Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Paul Hansen tog världens bästa pressbild 2012

Paul Hansen tog världens bästa pressbild 2012

DN-fotografen Paul Hansen har vunnit världens två finaste tävlingar för pressfotografer: World Press Photo och Picture of the Year.

Tidigare i veckan rapporterade vi att Paul Hansens utsetts till Årets anställda pressfotograf i tävlingen Picture of the Year. Nu har han fått ett pris som av många anses som ännu finare: World Press Photo of the Year 2012.

Vinnarbilden togs den 20 november och föreställer sörjande anhöriga som bär två bröder, två respektive tre år, som dödats av en israelisk missil i Gaza City. Barnens pappa dödades också och bärs i bakgrunden.

Jurymedlemmen Mayu Mohanna säger:
– Styrkan i bilden ligger i contrasten mellan de arga och sörjande vuxna och de oskyldiga barnen. Den här bilden glömmer man inte.



Publicerad 2013-02-15.

39 Kommentarer

Tomas Rapp 2013-02-15 19:00  
Mycket gripande. Tänk vad mycket närmare en stillbild kan komma en än vad ett videoklipp kan göra.
Sten-Åke Sändh 2013-02-18 22:49
Ja och jag är lite förvånad över att han faktiskt kunnat komma så pass nära för när jag försökt fotografera begravningsföljen eller t.o.m. en begravningsplats så har stenar ibland haglat omkring mig, så det måste betyda att man ville att dessa bilder skulle tas. Så man undrar ju då om inte dessa bilder också medvetet används i den allmänna propagandan.

Någon undrar nedan hur det ska bli ett slut på detta och det undrar jag med. Jag har bott ett år i Israel på 70-talet och rest en hel del i den muslimska världen och mellanöstern och det är väldigt fastlåst i ältandet av alla oförrätter de flesta upplever sig utsatta för på olika sätt historiskt. Kanske skulle alla dessa morfäder, farfäder, mormödrar och farmödrar på båda sidor i konflikten ta en time out och äntligen sluta upp med att sätta barnen i knät för att säkerställa att hatet förs vidare och istället försöka anstränga sig för att ge sina barn och barnbarn lite framtidstro istället. Samma ansvar vilar självfallet på dagens föräldrageneration. Ingen kan vinna ur detta dödläge. Det visar väl inte minst den senaste urladdningen i Gaza.

Dessutom är det väl inte fel att läsa lite mer profan litteratur och lära sig att fungera i ett modernt samhälle. Om sedan kvinnorna fick möjlighet att i högre grad bidra till samhällsutvecklingen än idag skulle denna del av världen kunna bidra med annat än rena naturtillgångar som man dessutom inte ens själva utvinner utan även det låter man andra göra.

I Lawrence Wrights "AL-Qaida och vägen till 11 september" nämns att om man rensar bort oljeintäkterna från BNP i hela mellanösterns länder, så har alla dessa länder med en sammanlagd mångmiljonbefolkning inte högre återstående BNP än lilla Finland med kanske 5 miljoner invånare. Fattigdom föder extremism och det bästa motmedlet är att ge dagens unga generation i området en framtid värd namnet och kunskaper de kan skapa en bättre framtid med och som är mer relevanta än de livsrekommendationer man får i böcker skrivna för en annan tid. Det här gäller f.ö. alla religioner.
t.englund 2013-02-20 16:12
Håller med, bra reflektion!
neolit 2013-02-20 17:51
Sten-Åke, bra skrivet och önskat av dig. Alla vi önskar fred och nästan alla vi verkar ha en lösning på hur konflikter ska lösas. Om vi pratar om Mellanöstern-konflikten får man dock inte blunda för fakta och se vad orsaken till ofred just i Mellanöstern är.

Det kanske stämmer en del av det du skriver om ältandet som orsak till konflikten. Jag skulle dock rekommendera dig att ta en titt på Mellanöstern-karta från 1948 och idag och se skillnaden. Det är en konflikt som pågår just på grund av att Israel fortsätter att ockupera palestinsk mark och fortsätter beröva palestiniernas frihet. Detta föder i sin tur extremism som förstås förvärrar konflikten.

