Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Mancool

Aktiv medlem
Hej
Finns det någon oerhört snäll och kunnig medlem på forumet som vill hjälpa mig att köpa en budgetutrustning.
Budgeten är på 20 - 25.000 kr.

Önskar hjälp med följande:
Kamera
: Kameran är i princip redan bestämd eftersom jag hade en lång tråd ute i ämnet och det kommer bli en Canon 70D. För budgeten vs kvalite'n är det ett bra val enligt de flesta som skrev i tråden. Dessutom har jag sett att det finns mkt på begagnatfronten.
Objektiv: Kommer bli dyrare än kameran, jag vet. Tanken är att få bra bildkvalitet även i mörkare omgivning.
Stativ: Manfrotto är kvalite't så något av detta märke inom ramen fär budgeten.
Belysning: Har kollat "Kaffebrus". De verkar ha bra priser men ljussättning är jag inte bra på.
Gimbal: Duger denna: https://www.scandinavianphoto.se/zhiyun/gimbal-weebill-s-1046188
Övrig kringutr: Videomonitor? En börjar bli äldre så att se allt som händer är A och O.
 

Mancool

Aktiv medlem
Dom som rekommenderade Canon 70D var dom medvetna om att du skulle filma i mörkare omgivning?
Jag kommer använda externt ljus. Det har väl en hel del med vad du använder för objektiv också? Funkar inte utrustningen för att filma vid mörkt ljus får jag helt enkelt tänka om och filma i dagsljus. Det viktiga är att få ihop en utrustning för min budget. Oavsett ljusförhållanden.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ska du primärt filma eller ta bilder?

Objektivet spelar helt klart en stor roll, men en 11år gammal kamera borde vara max hälften så bra på att hantera dåligt ljus som en ny. Dvs lite beroende på vad du skall filma, så kan objektiven bli betydligt dyrare eftersom du behöver dubbelt så ljusstarka jämfört med en nyare.

Ett 70-200f2.8 kostar hela din budget. Ett 70-200f4 kostar halva din budget. Och en modernare kamera kommer vara lika brusig med ett f4 som en 11år gammal kamera med ett f2.8. Men kan du använda 50f1.8-objektiv så är dom inte så dyra.

Just för film känns en 11år gammal kamera som ett inte helt optimalt val. Om du vill ha en Canon så borde dom nyare lite "enklare" kamerorna vara ett bättre alternativ.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det verkar som om du skall göra musikvideos, har du redan ljudupptagningsutrustningen? Jag hade aldrig använt någon kamera för att ta upp ljudet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hej
Finns det någon oerhört snäll och kunnig medlem på forumet som vill hjälpa mig att köpa en budgetutrustning.
Omöjligt att råda utan att veta vad du ska ha utrustningen till. Det låter ju lite som om du tänker filma, och då undrar jag om det inte finns bättre alternativ än 70D.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Om video är viktigt skulle jag verkligen rekommendera spegellöst. Vet inte vad du tänker dig för typ av objektiv, men en Sony A6600 och 16-55/2,8 känns prisvärt och borde ge utrymme för kringutrustningen.
 

Falumas

Aktiv medlem
Eller en Nikon Z50/Z30. Jag har filmat en del med Z50 med gott resultat.
Finns en begagnad med objektiv som är bra här på fotosidan, tyvärr utan pris men får du det för under 10k är det bra.

Är det ok med ljus och du inte behöver kort skärpedjup, hade jag hellre köpt en GoPro 11 eller 12 än en Gimbal.
Då har du en extra kamera också.
 

Mancool

Aktiv medlem
Ska du primärt filma eller ta bilder?

Objektivet spelar helt klart en stor roll, men en 11år gammal kamera borde vara max hälften så bra på att hantera dåligt ljus som en ny. Dvs lite beroende på vad du skall filma, så kan objektiven bli betydligt dyrare eftersom du behöver dubbelt så ljusstarka jämfört med en nyare.

Ett 70-200f2.8 kostar hela din budget. Ett 70-200f4 kostar halva din budget. Och en modernare kamera kommer vara lika brusig med ett f4 som en 11år gammal kamera med ett f2.8. Men kan du använda 50f1.8-objektiv så är dom inte så dyra.

Just för film känns en 11år gammal kamera som ett inte helt optimalt val. Om du vill ha en Canon så borde dom nyare lite "enklare" kamerorna vara ett bättre alternativ.
Kommer mest filma med den. Vad heter objektivet du nämner "70-200f4" exakt?
 

Mancool

Aktiv medlem
Kollade in dessa: Sony A6600 och Nikon Z50 Båda spegellösa. Tror ni att dessa går att filma med i mörk omgivning. Nu ska jag inte filma i beckmörker. Spotlights kommer att ge ljus samt något filmljus.

Känns som att det är bättre satsa på ett bra kamerahus och ett bra objektiv än på kringutrustning just nu, eftersom jag är nästintill nybörjare. En del föreslår videokamera eller GoPro. Jag vill lära mig hantera en systemkamera och allt som är kring den världen av fototermer etc.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har filmat luciatåg i 4k med Z50. Dvs bäckmörk kyrka enbart upplyst av tågets egna stearinljus.

Obearbetad bild direkt från en 4K-film från en Z50. Stearinljusen i bild är dom enda ljuskällorna i kyrkan.

1704785742644.png
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Om du tänker filma i 4K så behöver du förmodligen också mer disk. Bara Z50:n genererade 135GB data på den konserten. Sammanlagt alla kameror och ljudupptagare jag hade då genererade 536GB data. Det går rätt fort att fylla diskar när man håller på med video.
 
ANNONS