Annons

Användartips till Sigma 70-300 APO DG

Produkter
(logga in för att koppla)

kalabra

Ny medlem
Jag har köpt detta objektiv till min 400D och upplever att jag inte alltid får bilderna helt skarpa. Har läst i nån tråd att man kan testa att blända ner ett steg och inte zooma hela vägen till 300mm för att få det skarpare.
Nån som har erfarenhet av detta objektiv och kan komma med tips?
 
Nu har jag inte just ett Sigam 70-300, men principen är ju den samma.

Ofta tappar telezoomar i skärpa desto längre brännvidd du anväder, i detta fallet är 300mm det längsta. Kan tänka mig att skärpan inte direkt är på topp vid 300mm på detta objektiv.

Sedan hjälper det oftast rent skärpemässigt att blända ner ett par steg. Skulle tro att Sigma 70-300 är skarpast på bl 8-11.
 
Och sedan kan ett stativ vara rena rama trolleriet när det kommer till skärpa.

Men detta är väl knappast någon nyhet!
 
Jag har också skaffat samma objektiv men lämnat tillbaka det dagen efter :(

Generellt så får man skarpare bilder när man bländar ner ett par steg från objektivet fullt öppet. Många objektiv är skarpast runt f5,6 och f8. Vidare bör du ej blända ner mer än till f16 då skärpan snabbt blir sämre på grund av diffraktion i bländarlamellerna.

Jag skulle gissa att du får skarpast bilder när du bländar ner till f8. Som många andra upplevde jag också att objektivet tappar skärpa och kontrast vid 300mm. Det som går att göra är att skärpa bilderna efteråt i datorn. Att tvingas att hålla sig inom 70-200mm när man har ett 70-300 objektiv borde vara rätt jobbigt. Det som jag tycke var jobbigast med detta objektiv är att fokusen var dålig och inexakt, "jagade" mycket även i dagsljus samt träffade fel allt för många gånger. Det var minst sagt tröttsamt att hela tiden "hoppas" på att bilderna blev bra.

Tipset jag kan ge är att du bör fundera över om du verkligen behöver hela brännvidsomfånget, kanske fotar du mest runt 70-100mm eller 200-300mm ?, och då bör du välja ett objektiv som ligger runt där istället. "Superzoom"-objektiv kan tyvärr inte teckna en skarp bild över hela sitt omfång då det finns rätt stora kompromisser i deras optiska konstruktion.

Altså, om du inte är nöjd trots att du bländat ner osv., och har möjlighet och kan tänka dig göra det: byt till ett annat objektiv!
 
ANNONS