Annons

Är Sonys objektiv något att ha egentligen? - Brian Smith har sammanställt DxO-data

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemen med upplösning (och rangordning därefter med specifika kameror är flera:
1.Jämför man objektiv x på system a med obj y på system b då man väljer sitt system och objektiv kanske system b släpper en mer högupplöst kamera än system a har då och då kan upplösningsförmågan mellan obj x och y ändras.
2. Maxupplösning nås ofta efter ett par stegs nedbländning eller mer men köper man ett f/1,4 objektiv p g a upplösning vid bl 5,6
3. Upplösning är ett knepigt mått då det inte tar hänsyn till kontrast (MTF vid låga linjer/mm).
4. Andra parametrer än just upplösning vid vilken bländare som helst kan vara väl så viktiga
5. Vilken upplösning pratar vi om: objektivets mitt eller kant? I många fall ger vidvinklar med jämnare upplösning mellan mitt och kan mer harmoniskt intryck då det med hög mittskärpa och luddiga kanter ger att man inte förundras över mittskärpan men störs av kantluddigheten.

Ja och sedan kan det vara så att samma objektiv upplevs ändra en del egenskaper om det exv. är gjort för småbild men används med sensorer som har halva storleken knappt som någon APS-variant.

Jag gillar Photozones diagram för de kör ju mitt, mitt emellan och kant vid ett antal brännvidder efter zoom-spannet och dessutom vid ett antal bländare. Med det upplägget är det ganska lätt att se var svagheterna finns som man måste beakta. Samma upplägg har man också även för nadra parametrar som exv. CA och vignettering.

Så man måste nog gå till flera källor om man verkligen vill få en uppfattning inför ett köp men inte ens det funkar ju alltid.

Jag köpte ju själv senast Sonys 24-105mm/4 och jag testade det verkligen så gott det gick i butiken men det blev inte helt OK ändå. Jag kollade främst hur det funkade helt öppet på bländare 4 och var hyfsat imponerad av det resultatet. Men från kanske 10 meter till oändligt så började konstigheterna identifiera sig med sämre skärpa och detaljupplösning än förväntat. När jag kollade skott på ca 10m såg jag att jag hade framfokus på en del bilder. Vid mer noggrann testning som även till slut innefattade kontrollerade skott på stativ mot testark så visade sig ytterligare en del intressanta saker. Jag testade med flera olika kamerahus med liknande resultat. Rent teoretiskt anser ju många att AF med återkoppling inte borde kunna missa fokus på detta sätt. Hos Sony är man så säkra på detta att man inte har någon möjlighet att kompensera fram och bakfokus längre som man kan med äldre DSLR och SLT-modeller. I vissa fall fick jag framfokus och i andra lägen efter zoomspannet så kunde fokus även hamna bakom.

Jag tog först tillbaka objektivet till ÅF som också konstaterade framfokus i en del fall de testade lite snabbt. De har gått med på att byta ut det. Så nu väntar jag på ett nytt ex. Jag är kanske inte helt förvånad ändå för jag läste ju att Luminous Landscape testat detta objektiv och de verkar ta ut tre ex. inför vissa test då det inte sällan är vissa variationer mellan exemplaren. De såg variationer mellan sina tre ex. nu också. Verkar som om Sony kan ha vissa problem med objektiv trots allt.

Jag skulle fått ett nytt i veckan men det kom bara 8 stycken till distributören de får sina objektiv genom och det var fler före mig i kön och FIFO som gäller, så nu blir det nog inte förrän i mitten på februari om inget särskilt händer. Ingen prio av returer vad det verkar. Det är ett mycket efterfrågat objektiv och kommer möjligen bli defacto standard som kitobjektiv för Sonys FF, om det inte redan är det, så Sony har nog missbedömt efterfrågan ordentligt vad det verkar.
 
Det kan kanske vara intressant ibland (fast de borde presentera upplösningen och inte nåt konstigt värde av pixlar) men det är ju inte säkert att man är intresserad av just den kamera/objektiv-kombinationen.

Mäter de upplösningsförmåga hos alla kameror (aktuella) som går att använda med ett visst objektiv?


Man får alltid 24 Mpixel ur en 24 Mpixelkamera. Däremot får man olika upplösning ur kameran beroende på vilket objektiv man har monterat och vilken bländare man har inställd på det objektivet.


Bah. Vi får inte låta oss dras med ner i träsket. :)


Nä vi ska inte låta oss dras ner i träsket. :)

Ja det är sant att en 24 MP bild alltid innehåller 24 MP eller 6000 x 4000 som jag tror det står i mina filer.

Det är inte alltid så att DxO kollat ett objektiv med alla hus det kan användas på. Det kan vara så att de testar på de hus som råkar vara hyfsat samtida med. Jag ser samma sak hos Photozone som exv. testat en del Sony FF-objektiv med A7r (36 MP) och en del senare med A7r II (42 MP). Jag tror de möjligen prioriterar husen med högst upplösning från varje tillverkare eftersom det ju är mest intressant för "top score".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.