Det verkar finnas ett mål som Israel har. Vad det målet går exakt ut på vet jag inte, men det verkar inte vara att sluta ockupera palestiniernas mark och beröva dem friheten.
Sten-Åke Sändh 2013-02-21 22:58
Jag kan kartan Irfan. Efter första världskriget köpte judar från Öst-Europa ofta i arabernas ögon rätt värdelös mark och byggde bl.a. sina kibbutzer på den. Konstbevattning gjorde den mer värdefull. Det kom många efter pogromer i Öst-Europa. Jag bodde ett tag på kibbutzen Kirat Anavim mellan Jerusalum och Tel-Aviv på 70-talet. Folket på kibbutzen hade ett bra förhållande till grannbyn som är arabisk och heter Abu Gosh. Folk därifrån fick jobb med byggen på kibbutzen och jobbade åt kibbutzen på deras falcha (bomullsfält). Det fanns ett visst mått av acceptans och samarbete mellan dessa byar som levde i någon form av fredlig ekonomisk symbios.

Efter 1948 så köpte många inte marken längre utan stal den som någon form av krigsbyte..

Före sexdagarskriget gick gränsen till Jordanien alldeles ovanför kibbutzen. På kibbutzen fanns ett liten minneskor uppe i backen där fotografier på mängder av människor som dött i striderna runt kibbutzen. fanns efter väggarna. Många familjer var drabbade. Efter sexdagarskriget ligger Kiriat Anavim skyddat mitt inne i landet. Trots det gick alltid beväpnade vakter i byn. Folk var ganska otrygga. Israelerna litar av historiska skäl inte på någon och de har bestämt sig för att det som skedde dem under WW II aldrig ska upprepas mer. Soldaterna svär trohetsed mot staten på Massada, platsen där judarnas förskingring startade när Herodes till slut lyckades kämpa ner de förskansade judarna och de sista kvarvarande begick kollektivt självmord. Man inte se en ny diaspora.

Israelerna har en traumatisk historia precis som palestinierna och det är inget bra utgångsläge om man ska kunna lösa upp den fastlåsthet som råder. Tyvärr tror jag inte längre på en lösning så länge inge visar några tecken på att kunna förlåta och lyfta blicken. Det är över 40 år sedan jag var i Israel och det har bara blivit värre och värre och mer fastlåst. Tyvärr har Europa en stor historisk skuld i det som sker och det kommer bara bli värre och värre så länge Israel tillåts ta hela övriga världen som gisslan ýttersty styrda av en religiöst förblindad ortodox grupp som lyckats med konststycket att konstant fungera som vågmästare i det Israeliska parlamentet. Även många Israeler är faktiskt dödströtta på detta.

