Att spegla det jag gillar.

Broöppning i Victoriaslussen i Stockholm..

***

Det måste vara väldigt längesedan det hände..? Kanske har jag glömt, men jag minns inte helt att det fanns nån öppningsbar 'brodel' i gamla Karl Johan slussen.. Annat än de öppningsbara 'portarna' för att kunna slussa mindre båtar till eller från Mälaren..

Men jag har ju sett att det numera finns 2 nya öppningsbara broar på varsin sida under 'Guld/Slussenbron' annars skulle inte den nya 'Victoriaslussen' fungera som båtsluss, och krångla till det för cykel/gångtrafikanter.. De nya broarna finns för att öppna och släppa ut/in båtarna, övrig tid när broarna är 'nere' så pågår det hela tiden cykel och gångtrafik där.. När båtslussning pågår så kommer troligen alltid en av broarna att ligga nere och cykel/gångtrafik kan då hela tiden välja nån av de båda broarna att ta sig över till/från Gamla Stan utan att gå omvägen via Guld/Slussenbron, eller vänta tills slussningen är över och bron är nedfälld.. Känns vettigt! 

Blev ändå lite överraskad över hur bron reses/lyfts, har inte sett  någonting yttre mekaniskt heller, som gett mig någon ledtråd på just detta.. Den fälls väl bara upp så som många andra mindre broar eller.. Men så var det inte! Själv stod jag på en utbyggnad österut av Victoriaslussen och fotade några sittande skarvar i det fina vädret, men hörde samtidigt en del ljud bakom ryggen, det var från den östra bron nedanför Guldbron/Slussenbron som 'höjdes' och tydligen provkördes, kanske för första gången, men just det vet jag inte.. Skarvarna fotade med Z50II + Z 180 - 600 mm. och Iphone 12 för brobilderna.

Skarvarna jag fotade medans 'Cykel/gångbron' höjdes..

Upptäckte att bron redan var hissad när jag släppte Storskarvarna..

Uppenbarligen hydraulisk så klart..

Tack för mig!

Inlagt 2025-02-21 13:30 | Läst 121 ggr. | Permalink
Det fanns ursprungligen en skjutbar brokonstruktion för hamnspår/järnväg, också i höjd med Skeppsbron. I och med att spåren försvann så försvann förstås den också.
Där ser man! Livet är fullt av överraskningar, ser smart ut i vart fall. På sista bilden en cykelmodell jag ser ofta hemmavid, ser så praktisk ut, rör sig framåt i 15 upp till 50 km/h, oftast det snabbare utan regplåtar eller hjälm, trampar inte.
Upptäckte en 'snabbfilm' på det som byggts, men visar ändå inte hela rivningen och byggprocessen, men ändå en hel del fram till nu, men allt är inte färdigt än, ännu en bro har påbörjats över Söderström mellan Slussen och Munkbroleden i Gamla Stan, och den tar säkert det här året i anspråk..

Här en länk till 'snabbfilmen': https://www.facebook.com/Stadsutvecklingstockholm/videos/slussens-ombyggnad-timelapse-2016-2024/2210419309302793/ .
Hej Jan.
Det är en mycket smart lösning och en fantastisk teknik.
Och väl dokumenterat av dig.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Intressant konstruktion men det är väl inga större segelbåtar som kan passera, men det kan man väl inte under guldbron heller på detta ställe
Hm..kunde ju funka som fågelskådartorn vid lämpligt tillfälle :)
HaD/Gunte..