ungefär som den är, fast med ny display, "tyst" bakre hjul, inbyggt WiFi/GPS och lite sånt småplock, så får man en ny modell med samma grundspecifikation (AF, bilder per sekund) men ändå lite nytt godis. Samt då upp från 18 till 20 Megapixlar, vad man nu ska med dem till.
 
Jo, men han menar förstås att de inte skulle komma med en ny toppmodell i APS-C segmentet. Ingen ny 7D Mark II, eller vad den nu skulle heta. Om den verkligen kommer måste den ju närma sig 1D Mark IV i funktionalitet, fast med APS-C, om det ska vara någon mening. Annars kan de lika gärna låta den dö och nöja sig med 70D som toppmodell med 15*22 mm sensor.

De kan förstås också gå andra vägen och låta 7D vara ungefär som den är, fast med ny display, "tyst" bakre hjul, inbyggt WiFi/GPS och lite sånt småplock, så får man en ny modell med samma grundspecifikation (AF, bilder per sekund) men ändå lite nytt godis. Samt då upp från 18 till 20 Megapixlar, vad man nu ska med dem till.

Med tanke på att 1D X (fullformat) har låg pixeltäthet men suverän bildkvalitet så borde 7D Mark II kunna komma med ett förbättrad sensor även den. Fler pixlar behövs inte men bättre!
En bättre sensor och ytterligare förbättrad autofokus plus lite annat lullull så blir 7D Mark II verkligen att räkna med. Jag hoppas på en sådan utveckling. Det blir i så fall en grym fågelkamera, utan att man behöver lägga en förmögenhet på långa vita rör med hög ljusstyrka.
 
Mycket bra att Canon inte gått högre än 20mp, den här kameran kommer förmodligen att ha betydligt bättre isoegenskaper än Nikons 24mp sensorer!

Nja. Fler pixlar gör inte bilderna sämre, snarare bättre. Det finns många fördelar med många pixlar, nackdelarna är färre och lätta att kompensera för.

Det är två saker som avgör: sensorns ljusfångande yta och hur modern sensorn är. Nikon D7000 och D800 har i stort sett samma sensor, bara olika stora. Det är den större storleken som gör att D800 ger lägre brus, de har samma pixelstorlek.

D800 och D600 har olika många pixlar men samma senorstorlek. Brusnivån vår samma vid samma utskriftsstorlek. Men d800:s högre upplösning ger ett snyggare brus.
 
Nja. Fler pixlar gör inte bilderna sämre, snarare bättre. Det finns många fördelar med många pixlar, nackdelarna är färre och lätta att kompensera för.

Det är två saker som avgör: sensorns ljusfångande yta och hur modern sensorn är. Nikon D7000 och D800 har i stort sett samma sensor, bara olika stora. Det är den större storleken som gör att D800 ger lägre brus, de har samma pixelstorlek.

D800 och D600 har olika många pixlar men samma senorstorlek. Brusnivån vår samma vid samma utskriftsstorlek. Men d800:s högre upplösning ger ett snyggare brus.

FEL! SONY NEX 5 16mp brusar betydligt mindre i dåligt ljus än NEX 7,sen att fler mp ger mindre brus i dagsljus är en annan sak. Fler exempel Nikon D4 brusar avsevärt mindre i dåligt ljus än
D800. En anledning att SONY tog fran den nya APS-C sensorn på 20mp var klagomålet på att 24mp sensorn kroknade i mörker. Det här är förmodligen anledning att Canon väljer en 20mp sensor, är ganska säker på att man testat en 24mp variant.........................
 
FEL! SONY NEX 5 16mp brusar betydligt mindre i dåligt ljus än NEX 7,sen att fler mp ger mindre brus i dagsljus är en annan sak. Fler exempel Nikon D4 brusar avsevärt mindre i dåligt ljus än
D800. En anledning att SONY tog fran den nya APS-C sensorn på 20mp var klagomålet på att 24mp sensorn kroknade i mörker. Det här är förmodligen anledning att Canon väljer en 20mp sensor, är ganska säker på att man testat en 24mp variant.........................

Det finns alltid enskilda modeller som inte är så bra som de borde. Mig veterligen finns det tre olika tillverkare av 24 megapixels APS-C-sensorer och Nikon valde inte Sonys som sitter i Nex-7. Nikon köpte från de andra två tillverkarna. Det är alltså olika tillverkare till 24-megapixelsensorerna i Nikons olika modeller.