Jag tror trots allt att detta Mellan-Östern som helt gått i stå utvecklingsmässigt skulle må bäst av en ordentlig ekonomisk utveckling så att folk kunde sluta se varenda resurs eller konflikt som ett nollsummespel som någon nödvändigtvis måste vinna eller förlora. Så behöver det faktiskt inte bli eller vara. Framsteg i denna region skulle komma alla parter till de även om det långtifrån skulle lösa allas problem. Det kommer fortsatt finnas folk som väntar på antingen att Messias ska landa eller att Allah ska ge något livstecken ifrån sig och de kommer förbli fattiga och ekonomiskt marginaliserade. För att skapa välstånd måste man faktiskt jobba vare sig man är jude, kristen eller muslim i Mellan-Östern.
Ingemar Svensson 2013-02-15 19:27  
Mycket stark bild.
Jacob Munkhammar 2013-02-15 20:30  
Spöklikt med bara män.
HammerOn 2013-02-15 21:52
Tillika i kommentarerna...
timofej 2013-02-17 12:54
Ja, fast av olika anledningar.
Peter Eskilsson 2013-02-15 23:08  
En ruskigt duktig pressfotograf, denne Paul Hansen. Bra med artiklar som handlar om bilder. Balansen mellan bilder och teknik behöver fixas till ännu mer, då nästan allt på Fotosidan handlar om nya "häftiga" kameror.
Makten 2013-02-16 12:50
Om jag inte är ute och cyklar så använder han "häftiga" kameror.
Peter Eskilsson 2013-02-19 15:58
Men Martin då. Inslaget handlar inte om kameror. Det är väl det som jag anammar?
Flash Gordon 2013-02-16 00:06  
En bild som visar på de offer denna konflikt skördar varje vecka. En konflikt jag hört om på nyheterna så länge jag lyssnat på nyheter. En bild som får oss att förstå hur dessa meningslösa offer bara eldar på hatbrasan.
Finns det ett slut på denna tragedi som förlamar en hel region från välstånd och ett bättre liv?
Makten 2013-02-16 12:51
Nej, så länge de är djupt religiösa så finns inget slut. Religion är krig mot förnuftet.
Patrik60D 2013-02-16 17:42
"Finns det ett slut på denna tragedi"

int fan
tror du det själv?

det där är för djupt rotat för att kunna ändras på.
leva rövare och härja är det dom kan tyvärr.
andreassofus 2013-02-16 01:39  
har inte tänkt på det själv men vad anser folk egentligen om att vinna fina priser i tävlingar på andras misär?

gillar själv bilden mycket. den väcker många känslor.
men får man inte lite dåligt samvete att ta dessa bilder och sen vinna fina priser?
ingen kritik, bara en undran från en som inte är pressfotograf :)
Svar från froderberg 2013-02-16 01:47
Det är antagligen dubbla känslor med priset. Men det gör ju att bilderna uppmärksammas mer – i det här fallet hur det är att leva i Gaza.
FlyerOne 2013-02-16 01:58
Andreas, det kan man naturligtvis fundera över, men det tror jag faktiskt inte. Skulle knappast gå att finna någon enda fotograf som fotograferar utifrån ett sådant perspektiv - "Den här bilden tar jag inte för att jag ser något jag vill dokumentera och visa, utan för att vinna ett pris!"

Och ifall någon nu ögonblicket innan bilden ska tas skulle få tanken - "Tar jag den här bilden, så vet jag att jag kommer att vinna ett pris med den."
Vad gör fotografen då? Avstår från att ta bilden pga av denna "vetskap", eller? :-)

Nej, jag tycker absolut inte att Hansen eller andra behöver ha det minsta dåligt samvete ifall de skulle råka vinna något pris senare. I tagningsögonblicket har de medsäkerhet inte en aning om att detta ska komma att ske.


För mig ger bilden helt andra tankar. Det är en protest mot hur inhumant människor fortfarande blir behandlade på alldeles för många ställen här i världen. I det här fallet den polarisering som gör att en stor del av israelerna (givetvis inte alla) anser att palestinierna inte alls har samma värde som de själva. Palestinierna ses som djur eller t.o.m. som ohyra, och man kan i stort sett behandla dem hur illa som helst. Vilket naturligtvis ger upphov till motsvarande känslor bland många på den palestinska sidan, men denna är ju väldigt svag i jämförelse - de är i stort sett maktlösa mot allt som de dagligen drabbas av. Den totala hopplösheten föder naturligtvis desperation.

Alla har rätt att leva ett människovärdigt liv, men alldeles för många är berövade den rätten.

