Bilder och berättelser från min resa genom livet.

Gesällen/Är det någon idé?

Är det någon idé att tävla med sina bilder egentligen? Väldigt många bilder är i dag manipulerade på ett eller annat sätt. Några har heller aldrig passerat något kameraobjektiv utan helt och hållet tillverkats i något bildbehandlingsprogram. Hur kan de senare överhuvudtaget få vara med på en fototävling och/eller fotoutställning? De är ju inga foton. Det finns duktiga fotografer i fotoklubben som tröttnat på grund av detta och slutat skicka bilder till tävlingar. 

Det finns ju ett smörgåsbord med bilder på nätet som det bara är att stjäla och klippa in i sina egna bilder. Det har ju hänt tidigare och risken finns alltid att någon försöker igen. 

Jag blev lite less efter att ha sett en utställning med väldigt många manipulerade bilder. Utvecklingen tycks gå dithän och många hakar på den trenden. Varför inte ha en särskild klass för manipulerade bilder? 

Blev, som jag nämnde i förra inlägget, glad över att min småbildsskanner äntligen fungerar igen. I stället för att gå en runda med kameran skannade jag en film från november 2014. Alla bilder har passerat kamerans objektiv och inget har lagts till. Lite damm har tagits bort. Bilderna har skärpts och fått en kontrastkurva.

Ibland känns det befriande att fotografera analogt. Teknikens begränsningar, i förhållande till den digitala, och pysslet med framkallning, torkning och (för min del) scanning av filmen är i sanning ett genuint hantverk. Att fysiskt få hålla i negativen känns också bra. 

I morgon blir det körsång med fika. 

På återseende

Torbjörn

Inlagt 2017-01-31 21:56 | Läst 2876 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Då kan du dokumentera kören där kan väl bli
Härliga bilder..

Vet du även naturfotograferna ställer ut bilder som har färger
som inte finns i naturen även i böcker de ger ut ...där går
väl ändå gränsen...de förnekar detta...
Vi kommer inte ifrån manipuleringen i framtiden så länge
det finns digitala fotografer. Jag är helt säker på detta.

Mycket intressant blogg som jag ser fram mot många
Proffs men även amatörer svarar på.

Gillar ditt bildreportage som håller ihop så bra
Fin kopiering.
Gun-Inger
Svar från pic-tor 2017-01-31 22:43
Tack så mycket Gun Inger. Dokumentär fotografering för en tynande tillvaro i dag som det verkar. Gränserna för vad som är manipulering flyttas ständigt fram och nya normer bildas. Jag har faktiskt aldrig fotograferat kören. jag har fullt upp med att försöka få till något som kan liknas vid sång. Uppmuntrad av dig ska jag ta med kameran i morgon så får vi se om jag kan ta ledigt från sången några takter.
Gun-Inger Arvidsson 2017-02-01 23:33
Spännande hoppas få se resultatet
Gia
Hej Torbjörn, ett intressant men svårt ämne det där. En del av mig håller med dig, men en annan del gör det inte. Och får jag inte säga både och så håller jag nog inte med trots allt, jag tycker konstnärens/ fotografens frihet är viktigast. Men precis som du reagerar jag ibland och tycker som du. Nu tror jag inte det är manipulationerna i sig som jag reagerar på, det är mera att yta/utseende/ form premieras så ofta - titta på Nordiska Fotoklubben eller för den del Galleriet på FS. Och att innehåll/ känsla inte premieras lika ofta. Det senare är ju dessutom mkt mer personligt än det första och därmed mkt svårare att "definiera".
Men att börja beskära fotografens frihet tror jag inte på. Självklart kan man ha specifika tävlingar med begränsat motivval och också begränsad teknik, men om vi talar om fototävlingar i allmänhet tror jag inte begränsningar är rätt väg.

Det som är mest lurigt av alltihop är själva tävlingsformen. Hur vanligt är det med konsttävlingar? Jovisst, dom finns, men det är inget utbrett fenomen, det är utställningar som är det vanliga. Men inom foto är det tävlingar hela tiden. Och hur ställer man innehåll/ känsla mot yta/ utseende/ form? Och jag är säker på att där jag ser yta och form och väldigt lite känsla ser någon annan mest känsla och innehåll. Vad jag skulle vilja se är mer utställningar och fler tidningar som fokuserar på annat än det perfekta utförandet. Det är större variation i bedömningskriterierna jag vill ha, inte mer ensartad teknik

Sagt av en som ännu inte vunnit fikabilden på fotoklubben efter över ett och halvt år. Men vi får se imorgon :-)
Hälsningar/ Björn T
Nu har jag läst detta några gånger, men vet fortfarande inte riktigt vad jag skall säga, därför att ämnet är svårt. Känns som att jämföra tofu och bananer - båda är mat, men ändå inte riktigt samma, vilket gör jämförelser svåra. Så därför jämför jag dem inte, kan bara konstatera, att de är olika, har helt skilda förutsättningar, även om båda är metoder att få fram bilder. Sedan är den digitala tekniken så bred; om jag kör en tulpan i scannern, då får jag en bild. En jättedyr maskin som får väteatomer att svänga, den kan ge MR-bilder (som onekligen är digitala bilder). Kan jag jämföra detta med en Practica Super TL med Tri-X? Jo, men de är så olika, att jämförelsen blir meningslös. Det går att ta utmärkta bilder både analogt och digitalt, så mycket kan jag påstå, tycker din ankarbild här är utmärkt t.ex.
Manipulering ja, analogt och digitalt framkallas ju olika, därför blir det svårt med detta också. Att manipulera analoga bilder är ju svårare, mycket mer begränsat, och har en tendens att synas. Med det digitala verkar gränser flyttas fram mot horisonten hela tiden. Vi överöses med manipulerade bilder i vardagen nästan alla människor på planeten. Men vad är en manipulerad digital bild? Vad jag vet finns ingen officiell definition på det. Jag framkallar mina digitala rawbilder måttligt, med enstaka undantag när bilden misslyckats från början. En kamera gör ju en viss påverkan om jag fotograferar i .jpeg. Själv tycket jag detta inte är manipulering. Men när börjar det bli manipulering? Det är inte lätt. Ska erkänna, att jag, tycker jag manipulerar enstaka gånger, åtminstone vid två tillfällen vet jag att jag gjort det. En gång när en dam bad mig ta en bild av henne, och för att hon skulle bli nöjd, gjorde en lätt rynkutslätning. En annan gång när jag tagit en tilltalande bild i ett naturvårdsområde, och i datorn fick syn på en lite skylt i bakgrunden, klonade bort den. Detta betraktar jag som manipulering, jag har ändrat på bilden och tagit bort något.
Men var går då gränsen till en särskild klass manipulerade bilder, som fantasilandskap t.ex.? Den gränsen är nog väldigt svår att både sätta upp och övervaka. Tror jag håller mig utanför det, och låter var och en pyssla med sitt, så får vi fred och ro.