Annons

Upphovsrätt på Facebook?

Produkter
(logga in för att koppla)

L40

Aktiv medlem
Min femöring:
Lycka till med paragrafläsande och lycka till med eventuella juridiska åtgärder som en följd av det. Det lär inte leda till ngn framgång.
Spridning av bilder från FB, eller för den delen på de flesta (alla?) webb-media är ju legio.
Att lägga "viktiga", eller högupplösta, bilder på FB är kanske inte optimalt.
 

Sigfuss

Aktiv medlem
Jag har en lite ytterligare reflektion på Facebooks användarvillkor.

I deras andra sektion, punkt nummer fyra så står det:

"When you publish content or information using the "everyone" setting, it means that you are allowing everyone, including people off of Facebook, to access and use that information, and to associate it with you (i.e., your name and profile picture)."

Här har man inte bergänsat användandet till Facebook som jag tolkar det, är det då tillåtet för vem som helst att plocka din presentationsbild och publicera var som helst på nätet i kombination med ditt namn?

Anledningen till frågan är en sida som dykt upp på nätet där någon olovligen plockar presentationsbilder från tjejer i en viss stad och lägger upp på en sida där man skall rösta på den som är snyggast, något som sker utan tillstånd från profilägarna - är detta alltså fullt lagligt?

Se länken till sidan här:

http://www.borasfinest.com/
 

peranders

Aktiv medlem
Min femöring:
Lycka till med paragrafläsande och lycka till med eventuella juridiska åtgärder som en följd av det. Det lär inte leda till ngn framgång.
Spridning av bilder från FB, eller för den delen på de flesta (alla?) webb-media är ju legio.
Att lägga "viktiga", eller högupplösta, bilder på FB är kanske inte optimalt.
Precis vad jag tänkte. Om man överhuvudtaget funderar på upphovsrätt så ska man inte ladda upp bilder någonstans.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har en lite ytterligare reflektion på Facebooks användarvillkor.

I deras andra sektion, punkt nummer fyra så står det:

"When you publish content or information using the "everyone" setting, it means that you are allowing everyone, including people off of Facebook, to access and use that information, and to associate it with you (i.e., your name and profile picture)."

Här har man inte bergänsat användandet till Facebook som jag tolkar det, är det då tillåtet för vem som helst att plocka din presentationsbild och publicera var som helst på nätet i kombination med ditt namn?

Anledningen till frågan är en sida som dykt upp på nätet där någon olovligen plockar presentationsbilder från tjejer i en viss stad och lägger upp på en sida där man skall rösta på den som är snyggast, något som sker utan tillstånd från profilägarna - är detta alltså fullt lagligt?

Se länken till sidan här:

http://www.borasfinest.com/
Verkar som Flashback löser problemet med den sidan just nu.
 

xenon666

Aktiv medlem
Ja vi får väl se vad som händer med boråssidan, den finns uppe än iallafall, var lite detta som mitt ämne var inriktat på när jag startade tråden, och nu har det tydligen hänt att någon plockat bilder från facebook och publicerat, enligt aftonbladet är det polisanmält, så det skall bli intressat hur det fungerar med lagen i en verklig situation
 

peranders

Aktiv medlem
Tydligen lite svårt iaf... Det är det jag menar med att det inte kan vara så våldsamt svårt att översätta villkoren till svenska.
I bland får man ha fördragsamhet med detta att folk inte förstår skriven text. Jag själv kämpar med att läsa standardtexter, alltså standarder, lagtexter. Man förstår varför det finns konsulter att leja för sånt.

När det gäller Facebook gör jag det lätt för mig. Jag laddar bara upp bilder som inte har något speciellt värde för mig. Då är det problemet löst.
 
ANNONS