Canon köpte visserligen in sensorn till EOS-1D från Panasonic (om jag kommer ihåg rätt), men efter det har de tillverkat sina egna sensorer till systemkamerorna. De köper däremot in sensorer från Sony till en del kompakter. Men har du info om att Canon skulle börjat köpa sensorer från Sony till sina systemkameror så tar jag gärna emot den.

Att Nikon D4 "bara" har 16 megapixel och EOS-1DX "bara" har 18 har med kamerans användningsområde att göra. Sensorerna är optimerade för snabb serietagning och lågt brus på höga ISO. Canon och Nikon använder liknande sensorteknik i dessa modeller med samma målgrupp. Till andra modeller med andra användningsområden där stort tonomfång är viktigare används sensorer med annan teknik. Sensorerna i D600 och D800 använder liknande teknik, är lika stora, har olika antal pixlar, men ger samma brusmängd vid samma utskriftsformat.

I den här artikeln från tidningen Proffsfoto som Martin Agfors skrivit kan du läsa om varför sensorns storlek är avgörande för den slutliga bildkvaliteten och inte storleken på pixlarna.

Observera att alla jämförelser görs med samma utskriftsstorlek. Jämför man vid 100 procents visning på en skärm får man ett annat resultat som inte har med praktisk tillämpning att göra. Det är som att jämföra bilder med olika kraftig lupp eller olika nära.
 
Gott Magnus.

Om 7D Mark II som cropkamera (spekulativt) får en upplösning mellan 18-24 MP spelar mindre roll tycker jag. Den får mycket gärna vara optimerad för speed och hög känslighet i dåligt ljus.
Skärpan kan bli bättre i en ny sensor även om pixeltätheten är ungefär densamma.
 
Några kallelser till presskonferens eller liknande??

Har någon sett några kallelser eller liknande till presskonferens imorgon från Canon?
 
Misstänkte att du skulle vara en av dem :)

Så anka eller??
Har taskig koll på när de släpper nyheter om nya kameror men mitt i juli är det rätt tillfälle??

Den borde väl vara närstående. 60D har ju funnits ovanligt länge. Tittar man på wiki kan man se grafiskt: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Canon_EOS_digital_cameras

Orkade inte leta specifika datum för alla men juli hittade jag ingen annan som släpptes efter en snabb koll. Eftersom den ersätter 60D som funnits så länge så är det väl bara att släppa den snarast :eek:
 
Canon har gjort lite som Nikon gjorde något decennium sedan. De har uppgraderat eller ändrat kamerorna men inte gjort något väsentligt med aps-c sensorerna. Detta kan vara fokus även med 70D. Däremot inte sagt att sensorn blir bättre vad gäller brus/DR. Har Canon måst behålla samma sensor länge då alla sensorresurser lagts på ett teknikskifte för att komma ikapp Sony? Kommer den nya sensorn vara ett stort kliv upp eller är det bara en liten fisuppgradering?
 
Det finns alltid enskilda modeller som inte är så bra som de borde. Mig veterligen finns det tre olika tillverkare av 24 megapixels APS-C-sensorer och Nikon valde inte Sonys som sitter i Nex-7. Nikon köpte från de andra två tillverkarna. Det är alltså olika tillverkare till 24-megapixelsensorerna i Nikons olika modeller.

Canon köpte visserligen in sensorn till EOS-1D från Panasonic (om jag kommer ihåg rätt), men efter det har de tillverkat sina egna sensorer till systemkamerorna. De köper däremot in sensorer från Sony till en del kompakter. Men har du info om att Canon skulle börjat köpa sensorer från Sony till sina systemkameror så tar jag gärna emot den.

Att Nikon D4 "bara" har 16 megapixel och EOS-1DX "bara" har 18 har med kamerans användningsområde att göra. Sensorerna är optimerade för snabb serietagning och lågt brus på höga ISO. Canon och Nikon använder liknande sensorteknik i dessa modeller med samma målgrupp. Till andra modeller med andra användningsområden där stort tonomfång är viktigare används sensorer med annan teknik. Sensorerna i D600 och D800 använder liknande teknik, är lika stora, har olika antal pixlar, men ger samma brusmängd vid samma utskriftsformat.

I den här artikeln från tidningen Proffsfoto som Martin Agfors skrivit kan du läsa om varför sensorns storlek är avgörande för den slutliga bildkvaliteten och inte storleken på pixlarna.


På tal om bättre eller sämre 24Mp-sensor, så har jag tidigare trott att Nikon bara tog i mot själva grundsensorn, liksom en rektangulär sensorbit och sedan har Nikon monterat egna komponenter för att skapa den så som Nikon vill ha den, eller hur är det med det.
 
ANNONS