Annons

Upphovsrätt på Facebook?

Produkter
(logga in för att koppla)

jophan

Ny medlem
De får använda din uppladdade bild precis som de vill, om jag inte minns helt fel. De får sälja den till en tidning, osv.
Nej, det där är ett missförstånd. De hade tidigare en skrivning som gav dem ganska omfattande rättigheter för att tredjepartsföretag skulle kunna skriva program som kunde använda det material du lägger upp, men den skrivningen var svepande mest för att de inte orkade eller ville precisera sig. De har sedan dess tagit bort den svepande formuleringen.

Så länge en bild ligger på Facebook får Facebook och vem som helst som Facebook skriver avtal med använda den bilden på Facebook. Inte utanför Facebook, och inte om de inte har fått licens av Facebook.
 

mikgus

Avslutat medlemskap
Jo, men får de använda bilden i andra sammanhang? Utanför hemsidan?
Gå in på facebook och scrolla längst ner på valfri sida, där finns en länk till användarvilkoren.

Så länge bilden finns på facebook får dom göra precis vad dom vill med den i vilket sammanhang som helst.

# For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos ("IP content"), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook ("IP License"). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.

Edit: Johan postade medans jag skrev (och läste vilkoren).
Ser ingenting i texten som begränsar facebook till att bara få använda materialet på facebook
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Förstâr man inte engelska sâ kanske man ska avhâlla sig frân kontakter med engelssprâkiga ställen.
Och är man rädd om sina bilder sâ kanske man helt enkelt ska lâta bli att ladda upp dom pâ nätet.

Villkoren är ju rätt enkla att bedöma, gillar man dom inte sâ lâterman bli att använda t ex FB.
Samma sak med Fotosidan, nâgon ömfotad kan säker bli upprörd över de villkoren ocksâ.
 

AndyK

Aktiv medlem
Jag menar bara att om de bemödat sig med att översätta allt annat på Facebook, så kunde de gott översätta användarvillkoren också. Vissa av termerna är lite svåra att översätta till svenska om man inte är slängd i "juridikengelska".

Jag både läser och skriver på engelska varje dag på jobb, och de enda gångerna jag har problem att få ihop det är när det gäller det finstilta i kontrakt. Ofta är syftningar väldigt luddiga för att det ska finnas gott om kryphål, plus att många av orden betyder en sak på "vanlig" engelska och en annan sak på "juridikengelska".
 

mikgus

Avslutat medlemskap
Såg att jag missat första raden när jag kopierade in texten.

You own all of the content and information you post on Facebook, and you can control how it is shared through your privacy and application settings. In addition:

Personligen har jag mycke bilder liggande på FB eftersom det är det snabbaste och enklaste sättet att sprida dom till vänner och familj. Tror inte att FB kommer att missbruka sitt avtal eftersom dom skulle tappa massa användare om dom gjorde det.
Eftersom bilder på FB är så lågupplösta ser jag inget större problem om någon annan skulle få för sig att använda mina bilder, tycker själv att det är ganska stor skillnad på en 720x480 bild jämfört med orginalet på 5184 x 3456.
 

AndyK

Aktiv medlem
720x480 kan ju vara intressant för andra hemsidor t.ex. Aftonbladet och Expressen.
Sen kan det ju vara så att en del inte skalar om sina bilder innan de laddas upp och då kan ju en bild helt plötsligt distrbueras i full upplösning.

Förstår inte riktigt meningen med att de ska ha rätt att använda bilderna utanför FB. FS klarar ju bra av att hantera sin hemsida utan att äga bilderna som laddas upp.

Enstaka bilder laddar jag också upp på FB, men då är det bilder som bara är av intresse för de närmsta vännerna och familjen. Och ofta är de tagna med mobilen i usel kvalitet.
 

jophan

Ny medlem
Sen kan det ju vara så att en del inte skalar om sina bilder innan de laddas upp och då kan ju en bild helt plötsligt distrbueras i full upplösning.
Nej, 720 längs ena sidan är högsta möjliga upplösning på FB.

Förstår inte riktigt meningen med att de ska ha rätt att använda bilderna utanför FB. FS klarar ju bra av att hantera sin hemsida utan att äga bilderna som laddas upp.
Men FB använder bilderna. De visas på olika ställen, i nyhetsflöden, av tredjepartsaplplikationer osv. Det är inte bara ett statiskt bildgalleri. Sedan är det kanske så att FS egentligen skulle behöva ha en skrivning om att de får visa bilderna hur de vill på FS när de väl laddats upp, men att FS inte är lika, ska vi säga "amerikanska", som FB.
 

AndyK

Aktiv medlem
Nej, 720 längs ena sidan är högsta möjliga upplösning på FB.
Jag menar inte upplösningen de visas i, utan den upplösning man laddar upp bilderna i. FB skalar själv om dem om de är för stora.