Som redan sagts - en MYCKET stark bild. Enligt min uppfattning synnerligen väl värd att tilldelas flera priser.
.
non-fiction 2013-02-16 15:39
Men herregud. De här fotograferna riskerar livet varje dag för att omvärlden ska få veta vad som pågår i de oroligaste delarna i världen. Utan dessa ögon skulle militär kunna handla i det tysta, de är ett extremt viktigt motvikt mot propaganda. Att få se vad som händer egentligen utan försköningar. Varför skulle dem ha dåligt samvete för?
Sauron 2013-02-16 15:52
Bra skrivet Gunnar!
andreassofus 2013-02-16 15:55
Vet inte om det var min fråga du reflekterade över. Du verkar i alla fall vara lite upprörd över något. Jag skrev det då och jag skriver det igen,, detta var ingen kritik utan mer en undran hur man känner sig när man står där borta med kameran i handen och fotar en bild som denna.

Jag har inte vart i situationen själv och vet inte hur jag skulle reagera. Jag är mest nyfiken hur en pressfotograf reagerar när han/hon möter sådanna bilder. Dom är ju inte känslolösa bara för att dom är fotografer.

hälsningar/ nyfiken i en strut
MrKarisma 2013-02-16 09:42  
Jättebra bild, men utan en förklarande text till så tycker jag man inte riktigt förstår vad som händer.. Sen så kan jag inte avläsa sorg i ett enda ansikte på bilden.. Snarare upprymdhet över att kunna fylla på sin källa av hat..
Karl2 2013-02-16 12:08  
Slog mig genast: Vad har nu palestinierna åter gjort ?
Benganbus 2013-02-16 13:37  
Jag tänker på några målningar av Francisco de Goya när jag ser den här bilden....
Lingome 2013-02-16 17:18  
Bilden är ju suverän i kompositionen men känns inte naturlig i ljuset alldeles för bearbetad men det finns säkert regler som han följt.
backtolife 2013-02-16 21:32  
Väldigt betydligt och levande bild.
Photo2be 2013-02-17 16:47  
Visst kan Paul ta effektfulla bilder men... man måste få fråga sej VARFÖR nämda misiler skickades mot Ghaza? Bara utan anledning eller? När kan vi se en "vinnarbild" på döda eller lemlestade israeler orsakade av raketer från Ghaza? Förmodligen aldrig! Så funkar journalistiken idag.
non-fiction 2013-02-18 16:52
Det är något svårare att ta sådana bilder på Israeler. Tror det var typ 3 civila israeler som dog av raketer under förra konflikten.
Starslin.se 2013-02-18 12:25  
Intressant hur en bild framhävs med olika färger på olika sidor...

http://www.worldpressphoto.org/awards/2013/spot-news/paul-hansen
Per-Erik Nilsson 2013-02-19 05:18  
Björkbom sade det, GOYA! Uppenbar turbild! /Räven ;-)
Lesenrot 2013-02-19 08:35  
Stark och tragisk bild som väcker olika reaktioner i olika länder.
Se bara på Dpreview
http://www.dpreview.com/news/2013/02/15/World-Press-Photo-announces-2013-contest-winners
där vissa kommentarer går så långt att de påstår att bilden är arrangerad.
LeeSen 2013-02-19 08:58  
Om man bortser från all bedrövelse och lidande är det en otroligt balanserad och vacker bild. Innehållet i bilden får den däremot att på något sätt bli nästan lite motbjudande. Men just denna kontrast gör bilden så fascinerande. Vissa klagar på att bilden är överarbetad, men det är inget jag stör mig över. Däremot är jag förvånad hur stor skillnad det är i färgerna på bilden, beroende på vem som publicerat den. På till exempel Word Press egen sida är färgerna betydligt mera nertonade än på Fotosidans bild.

http://www.worldpressphoto.org/content/swedish-photographer-paul-hansen-wins-premier-photo-contest-award
B. Adania 2013-02-19 11:04  
En bild som är tekniskt perfekt och förmodligen värd priset.
Jag delar Sten-Åke Sändhs erfarenheter nedan och reser frågetecken kring omständigheterna; vilket givetvis inte förtar styrkan i bilden. Leni Riefenstahl hade inte kunnat göra detta bättre.
t.englund 2013-02-19 16:44  
Är det konstigt att ett förtryckt folk i fattigdom agerar som de gör? Israel skapar det hat som de förtjänar genom sitt agerande. Man kan inte alltid skylla på förintelsen för att ha anledning att förtrycka andra medmänniskor.

