Annons

Upphovsrätt på Facebook?

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Hej! Hade en diskussion med en vän om upphovsrätten till bilder på facebook, om jag som fotograf lägger upp en bild jag tagit på min facebook ,med mitt copyrightmärke på, äger då facebook upphovsrätten till den bilden och den är fri för allt användande då?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det framgår ganska tydligt av användarvillkoren på Facebook att så fort man laddar upp en bild ger man Facebook rätt att använda bilden. Utan detta villkor skulle ju inte Facebook fungera.

Det innebär dock inte att andra får använda bilden utanför Facebook.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Frågan jag är intresserad utav är om man på något vis kan fakturera facebook.
Exempelvis om man ser att ens bilder gång på gång används utav facebooks användare. Materialet ligger trots allt på facebooks servrar, och att gång på gång fylla i ett forumlär där förutsättningen är att du är medlem känns lukrativt.
 

xenon666

Aktiv medlem
Okej, det innebär alltså att jag som upphovsman har gett facebook tillåtelse, men enbart på facebook, bilderna får inte hamna någon annanstans utan mitt samtycke?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Får Facebook använda bilden utanför Facebook, utan mitt samtycke?
Okej, det innebär alltså att jag som upphovsman har gett facebook tillåtelse, men enbart på facebook, bilderna får inte hamna någon annanstans utan mitt samtycke?
Du har redan samtyckt.

Frågan jag är intresserad utav är om man på något vis kan fakturera facebook.
Om du själv har laddat upp bilden har du, som sagt, gett Facebook tillstånd att använda bilden.

Om någon annan laddar upp din bild på Facebook är det denna person som gjort fel och som du ska ställa eventuella krav till.

Edit: Dessutom ska man förstås anmäla missbruket till Facebook och be dem ta bort bilden.
 
Senast ändrad:

xenon666

Aktiv medlem
Du har redan samtyckt.


Om du själv har laddat upp bilden har du, som sagt, gett Facebook tillstånd att använda bilden.

Om någon annan laddar upp din bild på Facebook är det denna person som gjort fel och som du ska ställa eventuella krav till.

Edit: Dessutom ska man förstås anmäla missbruket till Facebook och be dem ta bort bilden.
Jo det är jag med på att jag samtyckt till facebook, men om någon tar min bild från Facebook och lägger den någon annanstans (utanför facebook), detta måste ju bli fel av den personen, det har jag ju inte gett samtycke till
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jo det är jag med på att jag samtyckt till facebook, men om någon tar min bild från Facebook och lägger den någon annanstans (utanför facebook), detta måste ju bli fel av den personen, det har jag ju inte gett samtycke till
Du har gett Facebook tillstånd att använda bilden även utanför Facebook. Och (om jag inte missminner mig) tillstånd att överlåta rätten att använda bilden till andra.
 

xenon666

Aktiv medlem
Mmmm, om man tar bort alla bilder man har på facebook, och på facebook istället lägger en länk typ" Se min portfolio här" till min privata blogg, då är det inget som facebook har rätt till då? Man vill ju inte ha sin bilder helt fritt okontrollerat
 

AndyK

Aktiv medlem
Mmmm, om man tar bort alla bilder man har på facebook, och på facebook istället lägger en länk typ" Se min portfolio här" till min privata blogg, då är det inget som facebook har rätt till då? Man vill ju inte ha sin bilder helt fritt okontrollerat
Så gör jag. Jag länkar hit till Fotosidan, istället för att ladda upp några bilder på FB.



ErlandH sa:
Det framgår ganska tydligt av användarvillkoren på Facebook att så fort man laddar upp en bild ger man Facebook rätt att använda bilden. Utan detta villkor skulle ju inte Facebook fungera.
Hur menar du att Facebook inte skulle fungera?
 
ANNONS