Men FB använder bilderna. De visas på olika ställen, i nyhetsflöden, av tredjepartsaplplikationer osv. Det är inte bara ett statiskt bildgalleri. Sedan är det kanske så att FS egentligen skulle behöva ha en skrivning om att de får visa bilderna hur de vill på FS när de väl laddats upp, men att FS inte är lika, ska vi säga "amerikanska", som FB.
Men då borde det nog finnas andra formuleringar att använda, än att de tar över äganderätten.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Facebook är även rätt att få en kopia av dina hemnycklar och plocka vilka tavlor de vill hemma hos dig samt åka på SPA med din partner och sälja din bil
 

AndyK

Aktiv medlem
Javisst. Därför står det ingenstans att Facebook "tar över äganderätten". Tvärtom står det uttryckligen att "You own all of the content and information you post on Facebook".
Ja, jag får ju fortfarande göra vad jag vill med bilderna utanför FB, men FB får ju göra vad de vill med bilderna jag laddat upp. Jag kanske formulerade mig lite tokigt, men i princip kan ju FB sälja mina bilder till t.ex. valaffischer för något politiskt parti som har åsikter som gör mig illamående.

Sen skriver de säkert så för att man ska vara personligt ansvarig om man lägger upp något olagligt. Och FB ska klara sig undan utan ansvar.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Ja, jag får ju fortfarande göra vad jag vill med bilderna utanför FB, men FB får ju göra vad de vill med bilderna jag laddat upp. Jag kanske formulerade mig lite tokigt, men i princip kan ju FB sälja mina bilder till t.ex. valaffischer för något politiskt parti som har åsikter som gör mig illamående.

Sen skriver de säkert så för att man ska vara personligt ansvarig om man lägger upp något olagligt. Och FB ska klara sig undan utan ansvar.
Nej dom kan inte sälja bilderna, det står klart och tydligt Du äger rätten till bilderna.
Hur svårt är detta att begripa?

Vad det innebär att facebook låter andra använda dina bilder har att göra med tex social nätspel.

Du spelar tex Mafia wars ett rätt populärt spel, I spelet har du en profil, Det facebook gör är att ge rätten till Zynga.com ( i just detta fall ) att lägga upp ( rätt att publicera ) din profil bild från facebook till din Mafia wars profil.
Det är vad du gett samtycke till.
 

mikgus

Avslutat medlemskap
När vi ändå är inne på social sidor, hur är det med youtube och vimeo?
På youtube är det likadant, det finns en länk till vilkoren längst ner på alla sidor.
Kopierar från punkt 8 i vilkoren. Första delen är väl identisk med facebooks men på svenska.
Så Anders om du läser den och byter ut Youtube mot facebook så får du veta vad som gäller där.

Andra delen ger alla andra youtube användare rätt att göra nästan lika mycket med ditt material.

1. till YouTube en världsomfattande, icke-exklusiv, kostnadsfri och överlåtbar licens (med rätt att underlicensiera) att använda, reproducera, sprida, göra bearbetningar av, visa och framföra Innehållet i samband med tillhandahållandet av Tjänsten och annars i samband med tillhandahållandet av Tjänsten och YouTubes verksamhet, innefattande men inte begränsat till, marknadsföring och vidaredistribution av Tjänsten eller delar av Tjänsten (och bearbetningar därav) i vilka mediaformat som helst och genom vilka mediakanaler som helst.
2. till varje användare av Tjänsten en världsomfattande, icke-exklusiv och kostnadsfri licens att få tillgång till dina Innehåll genom Tjänsten och att använda, reproducera, sprida, göra bearbetningar av, visa och framföra sådana Innehåll i den utsträckning som tillåts av Tjänstens funktioner och av dessa Villkor.
Har inget konto på vimeo så jag orkar inte kolla där men ett tips kan vara att skrolla längst ner och titta efter en länk till avtalet/vilkoren.

Såg en annan post i tråden nu
Så gör jag. Jag länkar hit till Fotosidan, istället för att ladda upp några bilder på FB.?
Nackdelen med att göra så är att istället för att ge sina vänner+facebook tillgång till sina bilder så ger man alla i hela världen tillgång till dom. Prova att logga ut från fotosidan och leta reda på dina egna bilder här för att se hur mycket "världen" har tillgång till.
 

AndyK

Aktiv medlem
Nackdelen med att göra så är att istället för att ge sina vänner+facebook tillgång till sina bilder så ger man alla i hela världen tillgång till dom. Prova att logga ut från fotosidan och leta reda på dina egna bilder här för att se hur mycket "världen" har tillgång till.
Det är möjligt, men jag laddar ju ändå upp mina bilder här. Onödigt att ladda upp samma bilder på två ställen, speciellt om det ena har lite tvivelaktiga användarvillkor.
 

anaticula

Aktiv medlem
Gå in på facebook och scrolla längst ner på valfri sida, där finns en länk till användarvilkoren.

Så länge bilden finns på facebook får dom göra precis vad dom vill med den i vilket sammanhang som helst.

# For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos ("IP content"), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook ("IP License"). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.

Edit: Johan postade medans jag skrev (och läste vilkoren).
Ser ingenting i texten som begränsar facebook till att bara få använda materialet på facebook
Frasen "subject to your privacy and application settings" ger att om mina privacy settings säger att mina bilder enkom ska visas för mina vänner, så får Facebook enbart publicera dem för mina vänner. Jag har svårt att se att de kan göra vad de vill med dem med den begränsningen.
 

Johan Törnkvist

Aktiv medlem
Frasen "subject to your privacy and application settings" ger att om mina privacy settings säger att mina bilder enkom ska visas för mina vänner, så får Facebook enbart publicera dem för mina vänner. Jag har svårt att se att de kan göra vad de vill med dem med den begränsningen.
Kan någon hitta något som är emot detta (att FB kan använda bilderna till något mer)? Har en jäkla massa bilder ute på FB nämnligen...
 
ANNONS