Bilden är sann, inte politisk propaganda!
Sten-Åke Sändh 2013-02-19 23:43
Israel har en stor skuld i detta visst, men det går inte att bortse ifrån att utveckling gått i stå i praktiskt taget samtliga av mellanösterns länder till följd av de saker jag redan pekat på. Vill man peka på ytterligare faktorer så kommer man inte heller runt att de flesta länder i Mellanöstern och Nord-Afrika lidit många år av att de styrts av urusla ledare. Det är folkets eget ansvar att skaka av sig usla ledare och välja sådana som kan ge dem en bättre framtid.

Kommer just från Barbados som har en gräslig historia (det var ju där blåkopian för slavekonomi och plantagejordbruk utvecklades och förfinades innan den exporterades till USA:s sydstater). Ett idag ganska välmående litet land med lika hög läskunnighet som i Sverige, förvånansvärt hög BNP och ett välfungerande samhälle i övrigt. Där har man lyckats betydligt bättre än i alla Afrikanska länder jag varit och inte minst betyudligt bättre än sina grannar i Karibien, därför att man gjorde just uppror och valde hyfsade ledare.

Haiti som också är ett samhälle med svarta slavättlingar har aldrig lyckats få någon ordning på sitt land utan plågats av familjen Duvalliers diktatorer under många årtionden historiskt. Allt beror ju faktiskt inte på att man haft ett arv från slaveriet eller varit illa drabbat av naturkatastrofer. Det går att resa sig ur det med och blicka framåt istället för bara bakåt med bra ledare och sådana har Barbados haft. Man måste göra upp med offermentaliteten som ligger som en död hand över utvecklingen i många av dessa länder och det håller inte att snegla bakåt på någon religiös guldålder och söka svar för framtiden i böcker som skrevs för en annan tid.

Jag har en ond aning och den landar alltid i att jag undrar hur det ska gå för dessa idag fullständigt oljeberoende ekonomier den dag de utvecklade länderna helt frigör sig från oljeberoendet och slutar efterfråga det enda denna region har att erbjuda världshandeln idag. Vad ska man leva av då? Oljerensat BNP för hela regionen är alltså inte större än Finlands. Det skrämmer mig och framtiden hotar att ge oss uppror som kan komma att få dagens uppror i arabvärlden att framstå som en helgdagspicknic.
claesgbg 2013-02-22 11:52  
Jag kom att tänka på en dikt av Lina Ekdahl ur hennes
diktsamling diktsamling från 2012
den heter Årets Bild.

Bra ljus
fantastiskt ljus
förmåga att fånga ögonblicket
att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt

efter prisutdelningen
blir det smörgåstårta i entréhallen
rökarna ber vi röka på terassen

den traumatiserade kvinnan
och pojken utan armar
tackar för visat intresse
WLeijonhufvud 2013-02-25 01:10  
En bild säger mer en tusen ord sägs det, den här säger mycket mer.
thomasengstrom 2013-05-14 21:08  
Tror inte för en sekund att Paul's bild från Gaza är ihopsatt av tre bilder som "Forensic image specialist Neal Krawetz " säger.
Paul glömde att ta med sig rå-filen till prisutdelningen vilket också ska tyda på oegentligheter enligt sajten.

Ska bli intressant att se när Mr. Krawetz får krypa till korset för att ha spridit denna information på olika sajter på nätet.

Här är en liknande bild tagen av Naaman Omar:
http://cdn1.electronicintifada.net/sites/electronicintifada.net/files/styles/large/public/121122-killed-brothers.jpg?itok=C_wOdM70
Svar från froderberg 2013-05-14 21:14
På sin höjd tre olika råkonverteringar av samma råfil. Här är svaret från WPP: http://www.worldpressphoto.org/news/digital-photography-experts-confirm-integrity-paul-hansen%E2%80%99s-image-files

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar